VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Hepp hepp, sälj helsystemet, Problem solved :krama
Var inte så snål, kör ERF DÅ!

Ja kommer inte ha ngt helsystem att sälja, för ja kommer ha original från början, de e ju de enda man får köra me, samt billigare :banana

Tro mig, om ja hade pengarna så hade ja kört... :)
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Nej, det vet jag inte, då hade jag inte frågat.

Känner till flera unga talanger med framtiden för sig men de kör inte 125 GP.


Från: http://www.nwt.se/sport/kt-sport/article690856.ece?service=mobile

"Nextar Racing samlat på Gelleråsen. Från vänster Robin Nätterlund som kör 125 Junior, Mattias Hederström, Rookie 600, Ronja Luff 125 GP, Lukas Bäckström 125 GP, Frieda Ekman, 125 Junior och Aurore Milton, 125 Junior. Nextar handlar inte om något företag utan ska stå för next star, "nästa stjärna" inom road racingen."

Ronja och Lukas är väl med i topp och talang och kan väl ses som lovande unga talanger och de kör 125GP. 2 av 5 utvalda till topp och talang alltså.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
NEJ! Det behövs ingen mätning precis innan kval/tävling om mätvärde finns från tex tidigare träning. VET du hur mycket din hoj låter som mest, kan du köra lugnt! Både TILL tävling och PÅ tävlingen.

MEN DET ÄR JU JUST DET SOM ÄR PROBLEMET!!!!!
Att man INTE vet hur mycket ens hoj låter eftersom det blir olika resultat varje gång man mäter!!!!

Precis som du skriver så åker jag till Anderstorp ganska lugn eftersom min hoj har klarat SAMTLIGA mätningar under året, med 91db i Linköping som senaste mätning. På Anderstorp får jag plötsligt veta efter kvalet att jag har 103db.

Hur tycker du att det funkar då?

Vem har sagt att det ska vara under fredagsträningen innan tävling?
Tränar inte förarna någon annan gång?

På dom allra flesta banorna är man bara EN gång per år, och det är när SM (eller SO) tävlinger är på den banan. Eller ska man tvingas åka ner till t.ex Anderstorp på en kvällsträning för att få hojen uppmätt?

Då används dessutom den fast monterade utrustningen som visar ett helt annat värde en den handhållna som flyttas runt och användes i helgen.

Så hur tycker du att man ska göra då?


Att anpassa sin körning så det blir så korrekt som möjligt. Inte fisa förbi eller ligga på högre växel, inte ligga i klunga etc etc.. kör för att DU ska få ett korrekt värde, så DU vet vad hojen låter. Du har varenda träning på dig att få detta värde!!!

Det är väl klart att man kör fullt hela tiden! Jag sitter inte och åker runt på kval och tävling och håller igen bara för att hojen ska låta mindre.

Ska vi ha olika ljudnivå beroende på vilken bana vi kör på? Hur skulle den skrivningen i reglementet vara utformad tycker du?

95 db är den gräns vi kommit fram till efter att ha granskat förutsättningarna på samtliga banor i landet. De sk "bullerdagarna" som vi har är på väg att försvinna på samtliga banor i landet. När de är borta är det 55 dba som gäller.

Självklart ska man inte ha olika ljudnivå beroende på bana....

Jag frågar nu med allra högsta respekt för dig Stefan för jag vet hur mycket du sliter och jobbar för våran skull. Jag är bara nyfiken eftersom det verkar helt sjukt att vi ligger 20db under gränsen på Anderstorp när nästan samtliga låter för mycket enligt reglementet. Hur mycket sämre förhållanden kan det vara på dom andra banorna egentligen? Och på vilka banor? Rör det sig bara om EN bana som är kritisk så kanske det är läge att tiltta på just den banan istället för att strypa på ALLA andra banor? 20db marginal är ju sjukt MYCKET!

Vet du hur exakt har man kommit fram till att 95db vid förbipasserande mätning ger 75db hos närmaste granne?
På vilken bana är det "sämst" förhållanden? Hur har man provkört? Vilka hojar har använts? På vilka ställen har man mätt? Har man ett statistiskt hållbart antal mätningar vid olika förhållande? Har man ett statistiskt korrekt mätförfarande?

Hur har det gått till när man gjort en "bedömning" att 95db är en bra nivå?

