Vilka hojar är mindre dyra att försäkra?

airush

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
R1, Xt600e
Tänkte höra om tips på en mc som är rolig att köra och som inte är skit ful. Hade en r1:a 00 innan den blev stulen i sommras. För den hade jag lite special dealar så jag betalade bara 4200/halvförsäkring helår. :hihi
Men nu är läget ett annat, fulltpris, 27år och bor i sthlm. De har gjort mig mer förstående och öppen för B-motorcyklar som tex triumph och bmw. Har hört att dom ska vara bra att försäkra. (fast de känns kränkande) Funderat även på hornet 900 eller en sv 1000.....
Hoppas ingen tog illa vid sig, vill bara ha lite tips.

airush skrev:
Tänkte höra om tips på en mc som är rolig att köra och som inte är skit ful. Hade en r1:a 00 innan den blev stulen i sommras. För den hade jag lite special dealar så jag betalade bara 4200/halvförsäkring helår. :hihi
Men nu är läget ett annat, fulltpris, 27år och bor i sthlm. De har gjort mig mer förstående och öppen för B-motorcyklar som tex triumph och bmw. Har hört att dom ska vara bra att försäkra. (fast de känns kränkande) Funderat även på hornet 900 eller en sv 1000.....
Yamaha Xjr1300 3600:-/hel helår 34år haft kortet sen94

Jag har en cbr 929 å den har blivit mycket billigare i försäkring i år än föra året.
Halvförsäkring/helår : 12,000kr (24år, bor i sthlm) :yoparty
Föra året kostade den 24,000kr.
Därav kollade jag upp andra hojar å märkte att 929:an var den billigaste å äga (iallafall för min del).

Kortfattat kan man ju säga att de motorcyklar som är billiga att försäkra innehar dessa egenskaper:

*Gamla
*Långsamma
*Svaga
*Billiga
*Fula
*Liten marknad
*Gubbhojar (Plöja motorväg med bil som tappat två hjul)
*Gubbhojar (Köra i terrängen (Läs: Allt som är mer "terräng" än grusväg går bort) med sin öppningsbara hjälm för att få dofta på kobajset i Frankrike)

Finns säkert fler, men det är grundegenskaper hos cyklar som är billiga att försäkra.

sismo skrev:
*Långsamma
*Svaga

Håller inte riktigt med, men tycker du Fireblades och gixxers från 90talets början är långsamma och svaga så, OK

Airush, såvida du kan tänka dig en ädre hoj, så titta på dessa 2.

Kollat på TRX??
Snabba på kurvig väg iaf. :)
Snygga med sin fackverksram
Ljudet!! :tummenupp Så nära en Ducce man kan komma med japanskt??

Bifogat

• TRX13.JPG
    TRX13.JPG
    35.5 KB · Visningar: 114
GiXxaH skrev:
Jag har en cbr 929 å den har blivit mycket billigare i försäkring i år än föra året.

Grattis.... min försäkring steg från 640:- halv/månad till 1080:- halv/månad.
26år i umeå.

Last edited:
Ktm660:) 679kr/mån i gbg helf

airush skrev:

köp en zx12r! på österlen betalar jag 2700 halv helår :tuttar

Henke skrev:
Håller inte riktigt med, men tycker du Fireblades och gixxers från 90talets början är långsamma och svaga så, OK

Airush, såvida du kan tänka dig en ädre hoj, så titta på dessa 2.
Jag säger inte att de behöver inneha ALLA de egenskaper som jag listat, utan en eller flera.

Gamla gixxers har följande egenskaper som överensstämmer med de för billlig försäkringspremie:
*Gamla
*Fula
*Billiga

Tack så mycket för alla tips! Nu känns humöret lite bättre....
De skulle ju vara as coolt att ha världens snabbaste hoj zx12, eller en falco... den var riktigt snygg väkte verkligen ha begäret. Jag trodde 929:an kostade ungefär som r1:an i försäkring.

sismo skrev:
Gamla gixxers har följande egenskaper som överensstämmer med de för billlig försäkringspremie:
*Gamla
*Fula
*Billiga

Ajaaa!!! Gamla gixxers är väl inte fula?!?!
Jaja...dom är inte LIKA snygga som nya gixxers men fula är dom inte!

Sen kan jag ju inte tycka att min gammelsukka är ful heller men visst lite bredare kåpor hade ju inte skadat!
Men okej...NYA sporthojar ÄR snygga, riktigt snygga. men kostar oxo därefter...

airush skrev:

Äldre hojar, tyngre effektsvagare, el effektstarka mindre populära mc, el ducati, triumph, Honda specialförsäkringar.

airush skrev:
Tack så mycket för alla tips! Nu känns humöret lite bättre....
De skulle ju vara as coolt att ha världens snabbaste hoj zx12, eller en falco... den var riktigt snygg väkte verkligen ha begäret. Jag trodde 929:an kostade ungefär som r1:an i försäkring.

Trodde jag med tills jag kollade upp :tummenupp

VTR 1000 Firestorm

26år Västerås

IF Hondaförsäkring 6200/år Hel/Hel

mycket hoj med ok premie.

sismo skrev:
Jag säger inte att de behöver inneha ALLA de egenskaper som jag listat, utan en eller flera.

*Gamla
*Fula
*Billiga

Smaken är delad som baken... Men du har FEL! :tungan

airush skrev:
Hoppas ingen tog illa vid sig, vill bara ha lite tips.[/QUOTE

Köp min ZX12r. 190 hästar och 2.700:- för 1/2 1/2.]

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma