Vilka är era erfarenheter av ”inga lediga tider” för besiktning?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Nej, så blir det inte som ni domedagsprofeter säger. Typiskt svenskt resonemang.
Det blir ju körförbud vid utebliven besiktning och då gäller bara trafikförsäkringen vid olycka.
Besiktningen har inte med det att göra. Är din hoj okay så gäller försäkringen. Annars skulle du ju tex köra oförsäkrad till verkstaden för att fixa ditt fordon.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej, så blir det inte som ni domedagsprofeter säger. Typiskt svenskt resonemang.

Besiktningen har inte med det att göra. Är din hoj okay så gäller försäkringen. Annars skulle du ju tex köra oförsäkrad till verkstaden för att fixa ditt fordon.
Det är helt korrekt att man får köra kortaste vägen till verkstad och besiktning. I övrigt är kravet att fordonet inte ska ha körförbud för att försäkringen ska gälla.

Har du testat att försöka få ut något på försäkringen med en hoj med körförbud?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är helt korrekt att man får köra kortaste vägen till verkstad och besiktning. I övrigt är kravet att fordonet inte ska ha körförbud för att försäkringen ska gälla.

Har du testat att försöka få ut något på försäkringen med en hoj med körförbud?
Håller med om det.
Jag kollade detta med Svedea förra året, och dom svarde mig via mail att det finns ett så kallat "aktsamhetskrav" i försäkringsvillkoret.
Om man kör ett fordon som har körförbud, då anses man även bryta mot detta aktsamhetskrav.
Så troligtvis blir man utan ersättning om man har körförbud.
Undantaget är det som du nämner.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är helt korrekt att man får köra kortaste vägen till verkstad och besiktning. I övrigt är kravet att fordonet inte ska ha körförbud för att försäkringen ska gälla.

Har du testat att försöka få ut något på försäkringen med en hoj med körförbud?

Jag fick ut hyfsat mycket pengar, personskada på mig själv 178 dagars sjukskrivning då jag vurpade med KLR:en som var obesiktad. Jag sa som det var att jag skulle testköra hojen inför besiktningen då jag har 7 mil enkel väg för att besikta och hojen och förgasaren krånglade då den stått länge och varit obesiktad en massa år. Svedea ville då ha en kopia eller bekräftelse på att jag hade haft en bokad besiktningstid som jag sa och då dom fick det var det lugnt.

Om jag sen hade tur eller om dom är hårdare idag vet jag inte, men. Hur ska man kunna veta om hojen överhuvudtaget går så den går att besikta om man inte får provköra? Dock är väl laglig provkörning med obesiktata fordon borttaget då det var väldigt luddigt och många hävdade provkörning.

Hur som helst är det väl inte att rekommendera att köra obesiktat, dock så gör jag det ibland med bilarna för jag tar inte ledigt flera timmar och åker inte 14-25 mil för att bara besikta en bil.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag fick ut hyfsat mycket pengar, personskada på mig själv 178 dagars sjukskrivning då jag vurpade med KLR:en som var obesiktad. Jag sa som det var att jag skulle testköra hojen inför besiktningen då jag har 7 mil enkel väg för att besikta och hojen och förgasaren krånglade då den stått länge och varit obesiktad en massa år. Svedea ville då ha en kopia eller bekräftelse på att jag hade haft en bokad besiktningstid som jag sa och då dom fick det var det lugnt.

Om jag sen hade tur eller om dom är hårdare idag vet jag inte, men. Hur ska man kunna veta om hojen överhuvudtaget går så den går att besikta om man inte får provköra? Dock är väl laglig provkörning med obesiktata fordon borttaget då det var väldigt luddigt och många hävdade provkörning.

Hur som helst är det väl inte att rekommendera att köra obesiktat, dock så gör jag det ibland med bilarna för jag tar inte ledigt flera timmar och åker inte 14-25 mil för att bara besikta en bil.
Du fick ut ersättning från trafikförsäkringen, men det var det någon vagnskadeförsäkring inblandad?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du fick ut ersättning från trafikförsäkringen, men det var det någon vagnskadeförsäkring inblandad?

Nä ett avbrutet kopplingsgrepp var enda skadan på hojen så det kostade en dryg hundring på eBay.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag kände det var dags att besiktiga, augusti 2023 så var närmaste besiktning som klarade det nästa vecka Opus i Halmstad. Så jag tog Opus i Halmstad, motorvägen ner (Närmaste) och småvägar hem med besök i Varberg där sonen jobbade.
Bara kul, bra väder !
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nej, så blir det inte som ni domedagsprofeter säger. Typiskt svenskt resonemang.

Besiktningen har inte med det att göra. Är din hoj okay så gäller försäkringen. Annars skulle du ju tex köra oförsäkrad till verkstaden för att fixa ditt fordon.
Gillar verkligen resonemanget 😴du får köra kortast väg till verkstad och besiktning inget annat det blir du upplyst om också när du får körförbud på nåt fordon .
hur fan skulle det funka om det var upp till varje fordonsägare att avgöra om fordonet var säkert 🤔tror nog många utan okey fordon skulle tycka att deras var det och bara köra
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Måste besiktiga min Er-6 nu i vår. Bor i Tyresö och kollade dom ställen som finns inom någorlunda avstånd. Dekra i Handen kostade bara 599, rabatt på 70 pix när man betalar i förväg. Verkar dåligt med priskonkurrens....
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Måste besiktiga min Er-6 nu i vår. Bor i Tyresö och kollade dom ställen som finns inom någorlunda avstånd. Dekra i Handen kostade bara 599, rabatt på 70 pix när man betalar i förväg. Verkar dåligt med priskonkurrens....
:tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack Old Badger! Hoppas alla förstod sarkasmen när du citerade Timbro.

579 spänn känns ju för djävligt även om det bara blir vartannat år. Min Er-6 är i nyskick och då undrar man varför en kille bara ska kunna stirra på den i 15 minuter och sen kvittera ut en massa skattade pengar
Vart fan tog konkurrensen vägen?

Alla behöver inte förstå, det räcker med att en trevlig motorcyklist från Halland ger mig tummen upp! :tummenupp;):hej
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Snyggt.
Ändå finns det dom som säger att man inte kan lära gamla grävlingar att sitta. Jag har sett det förr och jag kommer se det igen.
Nja, nu blir det flykt från ämnet som det heter på gammaldags svenska men jag kör fortfarande en motorcykel jag älskar att köra. :7peta
Jag har fortfarande kamrater som kör alla motorcykeltyper. :fakta
Det som har hänt är att jag, av hänsyn till känsliga forummedlemmar, inte är här så ofta.:fakta
Och, framför allt, inte lägger upp foton på en motorcykeltyp som jag gillar! :tungan

Men tillbaka till ämnet. Avregleringen handlade om principen om avreglering så att andra än staten måste få våra pengar. Och de som vill ha våra pengar vill naturligtvis göra en vinst i pengar och då är motorcyklar inte en vinnare. Det kräver kunskap och investeringar som inte är lätta att få tillbaka, så då plockar man lågt hängande frukt och lämnar det som är kvar. Samhällsnytta ligger inte som krav i avregleringen. :huvet
Jag har hyfsat många olika firmor som kan ta betalt för att besiktiga i närheten men jag ogillar alltså ändå just denna avreglering.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
F,låt, jag är en dålig människokännare... :rodnar

Men vad som är rätt motorcykeltyp på detta forum har jag lärt mig! :crash


View attachment 497599


Just go with the flow, Stara Borsuk.

Jag har levt med alla sorters hojar, men landar alltid tillbaka på en hoj med smal sadel, upprätt körställning och någorlunda fjädringsväg.
Under min MC-karriär har hojtypen hunnit heta "halvcross", on/off-roadare, dual purpose, Adventurehoj och äventyrshoj.

Jag har även tävlat aktivt i två grenar: Tillförlitlighet och enduro.
Jag hade roligast i Tillförlitlighet, faktiskt.

Visst, burkat i sidvagnscross också när piloten kört sönder sin vanliga kollega alldeles, och gått debutantkurs i RR också.

Sporthojar är kul! Jag har flera kvar, men jag kör snyggare på offroadhojar. Lever längre, helt enkelt.

Begreppet äventyrscykel är så larvigt.
Alla motorcyklar är äventyrshojar.
Somliga erbjuder ett äventyr bara att starta. Alla hojar kan köras på grus.
Alla sporthojar kan köras fortare på grus än den genomsnittlige GS-förarens adventurebike.

Det handlar om inställning.
...och då inte inställning i menyerna på en TFT-skärm, utan real life inställning till... ...livet, faktiskt.

För mig är varje resa ett äventyr.
Skitsamma vad jag transporterar mig med. Resan ner till Varberg för att besiktiga en 102cc scooter som stått stilla i halva sitt liv var en verklig thriller.
Roligaste trippen i år!
Självklart körde jag gamla vägen ner - gamla E6, och självklart placerad på vägbanan som den motorcykel det handlar om.

Och självklart hejade jag på de motorcyklar jag mötte. Lite sent, sådär - när det stod klart att dom inte skulle heja på mig. Great fun!

En gång i tiden fanns det folk på sporthoj, med en sådan densitet att det kunde hålla igång ett forum som Sporthoj.com

Så är det inte längre. Somliga har stilla dött den vanliga vägen, andra har kört ihjäl sig med buller och bång - inte sällan helt stilenligt på just en sporthoj.

Andra har tröttnat på MC och kör vattenskoter istället, återigen andra har tröttnat på forumformen och hittar sitt på Tik-book numera.

Så är det bara.
Sporthojar är i tydlig minoritet på Sporthoj.com och tur är det!

Ser man till sporthojarnas andel utav dagens trafikarbete så skulle det inte finnas stor anledning att besöka forumet längre, och de få trådarna som skulle röra sig skulle vara den eviga blinkerstråden, samt "Ryker mitt vanliga körkort om dom tar mig utan A på MC" och tipstråden: "Hur drar man snutten bäst?"


Jag kör allt möjligt med stolthet och glädje, och platsar på Sporthoj.com

Det gör du med, trots att du kör oljeläckande engelsk kycklinghoj.

ÅK och besiktiga nu, och berätta om upplevelsen!



Edit:

Du hade hunnit falla tillbaka i ämnet.
Tur för dig!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi tycker ganska lika, man ska köra det man själv gillar, inte vad andra tycker man ska köra.
Jag har kört det mesta och mina vänner kör det mesta, att vi har mer förkärlek för olika motorcykeltyper gör oss inte mindre vänner.
De som ser ner på andra som inte kör "rätt" motorcykeltyp ingår inte i vänkretsen...
Det vi alla har gemensamt är att fordonet måste besiktigas...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Men tillbaka till ämnet. Avregleringen handlade om principen om avreglering så att andra än staten måste få våra pengar. Och de som vill ha våra pengar vill naturligtvis göra en vinst i pengar och då är motorcyklar inte en vinnare. Det kräver kunskap och investeringar som inte är lätta att få tillbaka, så då plockar man lågt hängande frukt och lämnar det som är kvar. Samhällsnytta ligger inte som krav i avregleringen. :huvet
Jag har hyfsat många olika firmor som kan ta betalt för att besiktiga i närheten men jag ogillar alltså ändå just denna avreglering.
Ungefär som tåget alltså. Det går bra att trafikera Sthlm - Gbg eller Sthlm - Malmö, men Kiruna det struntar vi i för det är för jobbigt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ungefär som tåget alltså. Det går bra att trafikera Sthlm - Gbg eller Sthlm - Malmö, men Kiruna det struntar vi i för det är för jobbigt.


Om man kunde komma till en promillehalt med dåtidens beslutande politiker i en avslappnad miljö där det inövade försvinner och sanningen kryper fram tror jag inte någon av dem tycker att resultatet av 90-talets avregleringar blev som väntat. Eller ens bra.

Men att någon skulle ställas till svars?
Inte i Sverige, nej.

Här tycker jag att lite Maoistisk självkritik skulle kunna vara på sin plats.
Ge dem en kvart som en stående punkt i "Allsång på Skansen" och låt dem gråtande berätta om missbedömningarna dom gjort, hur mycket dom ångrar vissa beslut och avsluta med att dom tar av sig på överkroppen och korrigerar sig själva med en stekspade.

Något sådant skulle faktiskt kunna minska politikerföraktet i landet.
...så länge dom inte hänger kvar på scenen och skall vara med på själva allsången.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top