Bara nyfiken.....
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Inte för att vara sån, men vad hjälper det att sitta på nåt forum på internet och klaga över att SVEMO´s bestämmelser är helt uppåt väggarna? Ta tag i saken och kontakta behörig person eller länsstyrelse. Tycker också reglerna ger mer att önska och att mätningarna tydligen inte verkar lira med verkligheten, men gnäll på SH kommer man inte långt med...
Jag är nog inte ensam om att ha kontaktat Svemos RR-sektion efter den gångna helgen. Att diskutera här är bra för då kan flera ventilera sina åsikter.
Ronja och Lukas är väl med i topp och talang och kan väl ses som lovande unga talanger och de kör 125GP. 2 av 5 utvalda till topp och talang alltså.
De som har "talang" tar sig utomlands självmant och behöver inte väsnas mer än nödvändigt i Sverige för att ha en chans utomlands. Det är knappast materialet som är det största problemet för svenskar som åker utomlands.

Mao, jag köper inte ditt resonemang om att man måste få väsnas i Sverige för att lyckas utomlands.
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
[Vem har sagt att det ska vara under fredagsträningen innan tävling?
Tränar inte förarna någon annan gång?

Kanske för att det verkar som resultatet ändras beroende på väder o förhållanden! :arsele


Anser du att statisk mätning är bättre? 5.000rpm obelastat säger inte mycket om hur det låter på banan..vilket är det som räknas.
QUOTE]

Helt klart då blir det mer rättvist o man kan mäta alla!!

Släpp sargen nu o kom in i matchen.
Jag har en hoj som e likadan som din men en 08. Till din info så klarar den inte heller ljudkraven med orginalrör på Torpet!! Din hoj kanske gör de!!Mn inte min iallafall.
De kan ju ha o göra med vem som håller igashandtaget oxå!:tummenupp


Du tycks ju ha svar på dom flesta inläggen utan att förstå innebörden i frågorna Svaren!!:va
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
95 db är den gräns vi kommit fram till efter att ha granskat förutsättningarna på samtliga banor i landet. De sk "bullerdagarna" som vi har är på väg att försvinna på samtliga banor i landet. När de är borta är det 55 dba som gäller.
Så vad du säger är att vi ska låta 95 dB redan nu för att de bullerdagar vi idag använder kommer att försvinna i framtiden?

Precis som Macke skulle jag gärna vilja veta vilken/vilka bana/banor som har sånt problem med ljudet att de måste ner till 95 dB vid förbipassering. Det är ju uppenbarligen inte Anderstorp eftersom vi lät mer än 105 dB vid vissa tillfällen utan att gå över 55 dB vid närmsta granne.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Det är väl Knutstorp som har dom sämsta mätvärderna!
Då ljudet reflekteras i slänten vid start & mål-rakan rätt
mot Kågeröd.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
MEN DET ÄR JU JUST DET SOM ÄR PROBLEMET!!!!!
Att man INTE vet hur mycket ens hoj låter eftersom det blir olika resultat varje gång man mäter!!!!

Precis som du skriver så åker jag till Anderstorp ganska lugn eftersom min hoj har klarat SAMTLIGA mätningar under året, med 91db i Linköping som senaste mätning. På Anderstorp får jag plötsligt veta efter kvalet att jag har 103db.

Hur tycker du att det funkar då?

På dom allra flesta banorna är man bara EN gång per år, och det är när SM (eller SO) tävlinger är på den banan. Eller ska man tvingas åka ner till t.ex Anderstorp på en kvällsträning för att få hojen uppmätt?

Då används dessutom den fast monterade utrustningen som visar ett helt annat värde en den handhållna som flyttas runt och användes i helgen.

Så hur tycker du att man ska göra då?

Det är väl klart att man kör fullt hela tiden! Jag sitter inte och åker runt på kval och tävling och håller igen bara för att hojen ska låta mindre.

Exakt! DU vet inte hur mycket din hoj låter, för DU har aldrig mätt ditt egna ljud! På tävling/kval/träning kontrolleras ljudet på en plats, denna plats kanske inte är optimal för din hoj, eftersom ditt varvtal inte nått upp till det varvtal där DIN HOJ låter som mest. Därför får du ett värde som inte är sanningen. Den som kontrollerar ljudet vet ju inte vilket varvtal DU ligger och kör på, eller om du råkar köra på en för hög växel av misstag, för resterande mätningar kör du i klunga och går inte att registrera. Glad skuttar du vidare i tron på att din hoj bara låter 91db...

