Vilka böcker har du läst?

Vilka böcker har du läst?

• Antal röstningar
    0
Berätta mer! Blir nyfiken.
Ska fundera hur jag formulerar det.
Kairos är den roman jag läst av henne.
Extremt säreget språk, dessutom genom översättning, original är på tyska.
Meningsbyggnad och upplägg är enligt mig unikt.
Låna/köp och läs.

Betat av "Leo" av Deon Meyer - polisdeckare i sydafrikansk miljö - bra läsning, mycket action men slutet kräver en fortsättning. Inga trådar som hänger i luften, men frågan är "vad hände sen?" Rekommenderas (svår att lägga ifrån sig)
1750793094103.png
Efter den blev det Noraly "Itchy Boots" Schoenmakers reseberättelse från första resan Indien-Nederländerna. Den gav mer än youtube i form av strapatser, klimat, människor hon träffade och tankar under färden. Starkt jobbat - inget jag skulle våga mig på,
Gör man som jag och följer resan på google maps o street view så tar det några lästimmar trots att boken bara är 200 sidor
Rekommenderas den också
1750793602271.png
Gjorde en ungefärlig dragning av rutten - ca 2300 mil på en Royal Enfield Himalayan - respekt.... (flygfrakt mellan Singapore - Oman, färja mellan UAE -Iran)
1750836338299.png1750836856312.png

Bifogat

• 1750836578970.png
    1750836578970.png
    1.1 MB · Visningar: 3
Last edited:
View attachment 511740View attachment 511741
Krigsboken var för brutal. Ligger för nära krigen nu. 90 sidor. Inte direkt uppmuntrande.
Musselstranden. Samma författarinna som Trappan. Å en bok jag gillade mycket
Ja, den har jag nog bara läst en gång. Kommer bara ihåg att den var tung, och som titeln säger så var det nyheterna man skrev, men ingenting om fasorna i skyttegravarna. Var väl mellan 40-50 år sedan jag läste den.

"Vår man i Havanna" just nu. Har läst den tidigare o fick ett sentimentalt återfall.

Enkelt skriven och lätt satirisk humor om en dammsugarförsäljare i Havanna som motvilligt blir hemlig agent för MI6.

Den har insinuerats förebåda Cubakrisen -62, trots att den skrevs redan -58.

Tillbringade en vecka på Rhodos, mellan poolen och solen så satt jag i skuggan och läste.

För många år sedan gav Jasper Fforde ut en bok som heter Shades of grey (2011), den slutade med en cliff hanger.
2024 kom uppföljaren och för att få bäst upplevelsen så lästes den första om innan jag började på bok två i serien!

1750875769107.jpeg
1750875795117.jpeg

Gogols noveller. Otroligt bra läsning även för att vara klassiker. Pratade med en kompis häromdagen om novellen om Ivan Nikoforevitj och Ivan Ivanovitj och slogs då själv i stunden av att jag och sannolikt de flesta andra ofta gör samma misstag som farbröderna i fråga. Gogol gör ju ofta så att han lyfter upp en mänsklig svaghet och sätter den i fokus på så sätt att när man slagit igen boken är man inte samma människa som innan man läst den. Makalöst.

Med vänlig hälsning,

Betat av "Leo" av Deon Meyer - polisdeckare i sydafrikansk miljö - bra läsning, mycket action men slutet kräver en fortsättning. Inga trådar som hänger i luften, men frågan är "vad hände sen?" Rekommenderas (svår att lägga ifrån sig)
View attachment 517273
Efter den blev det Noraly "Itchy Boots" Schoenmakers reseberättelse från första resan Indien-Nederländerna. Den gav mer än youtube i form av strapatser, klimat, människor hon träffade och tankar under färden. Starkt jobbat - inget jag skulle våga mig på,
Gör man som jag och följer resan på google maps o street view så tar det några lästimmar trots att boken bara är 200 sidor
Rekommenderas den också
View attachment 517274
Gjorde en ungefärlig dragning av rutten - ca 2300 mil på en Royal Enfield Himalayan - respekt.... (flygfrakt mellan Singapore - Oman, färja mellan UAE -Iran)
View attachment 517303View attachment 517308

Kul att Noraly´s bok var läsvärd, har beställt den och tror den kommer imorgon. 🙂

Hittat en serie böcker av Chris Carter (??) om mördare i LA, snutar som dricker och dåliga relationer. Just läst klart Krucifixmördaren”.

Bra lättsmält nivå.

Hittat en serie böcker av Chris Carter (??) om mördare i LA, snutar som dricker och dåliga relationer. Just läst klart Krucifixmördaren”.

Bra lättsmält nivå.

Trodde först du menade de gamla pocketböckerna om agenten Nick Carter, ”Killmaster” som fanns i alla kiosker… har läst många när man sommarjobbade.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Trodde först du menade de gamla pocketböckerna om agenten Nick Carter, ”Killmaster” som fanns i alla kiosker… har läst många när man sommarjobbade.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nick Carter och Mac Bolan? läste jag mycket som tonåring, jag läste mycket ÖHT, jag bodde praktiskt talat på biblioteket, men kioskdeckarna fick jag av någon, kanske en jobbarkompis till min mamma, jag fick konsumkassar fulla av såna med jämna mellanrum, det lite märkliga var att dom föreföll olästa, kanske någon som städade ur gammalt på någon kiosk som gav henne dessa?

Dom höll kanske ingen större litterär verkshöjd, men dom fördrev en kväll eller två vardera.

Jag brukade poppa en gryta poppcorn (ja man poppade i gryta på den tiden) slå igång någon bra musik och sätta mig i soffan och läsa i timmar...

Det var fördelen med att bara ha två TV kanaler, det var aldrig något man behövde se...

Tror att jag gjorde ett fynd häromdagen - Joe O'Loughlin Complete Collection. Deckare, utspelas i England, psykologiprofessor som huvudperson.
Nio böcker samlade i en i e-boksformat för 34:-, hunnen halvvägs igenom första är jag nöjd.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman