vilka åker i vad?

PacMan skrev:
Mycket snack om att allvädersställen är sämre, men hur mycket sämre? Nån som verkligen har testat?

när jag körde upp,så var det en gubbe (över 50) som vurpade i 90-bromsprov (Ösregn när vi körde upp) skrotad mc.
Han klarade sig utan skrapmärken,han hade desto mer blåmärken.
Jag såg goretexstället vid senare tillfälle,stället var skrapat men inga hål igenom.
Jag tror inte att ett skinnställ hade klarat sig bättre.
Så det är bara snack att goretexställ är dåliga.

PacMan=Nån som verkligen har testat?

Jag hoppas att ingen behöver göra en asfaltssyning med varken skinn eller tyg.

Ta en hjälm och en pälsmössa.
Släpp ner båda från 8-våning och kolla vilken som håller bäst.

KT / Goretex
 
skinjackan 0ch gortex brallor om det e regn eller om jag åker på semester e bekvämast så

annars e läderbrallorna på vid vanlig åkning och alltid ryggskydet på i alla lägen
 
Jag använder Dainese skinnställ (Monza) när jag är ute och åker för skoj skull, samt Dainese Gore-Texställ när jag tror det kommer bli regn.

Jag har sett tighta regnskydd från Alpinestars med hål för puckarna.

Någon som vet varför varken Dainese eller Alpinestars har Gore-Tex i sina skinnställ?
Är det något negativt med gore-tex i skinnställ?

Jag tror att ett bra Gore-Texställ är bättre hållbarhet än vissa billiga skinnställ. Nackdelen med Gore-Texställ är att att inte skydden sitter kvar vid eventuell vurpa.
 
Last edited:
Jag har av anledningar jag inte tänker gå in på granskat "inlösta-kläder-skrubben" hos ett försäkringsbolag.

Jag har sett både vurpade goretex och skinnställ, nu vet jag ju inget om hastigheten i vurporna, men jag såg gore som var ordentligt skrapat men inga hål, likväl som dom som hade pyttehål men inget där köttet kunde titta ut.

ÅAS såg jag inga skinnställ med hål heller, däremot såg jag ett skinnställ som totalt hade rämmnat i sömmarna, den killen hade inte klarat sig bra.
Det var inget namngivet fabrikat på skinnstället, och enligt min kompis på försäkringsbolaget så var det köpt "på nätet", så man bör nog akta sig för noname ställ som är skitbilliga.

Låter det för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant...

Skinn eller allväders, köp kvalitet för er egen skull....
 
Jag har både skinnställ och goretex ställ, kan väl säga att av någon anledning så känner jag mig säkrare i skinnstället än vad jag gör i gortexet men det är nog en smaksak. Om jag skulle välja mellan gore och skinn så blir det skinn för min egen del.
 
Stod i valet och kvalet jag med när jag skulle köpa. Det ble i alla fall Gore-Tex-ställ för mig. Köpte ett snyggt Bullfigterställ som var jävligt prisvärt. I och med att jag inte planerade att köra några R-hojar så valde jag det. Annars hade det blivit skinn tror jag. Blev lite avskräkt när jag valde att gå till Lelles och prova skinnställ. Var bakis som en gris plus att det var typ sommarens varmaste dag... :wiggle Hjälpte inte till att man var stel som en uppstoppad dalahäst p.g.a. bakfyllan....

Kommer förmodligen att införskaffa mig ett schysst skinnställ också senare. :kryckor
 
princessMAD skrev:
måste göra en undersökning i hur många som valt skinnställ ,och hur många som valt "allväders ställ" ? har beslutsångest nu när jag ska införskaffa ett nytt vill man att det ska vara smidigt, lätt men ändå skydda bra ialla lägen och väder. :tummenupp /MAD

Självklart bör du ha både och! Skinnställ är som att "köra bart" i ett annat sammanhang, d v s bättre kontakt o känsla. I skinn handlar det om att köra båge.

Allvädersställ är för transport, semester, touring eller andra långresor där tempot möjligen är något lägre (du vill ju se något oxo). Ett skinnställ i det sammanhanget är ganska krångligt. Även om du har ett regnställ att dra över ska du stanna o klä på dig all bråte (regnställ, regnhandskar, regnstövlar m m), det räcker att du måsta dra en plastkondom över dina packväskor. Allväderstället får absolut inte vara för "rymligt" av säkerhetsskäl, kör du inte mitt i vintern kommer du inte att frysa i alla fall.

Om det är ekonomin som styr (är det ju oftast?) så börja med ett hyfsat allväderställ (ett spanskt ORINA duger och är inte så dyrt). Vid nästa löning köper du ett begagnat skinnställ (500 - 1000 kr). Efterhand kan du växla upp o så småningom köpa ett skräddarsytt skinställ för 15 000:-

Köp rätt stövlar o handskar från början d v s med någon form av Gortexfilter.

Lycka till...
 
princessMAD skrev:
måste göra en undersökning i hur många som valt skinnställ ,och hur många som valt "allväders ställ" ? har beslutsångest nu när jag ska införskaffa ett nytt vill man att det ska vara smidigt, lätt men ändå skydda bra ialla lägen och väder. :tummenupp /MAD

Både skinnställ och allväderställ(Förlänger säsongen radikalt)
 
Nog kan det skrapa igenom även om det är ett välkänt märke på skinnstället. Det här fixade jag i 50km/h.
 

Bifogat

  • knä.JPG
    knä.JPG
    65.6 KB · Visningar: 99
princessMAD skrev:
måste göra en undersökning i hur många som valt skinnställ ,och hur många som valt "allväders ställ" ? har beslutsångest nu när jag ska införskaffa ett nytt vill man att det ska vara smidigt, lätt men ändå skydda bra ialla lägen och väder. :tummenupp /MAD

Tjejer ska ha skinnställ, så tight som det bara är möjligt. Då vrider det sig inte när ni går omkull....

åså ser man formerna bättre...fan va osexigt med allväders.. :7peta
 
Åker du R6 så är det skinn som gäller.
 
Kobolt skrev:
får väl låna tråden lite, hur är halvställ gentmot helställ? läder givietvis. för- resp. nackdelar

har ett dainese helskinnställ och nackdelen (som tjej) är ju att man måste kränga av sig hela fanskapet när man ska på toa! :huvet
Annars är jag helnöjd med det! sånt som kan tänkas är ju dock att om nått går sönder på stället måste man ju lämna in hela...
 
Tiger302 skrev:
Nog kan det skrapa igenom även om det är ett välkänt märke på skinnstället. Det här fixade jag i 50km/h.

Jämförelse: Allvädersställ Dainese Sydney (Cordura) - landade på knäet i uppskattningsvis 40-45km/h. Det hårda skyddet fungerade perfekt. Inte minsta skada på knäet.
 

Bifogat

  • knä.JPG
    knä.JPG
    65.6 KB · Visningar: 48
  • SYDNEY.jpg
    SYDNEY.jpg
    67.9 KB · Visningar: 63
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top