Att mäta hur mycket din hoj låter som mest kan du i stort sett göra där det passar dig bäst. Det enda du vill veta är hur mycket DIN LJUDKÄLLA (motorcykeln) låter som max. Om motorcykeln låter som max 91db, så är det omöjligt att få en mätning på 103db. Visst kan det öka lite pga omgivningen, men det är marginellt. Men innan DU vet hur mycket din hoj låter, så är troligen 103db det mest korrekta...

Ja, självklart kommer det att variera mellan fast och portabel mätutrustning. Och varför? Det har påpekats flera gånger i denna tråd...
Olika varvtal på hojarna, olika växlar, olika sidor om banan etc
Men ingen av ljudmätarna kommer att visa 103db om ljudkällan inte klarar av att låta mer än 91db!
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kanske för att det verkar som resultatet ändras beroende på väder o förhållanden! :arsele

Har du en ljudkälla (hoj) som inte klarar av att låta mer 91db, så kommer den hojen aldrig att få ett mätvärde på 103db.



Helt klart då blir det mer rättvist o man kan mäta alla!!
Ja, du mäter vad hojarna låter på 5.000rpm med obelastad motor, men ingen kommer att köra på det varvet ute på banan, och det är förhållandena på banan som är det relevanta.

Släpp sargen nu o kom in i matchen.
Jag har en hoj som e likadan som din men en 08. Till din info så klarar den inte heller ljudkraven med orginalrör på Torpet!! Din hoj kanske gör de!!Mn inte min iallafall.
De kan ju ha o göra med vem som håller igashandtaget oxå!:tummenupp

Första gången jag hör att en cbr600 med originalsystem inte klarar ljudkraven! Duktigt av dig att lyckas gasa till dig några extra db :tummenupp

Du tycks ju ha svar på dom flesta inläggen utan att förstå innebörden i frågorna Svaren!!:va

Innebörden i vad?
Hela diskussionen grundar sig i att förare inte har kontrollerat själva vad deras hoj låter, och kör med hojar som inte är reglementsenliga. En ledning på tävlingar som är fjolliga och inte tillämpar regelverket och diskar förare som bryter mot det. Hade detta tillämpats hade inte diskussionen funnits, och alla hade kört racing under samma premisser!!!

Pysch --> Hur mycket erfarenhet har du av ljudmätning?

Lika mycket som jag kan om 2t, kanske lite mer.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har du en ljudkälla (hoj) som inte klarar av att låta mer 91db, så kommer den hojen aldrig att få ett mätvärde på 103db.




Ja, du mäter vad hojarna låter på 5.000rpm med obelastad motor, men ingen kommer att köra på det varvet ute på banan, och det är förhållandena på banan som är det relevanta.



Första gången jag hör att en cbr600 med originalsystem inte klarar ljudkraven! Duktigt av dig att lyckas gasa till dig några extra db :tummenupp



Innebörden i vad?
Hela diskussionen grundar sig i att förare inte har kontrollerat själva vad deras hoj låter, och kör med hojar som inte är reglementsenliga. En ledning på tävlingar som är fjolliga och inte tillämpar regelverket och diskar förare som bryter mot det. Hade detta tillämpats hade inte diskussionen funnits, och alla hade kört racing under samma premisser!!!



Lika mycket som jag kan om 2t, kanske lite mer.

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt eftersom ljude dämpas med avståndet till bullerkällan. Värdet 95 dB är bara uppsatt som ett värde som inte får överskridas på ett bestämt avstånd. I mynning har du ofta mer än 95 dB. Hos närmasta granne blir dom 95 dB kanske 65 dB. Det är dom sistnämnda som är intressant för banans framtid. Men det är omöjligt att identifiera en enskild hoj på det avståndet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vad är det som kan bli fel då?
Utrustningen, dess kvalité och kalibrering, avstånd, vinkel, omgivande miljö, väder etc.
Säger inte att det är fel att försöka göra egna mätningar men som framgår av tråden är det väldigt svårt att mäta ljud för ljud är väldigt dynamiskt och varierande. Risken är stor att samma diskussioner kommer uppstå fast i annan form - "Ja men jag har ju mätt min hoj själv och du lät den si och så"
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Exakt! DU vet inte hur mycket din hoj låter, för DU har aldrig mätt ditt egna ljud! På tävling/kval/träning kontrolleras ljudet på en plats, denna plats kanske inte är optimal för din hoj, eftersom ditt varvtal inte nått upp till det varvtal där DIN HOJ låter som mest. Därför får du ett värde som inte är sanningen. Den som kontrollerar ljudet vet ju inte vilket varvtal DU ligger och kör på, eller om du råkar köra på en för hög växel av misstag, för resterande mätningar kör du i klunga och går inte att registrera. Glad skuttar du vidare i tron på att din hoj bara låter 91db...

Att mäta hur mycket din hoj låter som mest kan du i stort sett göra där det passar dig bäst. Det enda du vill veta är hur mycket DIN LJUDKÄLLA (motorcykeln) låter som max. Om motorcykeln låter som max 91db, så är det omöjligt att få en mätning på 103db. Visst kan det öka lite pga omgivningen, men det är marginellt. Men innan DU vet hur mycket din hoj låter, så är troligen 103db det mest korrekta...

Ja, självklart kommer det att variera mellan fast och portabel mätutrustning. Och varför? Det har påpekats flera gånger i denna tråd...
Olika varvtal på hojarna, olika växlar, olika sidor om banan etc
Men ingen av ljudmätarna kommer att visa 103db om ljudkällan inte klarar av att låta mer än 91db!

Och HUR tycker du att JAG ska kunna mäta upp min hojs "maxljud" på ett bra sätt själv? För det första så vet jag inte under vilka föhållanden den låter som mest vid en förbipasserande mätning, så där får man alltså prova sig fram.

Ska jag hyra Karlskoga Motorstadion en hel dag själv. Och sen hyra en en kalibrerad och godkänd decibelmätare som placeras ut på en 20-30, kanske 100 olika ställen runt banan under dagen medans jag kör för att hitta den plats på Karlskoga där min hoj låter allra mest. Får jag då fram att hojen låter 95db som högst, och då är godkänd så betyder det ju faktiskt inte att den kommer att låta 95db som max på exakt samma bana dagen efter vid en förbipasserande mätning. För då kan omkringliggande faktorer som påverkar resultatet ha ändrats.
Men låt säga att jag lyckas, och får ett bra och godkänt värde på min hoj.

Åker jag sen till Anderstorp så kan det vara helt andra förutsättningar som påverkar resultatet, och min "godkända" hoj från Karlskoga plötsligt låter för mycket för att miljön runt banan ser annorlunda ut och vädret är annorlunda. Jag mäts till 96db och blir diskad på racet, och får då ett NYTT högsta värde att rätta mig efter. Fan också....

Oj oj, bråda tider. Nu måste jag försöka åtgärda min ljudnivå till nästa race. Jag köper en ny ljuddämpare/packar om min gamla/bygger en egen db-killer (eftersom allt som tillverkas i hela världen byggs efter internationella regler så finns inget färdigt att köpa).

Sen måste jag hyra Karlskoga igen, och ta in en ljudmätare igen, för att kontrollera min ljudnivå runt hela banan innan jag åker till nästa race... Puuh, det lyckades... NU har jag 94db på Karlskoga, det borde ju funka på Anderstorp också där jag fick 1db högre...

Nästa race går på Falkenberg. Nu har jag mätt min hoj på Anderstorp OCH Karlskoga, och den klarar 95db på båda banorna. Härligt! Då borde jag väl vara säker på Falkenberg. Eller????

Har en jäkla otur, och ljudmiljön runt Falkenberg ser helt annorlunda ut. Min hoj mäts nu upp till 96db igen TROTS att jag inte fått den att låta högre än 95db varken på Anderstorp eller Karlskoga...

Du kanske ser vart jag är på väg med det här resonemanget?


Enda lösningen för att vara 100% säker på att jag lyckats mäta min hojs "maxvärde" är alltså att mäta min hoj på 100 olika ställen, på varje bana som vi tävlar på, vid ALLA tänkbara väderleksförhållanden och vid ALLA tänkbara scenarion som kan tänkas påverka resultatet vid en förbipasserande ljudmätning....

Då kan jag vara NÄSTAN säker på att man hittat min hojs maxvärde...

Kostar ju inte mer än att hyra ett par, tre, kanske fem banor en hel dag under inledningen på säsongen....
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Om jag pratar för min hoj, en Sukka K5 med orginal system så har den haft i förbifart mellan 92-95db hela säsongen på banorna å på gälleråsen så hade den 95db vid 7000rpm stillastående.

Så där har den vart jämn mellan tillfällena, så det är konstigt att andras hojar kan skilja så mycket mellan olika banor å tillfällen :va
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Det skulle vara önskvärt med tekniska baskunskaper innan nya regler skrivs och utövas...
Självklart kräver jag inte att beslutsfattarna ska vara civilingenjörer som forskat i ljudmätning, men lite grundläggande tekniska kunskaper om ljud och mätteknik skulle behövas. För i så fall hade inte förbifartsmätningsmetoden på bana använts i regelverket.

Alla tokigheter är redan nämnda så jag vill bara lägga till informationen som Naturvårdsverket rekommenderar att används vid ljud från motorsports anläggningar. I denna avståndskorrektion ser man tydligt vilken inverkan avståndet har.

Jag var säker på att allt var ok inför Anderstorp eftersom det var ok där i våras och att vi sänkte ljudet än mer i Linköping på alla mina 5 hojar och på 125:eek:rna än mer i Karlskoga. Men nu tillbaka i Anderstorp är ingen av de 5 tidigare ok hojarna ok. Ökningen från Linköping till Anderstorp nu är i storleksordning 8-10 dBA på samtliga mina hojar.
Detta visar att mätningen inte funderar.

Dessutom så skilde mätningarna under racet 5dBA på samma hojar men mycket jämna vartider...

Jag har endast möjlighet att få hojarna mätta på banan och måste utgå från att mätningarna stämmer. Visst jag har 2 egna ljudmätare som jag kan koppla till datorn men jag kan inte köra hojarna på annan plats än på en bana.

För mig blir det trams när det pratas om fusk med ljudet. Vi gör det vi tror är rätt och kan inte påverka att mätmetoden ger så stor diff.
Om någon vill jobba med fusk som påverkar miljön, gör då lite soppa tester (slarva dock helst inte bort dokumentationen...)

Tex en av mina hojar låg vid lördagens kontroller och söndags tidsträningskontroll i Karlskoga på 99-100dBA men ändå gick den över gränsen i Anderstorp

Förslag till Mantorp
Backa ett steg och skaffa kunskap
Mät alla hojar statisk innan träning (detta har gjorts sedan i början på 2000-talet i Assen)
Mät sedan med full acc metoden
Mät sedan också förbifart på några ställen
Viktigast är att också mäta där myndighets personer mäter

Finns det någon som bor i Stockholmstrakten och har en 4T banhoj som kan tänka sig att göra lite mätningar. Jag lånar gärna ut mina 2 ljudmätare samt instruerar vad jag vill ha mätt. Ljudmätarna kan hämtas i Södertälje eller levereras till dig.
Jag skulle gärna ha lite mer data till min skrivelse till Svemo

Har någon ljudresultaten från Anderstorp i SST600 och SST1000?

En sak till är också hur kvalitetssäkrat resultat är. En person kollar hojar och på ett instrumment där siffror ändras hela tiden och gör anteckningar. Att det ens håller som underlag till av avgöra ett SM-tecken. Självklart utgår jag och även tror att de gör sitt bästa men att det är 100% säkert känns det inte som det är
 

Bifogat

  • Buller_avståndskorrektion.pdf
    64.8 KB · Visningar: 201
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Utrustningen, dess kvalité och kalibrering, avstånd, vinkel, omgivande miljö, väder etc.
Säger inte att det är fel att försöka göra egna mätningar men som framgår av tråden är det väldigt svårt att mäta ljud för ljud är väldigt dynamiskt och varierande. Risken är stor att samma diskussioner kommer uppstå fast i annan form - "Ja men jag har ju mätt min hoj själv och du lät den si och så"

Jag förmodar att du kör på bana - Nu har vi platsen.
Alla banor har mätutrustning - Nu har vi utrustningen.
Alla banor har ny och kalibrerad utrustning - Nu har vi kvalité och kalibrering.
Reglementet förklarar avstånd, vinkel etc
Du som förare vet vart du håller stumt etc

Det är inte svårare än man gör det till...och jag TROR att ingen bana skulle neka att man utförde ljudmätning.

Skulle den diskussionen dyka upp, så är det garanterat färre förare än i dagsläget som har problem. Tror inte du det?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top