Don Quixote
Nordic BoTT 2010
Om du kikar på nått sportigare så verkar ZXR750 samt äldre CBR600 också gå för evigt...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
uggla skrev:jepps, en bekant till mig har en som mätarställningen står på 22 000 mil,
Han brukar tydligen och på europa turér varje sommarMen men, sköter man om dom så kan dom ju gå hur långt som helst,
var ju nånå suzuki rgf 125a på blocket för ett tag sen som var skit fin, rullat 22 000 mil...undra hur många kolvar den förbrukat =)
Avarage skrev:Mitt svar är färgat av personlig erfarenhet och av nära vänners eskapader och erfarenheter av samma modell och märke.
För mig är svaret givet:
Honda VFR 750F årgång 1988 - 89.
Tyvärr har även Honda tvingats till vissa försämringar på nyare modeller, rent kvailtetesmässigt sett, för att prismässigt hänga med konkurrenterna. Den genomsnittliga köparen av ny motorcykel anser ju trots allt att priset på hojen är ganska vesäntligt, tyvärr.
Hur länge håller en motor från ovanstående modell utan renovering? Förmodligen ingen som vet, inte vad jag har hört/läst om i alla fall.
Kompisen körde sin -88 18 500 mil innan han sålde den till Bike i Trollhättan 1995 och köpte sig en ny VFR 750F -95:a som nu har gått snart 21 000 mil.
Personligen körde jag min gamla -89:a 22 500 mil innan jag sålde den och köpte en knappt inkörd 97:a som då hade rullat 3000 mil och som nu har gått 10 300 problemfria mil.
Med rätt fjädringskomponenter (nya originalfjädrar i gaffeln och en bra Öhlins stötdämpare bak) så är väghållningen väldigt bra på även dessa lite äldre modeller (88 - 89). Och man får oerhört mycket hoj för pengarna bara man letar lite efter ett välskött exemplar.
Som kuriosa kan jag nämna att ljuddämparna var fortfarande original på min -89:a när jag sålde den liksom bromsskivorna fram (som inte var i behov av byte än på ett bra tag) samt mycket annat också naturligtvis. Motorn var ju aldrig öppnad och jag hade en oljeförbrukning på runt 0,1 l / 1000 mil vilket är fullständigt acceptabelt!
En annan del som ofta brukar generera öppning av motorn, mer eller mindre i alla fall, är driften av kamaxlarna. På VFR:er mellan 1986 - 2002 skedde denna drift med kugghjul till skillnad från många konkurrenter som använder kamkedja. Tyvärr gick Honda också över till just kamkedjedrift 2003 vilket jag personligen är övertygad om inte håller utan åtgärd i MINST 25 000 mil, vilket kuggdriften visat sig göra! Faktum är att varken jag, min kompis eller personalen på Kenneths Mc i Gbg vet hur länge en VFR-motor av dessa årsmodeller håller.
Frågar du mig så är VFR:er mellan 88 och 89 de som håller bäst.
// Niklas
Don Quixote skrev:Om du kikar på nått sportigare så verkar ZXR750 samt äldre CBR600 också gå för evigt...
jocke i köping skrev:Jag tror du har glömt att kamkedjespänningen aldrig varit bra på någon av dessa v-4r.annars e de inga större fel.
.
Narly skrev:Som tidigare nämt, VFRen är klockren enligt min uppfattning! Som Avarage påpekade så sker kamdrivningen med kuggar, vilket resulterar i lite knackande efter några år, jag var orolig som fan för min i början när jag hörde knacket från motorn men sen jag lyssnat på ett gäng VFRer till årsmodellerna 86-88 så har jag fattat att det låter nog så efter att en hoj rullat ett gäng mil med kuggdrivning... Annars är det en bra hoj tycker jag, visst inte världens vassaste men för att vara en 750 från 86 så kan jag absolut inte klaga!
(Skulle jag vara partisk?!?!)![]()
Ärligt talat så kollar du runt p ånätet så kommer du se en hel del positiva ord om den hojen, vad gäller kvalitet och hållbarhet iaf...
Robban_C skrev:Är inte Honda CBR 1100 och Yam FJ 1100/1200 (när faan dom nu kom) också rätt slittåliga?
Dock rätt stora med sporthojsmått mätt.
Silwer skrev:De är säkert mycket tåliga, men de flesta av dem är nu gamla och säkert även renoverade mer eller mindre nån gång.
Ledsen, men det här förstår jag inget av.newstead skrev:Killen ville ha en väldigt billig hoj då brukar dom ju bli lite äldre. Då är det väl bra att dom är renoverade nån gång... eller???![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |