Vilka hojar är mindre dyra att försäkra?

Vissa årsmodeller (i mitten på 90-talet) av Ducati 916 (och även 748 tror jag) har felaktigt fått alldeles för låg effektangivelse, vilket ger unikt låga premier för den typen av hoj. De pengarna kan du istället lägga på service...
 
Jag har ca 1400:-/år halvförsäkring på en 88:a GSX-R några mil utanför Sthlm City, jag är urgammal, skadefri och sliter däcken nästan bara på mitten.
 
Last edited:
sismo skrev:
Kortfattat kan man ju säga att de motorcyklar som är billiga att försäkra innehar dessa egenskaper:

*Gamla
*Långsamma
*Svaga
*Billiga
*Fula
*Liten marknad


Låter som min asgamla :lol CBR1000F -87... kostar 2074:- hel/hel..

Kan säga att en polares FZR1000 -87 kostar 1740:- hel/hel.. han bor iofs. i genarp.
 
Last edited:
TL1000s börjar det bli rätt hyffsade premier på nu.
3500:- hel/hel
2300:- halv/hel

Det är vad jag får pröjsa.
Och den är varken svag, långsam eller ful. Iof så är väl det där sista en smak fråga. Och sen har den ju det där ljudet som får nackhåren att resa sig av välbehag. :yoparty
 
Jag kör en Suzuki RF 600, är 21 år och betalar 4600:- på ett år, halvförsäkring. Haft körkort i drygt ett år...
RF'en är en hysterisk effektbomb.. eller VAR i allafall när den kom. Idag finns det ju ännu mera hysteriska effektbomber! 100 hästar ungefär. Lite tyngre än Hondas CBR från början av nittiotalet. Att jag ens har råd att försäkra på mig själv är att den anses mera som en touringmaskin och att olycksstatistiken är lägre.. en CBR från 92 skulle jag få betala nästan det dubbla för. Det är också anledningen till att jag valde att köpa sporthoj... att jag fick råd som fattig lumpar-student...!

Vet inte om premien slår ovan nämnda TL1000, dock...

Och många åsikter om utseendet finns det alltid, men jag tycker den är ritkigt snygg. Finns ju en större också - 900:an, om man vill ha lite mer cylindervolym.

Mvh Granen
 
Jag har ju en sån där Triumph och mår inte illa av utseendet eller effekten, kostar mig 4500:- hel/ hel i sthlm.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top