Vilka hojar är slitstarkast?

Om du kikar på nått sportigare så verkar ZXR750 samt äldre CBR600 också gå för evigt...

Mitt svar är färgat av personlig erfarenhet och av nära vänners eskapader och erfarenheter av samma modell och märke.

För mig är svaret givet:

Honda VFR 750F årgång 1988 - 89.

Tyvärr har även Honda tvingats till vissa försämringar på nyare modeller, rent kvailtetesmässigt sett, för att prismässigt hänga med konkurrenterna. Den genomsnittliga köparen av ny motorcykel anser ju trots allt att priset på hojen är ganska vesäntligt, tyvärr.

Hur länge håller en motor från ovanstående modell utan renovering? Förmodligen ingen som vet, inte vad jag har hört/läst om i alla fall.

Kompisen körde sin -88 18 500 mil innan han sålde den till Bike i Trollhättan 1995 och köpte sig en ny VFR 750F -95:a som nu har gått snart 21 000 mil.

Personligen körde jag min gamla -89:a 22 500 mil innan jag sålde den och köpte en knappt inkörd 97:a som då hade rullat 3000 mil och som nu har gått 10 300 problemfria mil.

Med rätt fjädringskomponenter (nya originalfjädrar i gaffeln och en bra Öhlins stötdämpare bak) så är väghållningen väldigt bra på även dessa lite äldre modeller (88 - 89). Och man får oerhört mycket hoj för pengarna bara man letar lite efter ett välskött exemplar.

Som kuriosa kan jag nämna att ljuddämparna var fortfarande original på min -89:a när jag sålde den liksom bromsskivorna fram (som inte var i behov av byte än på ett bra tag) samt mycket annat också naturligtvis. Motorn var ju aldrig öppnad och jag hade en oljeförbrukning på runt 0,1 l / 1000 mil vilket är fullständigt acceptabelt!

En annan del som ofta brukar generera öppning av motorn, mer eller mindre i alla fall, är driften av kamaxlarna. På VFR:er mellan 1986 - 2002 skedde denna drift med kugghjul till skillnad från många konkurrenter som använder kamkedja. Tyvärr gick Honda också över till just kamkedjedrift 2003 vilket jag personligen är övertygad om inte håller utan åtgärd i MINST 25 000 mil, vilket kuggdriften visat sig göra! Faktum är att varken jag, min kompis eller personalen på Kenneths Mc i Gbg vet hur länge en VFR-motor av dessa årsmodeller håller.

Frågar du mig så är VFR:er mellan 88 och 89 de som håller bäst.

// Niklas

uggla skrev:
jepps, en bekant till mig har en som mätarställningen står på 22 000 mil,

Han brukar tydligen och på europa turér varje sommar :) Men men, sköter man om dom så kan dom ju gå hur långt som helst,

var ju nånå suzuki rgf 125a på blocket för ett tag sen som var skit fin, rullat 22 000 mil... :) undra hur många kolvar den förbrukat =)

den har rullat 22 000km :)

1. GSX(-R)
2. XT
3. FZ (min har rullat 12000 mil utan ett enda missljud från motorn)

Jag hade en DT 125 R -89 som hade gått 5.000mil när jag sålde den. Det var några år sedan och den rullar fortfarande så vitt jag vet. Iofs så fick den sig ju några ordentliga renoveringar av motorn. :tungan Men det är ändå inte så illa pinkat av en gammal tvåtaktare som körts hyfsat hårt. :gnissla

Men ska man se till hållbara motorkonstruktioner så är det gamla stora olje-/luftkylda radfyror med ganska lågt effektuttag som gäller rent generellt sett. Fyrtakt.

R1a har jag hört. :galen

Bifogat

• R1 Africa edition.jpg
    R1 Africa edition.jpg
    120.5 KB · Visningar: 252
Jag tror du har glömt att kamkedjespänningen aldrig varit bra på någon av dessa v-4:or.annars e de inga större fel.

träffade en gubbe som hade en Moto Guzzi som gått 23000 mil o den var aldrig öppnad,, men nu hade den visst börjat ta lite olja sa han men inte så det störde,, typ 1L på 250 mil,, ingen kul hoj men den verkade ju driftsäker i allafall.

Rotax V-twinnar verkar riktigt bra åxå,, vet dom som kört närmare 6000 mil utan att ha behövt justera ventiler,, det e bra.bara byta ola o filter o köra.

Avarage skrev:
Mitt svar är färgat av personlig erfarenhet och av nära vänners eskapader och erfarenheter av samma modell och märke.

För mig är svaret givet:

Honda VFR 750F årgång 1988 - 89.

Tyvärr har även Honda tvingats till vissa försämringar på nyare modeller, rent kvailtetesmässigt sett, för att prismässigt hänga med konkurrenterna. Den genomsnittliga köparen av ny motorcykel anser ju trots allt att priset på hojen är ganska vesäntligt, tyvärr.

Hur länge håller en motor från ovanstående modell utan renovering? Förmodligen ingen som vet, inte vad jag har hört/läst om i alla fall.

Kompisen körde sin -88 18 500 mil innan han sålde den till Bike i Trollhättan 1995 och köpte sig en ny VFR 750F -95:a som nu har gått snart 21 000 mil.

Personligen körde jag min gamla -89:a 22 500 mil innan jag sålde den och köpte en knappt inkörd 97:a som då hade rullat 3000 mil och som nu har gått 10 300 problemfria mil.

Med rätt fjädringskomponenter (nya originalfjädrar i gaffeln och en bra Öhlins stötdämpare bak) så är väghållningen väldigt bra på även dessa lite äldre modeller (88 - 89). Och man får oerhört mycket hoj för pengarna bara man letar lite efter ett välskött exemplar.

Som kuriosa kan jag nämna att ljuddämparna var fortfarande original på min -89:a när jag sålde den liksom bromsskivorna fram (som inte var i behov av byte än på ett bra tag) samt mycket annat också naturligtvis. Motorn var ju aldrig öppnad och jag hade en oljeförbrukning på runt 0,1 l / 1000 mil vilket är fullständigt acceptabelt!

En annan del som ofta brukar generera öppning av motorn, mer eller mindre i alla fall, är driften av kamaxlarna. På VFR:er mellan 1986 - 2002 skedde denna drift med kugghjul till skillnad från många konkurrenter som använder kamkedja. Tyvärr gick Honda också över till just kamkedjedrift 2003 vilket jag personligen är övertygad om inte håller utan åtgärd i MINST 25 000 mil, vilket kuggdriften visat sig göra! Faktum är att varken jag, min kompis eller personalen på Kenneths Mc i Gbg vet hur länge en VFR-motor av dessa årsmodeller håller.

Frågar du mig så är VFR:er mellan 88 och 89 de som håller bäst.

// Niklas

Som tidigare nämt, VFRen är klockren enligt min uppfattning! Som Avarage påpekade så sker kamdrivningen med kuggar, vilket resulterar i lite knackande efter några år, jag var orolig som fan för min i början när jag hörde knacket från motorn men sen jag lyssnat på ett gäng VFRer till årsmodellerna 86-88 så har jag fattat att det låter nog så efter att en hoj rullat ett gäng mil med kuggdrivning... Annars är det en bra hoj tycker jag, visst inte världens vassaste men för att vara en 750 från 86 så kan jag absolut inte klaga!

(Skulle jag vara partisk?!?!) :tungan

Ärligt talat så kollar du runt p ånätet så kommer du se en hel del positiva ord om den hojen, vad gäller kvalitet och hållbarhet iaf...

GSX1100R håller hur länge som helst men är ett tungt as att köra

Gamla enkelkamsHonda 500/750 Four håller länge. Liksom gamla luftkylda Kaw GPZ1100. Z1000 håller också länge men -82:orna var felborrade = tog olja. Borrning = kanonbra hållbarhet.
Dessa hojar håller enligt min erfarenhet ännu längre än Suz GSX/GSX-R, främst till följd av slitstarkare ventilmekanism.
Men detta är gamla hojar idag. Dels vad gäller köregenskaper, dels (oftast) vad gäller skicket.

Kan i övrigt hålla med vad gäller VFR, Suz luft/oljekylda GSX/GSX-R/GSX-F samt den vattenkylda Suz GSX 1100R.

Är inte Honda CBR 1100 och Yam FJ 1100/1200 (när faan dom nu kom :va ) också rätt slittåliga?
Dock rätt stora med sporthojsmått mätt.

Att touringmoppar håller längre än sportmoppar är väl inte så märkligt, allt beror ju på körsätt. Finns många gsx1100 i originalskick som fortfarande touras land och rike runt, trots att de är 20 år gamla. Likaså FJ, CBR och GPZ.

Don Quixote skrev:
Om du kikar på nått sportigare så verkar ZXR750 samt äldre CBR600 också gå för evigt...

Va bra då.
Min fina altan :tungan (söndasbakis och dör snart av tristess får en o göra så.)

Bifogat

• hojarna.JPG
    hojarna.JPG
    75.9 KB · Visningar: 130
jocke i köping skrev:
Jag tror du har glömt att kamkedjespänningen aldrig varit bra på någon av dessa v-4:or.annars e de inga större fel.
.

Sedan 1986 har V4 motorerna i VFR:erna kuggdrift. Man införde kuggdrift pga. driftsäkerheten är bättre än något annat kännt sätt.

Och visst är det bra, för att inte säga väldigt bra, med en Motor Guzzi med 23 000 mil på mätaren. Men det är också en hiskerlig skillnad på oljeförbrukning på den, med hela 1 l/250 mil jämfört med vad jag hade på min 89:a med 0,1 l olja / 1000 mil.

Rent generellt säger man att en mc-motor är dax för renovering vid en oljeförbrukning på 1 liter / 50 mil så går man på den gränsen är det långt kvar för Guzzin också. Dvs. ingen ko på isen!

Jag är som sagt var färgad av min erfarenhet men måste tillstå att jag är övertygad om att många andra modeller och märken förmodligen håller bra mycket bättre (läs längre) än de flesta tycks tro. Tyvärr får man aldrig en bra uppfattning om detta eftersom fusket med mätarställningen varit kraftigt utbredd, åt minstånde tidigare.

Dvs. jag tror att det är svårt att bilda sig en fullständigt korrekt uppfattning om läget på NÅGON hoj jämfört med konkurrentmodeller/märken pga. att det inte finns tillräckligt många hojindivider som gått långt UTAN att mätaren har skruvats på.

Långt har nog många gott men HUR långt är det nog väldigt få som vet eftersom hojen i regel har bytt ägare flera gånger.

// Niklas

Narly skrev:
Som tidigare nämt, VFRen är klockren enligt min uppfattning! Som Avarage påpekade så sker kamdrivningen med kuggar, vilket resulterar i lite knackande efter några år, jag var orolig som fan för min i början när jag hörde knacket från motorn men sen jag lyssnat på ett gäng VFRer till årsmodellerna 86-88 så har jag fattat att det låter nog så efter att en hoj rullat ett gäng mil med kuggdrivning... Annars är det en bra hoj tycker jag, visst inte världens vassaste men för att vara en 750 från 86 så kan jag absolut inte klaga!

(Skulle jag vara partisk?!?!) :tungan

Ärligt talat så kollar du runt p ånätet så kommer du se en hel del positiva ord om den hojen, vad gäller kvalitet och hållbarhet iaf...

På tomgång hör man ett tickande ljud från ventilerna vilket är fullständigt normalt om ventilerna är rätt justerade. Men just detta ljud kan vissa känna ett visst obehav inför. Men är alltså normalt på VFR:erna.

Vad man dock skall vara på sin vakt mot är 3st. skruvar som håller en liten roterande cylinder innanför vänster motorkåpa. Dessa skruvar lossnar, åt minstånde på 88:or och 89:or, efter 8 - 9000 mil. Och om de lossnar helt har man ett ordentligt motorras som dessutom kan vara ödesdigert beroende på när det händer.

"Problemet" är lätt åtgärdat genom att lossa dessa och fästa dem med locetite (242 eller 243) INNAN man kört så långt. Dessa skall sedan dras med moment och därefter kan man glömma allt vad öppnande av motorn heter på sin kära båge!

// Niklas

Robban_C skrev:
Är inte Honda CBR 1100 och Yam FJ 1100/1200 (när faan dom nu kom :va ) också rätt slittåliga?
Dock rätt stora med sporthojsmått mätt.

Yamaha FJ 1100 kom 1984 och 1200 kom 1986. Nä, jag har INTE den erfarenheten av att Yamha FJ 1200 (årsmodell 1987) har en bra kvalité. Jag körde drygt 5000 mil med min under knappt 2 säsonger (1989 - 1990) och hade en hel hög med byten av backbromsbelägg / baklampor mm. Dvs. en massa småkrafs som måste bytas om vart annat trots att jag inte har behövt de på mina andra hojar jag haft och som gått bra mycket längre. Skötseln har varit så gott som identiskt på samtliga hojar dvs. godkänt.

Nu kan det tyckas vara små skitsaker detta, och det är det, men när man börjar jämföra kompisar som också haft dessa problem på sina FJ 1200:or så inser man att det är ett standardfel och en konstruktionsmiss som byggts in i hojen från början. Man börjar ju undra lite smått varför just FJ 1200:orna (1100 också) har 2 st. baklampor medan många andra motorcyklar klarar sig med EN lampa!

Jag fick byta glödlampa ung. 2 - 3 gånger / säsong på min FJ1200, vilket stämmer bra överens med mina kompisar också, medan jag ALDRIG bytt på någon av mina VFR:er detta trots att de sammanlagt har gått snart 33 000 mil.

// Niklas

Silwer skrev:
De är säkert mycket tåliga, men de flesta av dem är nu gamla och säkert även renoverade mer eller mindre nån gång.

Killen ville ha en väldigt billig hoj då brukar dom ju bli lite äldre. Då är det väl bra att dom är renoverade nån gång... eller??? :confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT