Vilka är era erfarenheter av ”inga lediga tider” för besiktning?

Vi tycker ganska lika, man ska köra det man själv gillar, inte vad andra tycker man ska köra.
Jag har kört det mesta och mina vänner kör det mesta, att vi har mer förkärlek för olika motorcykeltyper gör oss inte mindre vänner.
De som ser ner på andra som inte kör "rätt" motorcykeltyp ingår inte i vänkretsen...
Det vi alla har gemensamt är att fordonet måste besiktigas...
Inte säkert, om man råkar ha en tillräckligt gammal hoj behöver den inte besiktigas längre. Men det ska vi inte prata så högt om, då kan det säkert ändras i lite regler.
 
Haha :lol Har du provat färdas med tåg i Sverige de senaste åren, tex Stockholm - Göteborg? Inte kul någonstans, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-sverige-mest-forsenade-tag
Ja det har jag. Var i Stockholm i Februari 2024. Inga problem tyckte jag. Försenat, kanske, men inte värre än att T-banan och bussen ut till Saltsjöbaden gick som vanligt.
Och jag kom i tid till middag. :)
Vi var faktiskt 7 som skulle till Sthlm för att träffas hos värdinnan. Alla tågen funkade
Kristinehamn-Sthlm, Malmö-Sthlm, Halmstad-Sthlm och Göteborg-Sthlm TR så vi var nöjda.
Kanske för att vi som vana resenärer lagt in reservtid för förseningar ?
 
Last edited:

Blir det bättre eller sämre tro?
 

Blir det bättre eller sämre tro?
Ja avregleringen gjorde det ju mycket billigare ?🤬
Besiktade en obromsad släpkärra idag , 3 minuter i besiktningshallen 679:-
Finns inget i dagens byråkrati som blir bättre bara dyrare 👎
 
Tur att de flesta här inte är Sossar för de är ju, naturligtvis, som vanligt, helt ute och cyklar!
Jag känner nästan som Hr Dysterkvist brukar skriva att det är kört för vårt land... :cry:

1731700703443.png
 

Blir det bättre eller sämre tro?
Det blir….annorlunda.
Annat land, annan företagskultur.
Det kanske öppnar portarna för trångsynta svenskar.
Till exempel när första bordellen etableras ihop med fordonbesiktning, det skapar möjligheter för paketpriser på varierande tjänster.
Vi tycker att vi har rätt, och tyskarna har sin syn - intressant framtid.
Folk som pekar finger åt pinupkalendern på verkstadsväggen kanske får annat att prata om vid eftermiddagens kaffe.
 
Tyskarna är ju ganska extrema vad gäller bilar. Kanske inte går få igenom sin bil om du har lite större fälgar som inte är nämnda i registreringsbeviset? Får dom in mer pengar.
 
I DN framhöll Svantesson att det minsann hade blivit mycket bättre tillgänglighet på besiktningen efter avregleringen, hon glömde nämna att det hade blivit dubbelt så dyrt också.

Med tanke på de subsamhällen vi har idag så är väl ett naturligt steg att avreglera polis, domstol och fångvård också. Vi har ju ändå kommit halvvägs redan.

Men vi får in 1,2 miljarder till statskassan! :tummenupp Då kan "vi" sänka skatten! :tummenupp
Att vi får betala tillbaka är ju ett annat problem... :(
I år ja, men SBP borde ha gett ett kontinuerligt överskott till ägarna, varje år. Hade det varit en förlustaffär så hade inga företag velat driva besiktning heller.
 
I DN framhöll Svantesson att det minsann hade blivit mycket bättre tillgänglighet på besiktningen efter avregleringen, hon glömde nämna att det hade blivit dubbelt så dyrt också.

Med tanke på de subsamhällen vi har idag så är väl ett naturligt steg att avreglera polis, domstol och fångvård också. Vi har ju ändå kommit halvvägs redan.


I år ja, men SBP borde ha gett ett kontinuerligt överskott till ägarna, varje år. Hade det varit en förlustaffär så hade inga företag velat driva besiktning heller.
Ge fan i att besiktiga. Löjliga överpriser. Och tydligen är det inte så svårt muta sig igenom heller. Har stött på en bil (bortkopplad motorlampa och airbaglampa) och en motorcykel som är nybesiktigad (med raka rör)men med uppenbara iallafall "ettor" om inte tvåor. Dessutom en fd kollega som trimmar bilar har en kille som han ger en tusenlapp så går den igenom med absolut otillåtna modifieringar. Villkoret var väl att han lovade att inte köra med den på ett dygn efter besiktning.

Nya Sverige är häftigt!
 
Ja avregleringen gjorde det ju mycket billigare ?🤬
Besiktade en obromsad släpkärra idag , 3 minuter i besiktningshallen 679:-
Finns inget i dagens byråkrati som blir bättre bara dyrare 👎
Men tänk så många arbetstillfällen som skapas. Dels för att hantera överkapaciteten vi ni har för fordonsbesiktning (dvs x antal personer runt om på provstationerna sysslolösa 30% av tiden) och dels alla de extra myndighetspersoner som ska kontrollera besiktningsföretagen.
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Bara för att Tüv tar över så kommer ju inte reglerna för godkännande att ändras.
Dekra har ju inte drivit tysk linje i Sverige snarare tvärt om.
 
Bara för att Tüv tar över så kommer ju inte reglerna för godkännande att ändras.
Dekra har ju inte drivit tysk linje i Sverige snarare tvärt om.
De tyska företagen är väldigt bra på att i Bryssel lobba för hårdare besiktningsregler och göra det svårare för ombyggda fordon. Att ytterligare stärka deras kundbas och finansiella muskler lär inte förändra den situationen.
 
De tyska företagen är väldigt bra på att i Bryssel lobba för hårdare besiktningsregler och göra det svårare för ombyggda fordon. Att ytterligare stärka deras kundbas och finansiella muskler lär inte förändra den situationen.
Är det verkligen Tüv och Dekra som lobbar och inte die Grüne.
 
Men tänk så många arbetstillfällen som skapas. Dels för att hantera överkapaciteten vi ni har för fordonsbesiktning (dvs x antal personer runt om på provstationerna sysslolösa 30% av tiden) och dels alla de extra myndighetspersoner som ska kontrollera besiktningsföretagen.
Ja det märks jag hade två tekniker på en obromsad kärra och två som stod vid kaffemaskinen 🙄hade det varit en hårdare konkurrensutsatt bransch så hade inte det förekommit
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top