Vilka har rätt? Honda eller Honda???

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
I min instruktionsbok står det att man ska dra åt oljefiltret med 26 Nm, men på mitt honda original oljefilter står det åtdragningsmoment 8-12 Nm! Vilket ska man lita på? Känns ju lite konstigt att Honda inte är riktigt överrens med sig själv:va

Du ska lita på boken till din hojmodell då filtret säkert används till många modeller och man på det anger ett generellt åtdragningsmoment.

ett olje filter drar man med handkraft har bytt ett antal filter i mina dagar och aldrig har något lossnat

I min instruktionsbok står det att man ska dra åt oljefiltret med 26 Nm, men på mitt honda original oljefilter står det åtdragningsmoment 8-12 Nm! Vilket ska man lita på? Känns ju lite konstigt att Honda inte är riktigt överrens med sig själv:va

Du har nog köpt fel filter, 929 ska ha det nya korta som har ett högre åtdragningsmoment.

/Fredde

Jag skulle gå på vad som står på filtret.

Om honda har gjort om filtret med en annan gummipackning med hårdare/mjukare/smalare/bredare gummilist så påverkar det ju åtdragningsmomentet.

Filtret är nyare än hojen, alltså skulle jag gå på filtrets siffror.

Honda har ALLTID rätt :mattias

Jag drar åt mitt filter för hand, utan momentnyckel. Om något så oroar de olika siffrorna att det kanske inte är rätt filter?

Nu har jag inte läst hela tråden, men har du provat att borra... ?

Lita inte på Haynes i alla fall. Det gjorde jag, och hade sönder filterhelvetet. Det höll till Falköping och tillbaka. Sedan hade jag in hojen på Bikestop för service och när de startade upp den sprutade den ut olja genom filtret, som var demolerat. Det var i det läget väldigt lätt att betala den lilla extrakostnaden med ett leende! :tummenupp

handkraft är det enda rätta vare sig det gäller mc-filter eller bilfilter! se bara till att dra åt det "lagom" hårt annars finns risken att gummiringen går sönder.

Handkraft eller ej när det gäller åtdragning av filter? Om jag minns rätt så har vi på forumet hört om tappade filter med ökad frekvens genom åren. Någon slug människa räknade t att det berodde på att filterns diameter är mindre än på en bil / samt har minskat i storlek genom åren. Samma person testade även tillsammans med ett gäng glada vänner att montera filtret på en momentnyckel och försöka vrida filtret till rätt moment. Det gick inte. Betänk då även att dessa glada gossar stod upp med filtret i arbetshöjd, och inte låg som ett kolli på golvet som en ostkrok bredvid en motorcykel, där momentet troligast blir än sämmre.

Hitade tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=76889

Till trådstartaren:
Rätt filter?
Mitt tips är att använda värdet i instruktionsboken.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back