VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det är inte alls bara RR eller ens motorsport som ligger under luppen när det gäller buller http://www.naturvardsverket.se/sv/V...villkor-for-buller-fran-motorsportverksamhet/

Naturvårdsverket synar allt som bullrar, även nyttotrafik, byggarbetsplatser, vindkraftverk osv...

Gränserna blir hårdare och hårdare för alla, bullrar det för mycket enligt deras riktlinjer så förbjuds verksamheten till sist.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har kollat igenom NT 2010-2011 samt SR 2009 (med tilläggen för 2010) för roadracing.

I NT finns ljudmätningen beskriven, hur den ska utföras och vid vilka varvtal beroende på slaglängd och antal takter. Men de skriver inget om vad max dB är, det anges istället i SR.

I tillägg till SR 2009 har RR-sektionen skrivit att det är max 95 dB(A) +-0.9 dB(A) som gäller från och med 2010. Ljudet ska mätas i 45 graders vinkel 10 meter ifrån idealspåret under full acceleration.

Med tanke på ovanstående anser jag att förbifartsmätning aldrig kan bli rättvis då det skiljer väsentligt mellan olika förare vilken växel de använder och därmed varvtalet. Jag kan puttra förbi på 3:an med 7.000 varv medan Fredde Watz kör förbi på 2:an med 12.000 varv. Hur blir det rättvist? :confused:

Varför har RR-sektionen hittat på ett eget mätförfarande när det finns ett välbeskrivet i NT? :va

BTW:
En intressant detalj som jag inte kände till SR är att:
"Fri mätning på banans mätplats under en timmes tid för att kontrollera ljudnivå, plats mm skall anges i TR eller PM av arrangör."
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du menar alltså, på fullaste allvar, att det är upp till varje förare att se till att man får en korrekt mätning på sin hoj innan tävlingen på den aktuella banan för att försäkra sig om att man håller sig inom dom gränsvärden som SVEMO dragit upp?

JA! Precis som att det är upp till föraren att se till att det Najjade bromsar, oljefilter, oljeplugg(ar), oljepåfyllning. Uppsamlingskärl, "båt" om man kör 4t. Inga vassa styrändar, handtag. hajfena etc...

NEJ! Det behövs ingen mätning precis innan kval/tävling om mätvärde finns från tex tidigare träning. VET du hur mycket din hoj låter som mest, kan du köra lugnt! Både TILL tävling och PÅ tävlingen.

Ska vi alltså ha ett 20-tal mekaniker springa runt på banan med egna db-mätare under dom två passen som finns på fredagsträningen och mäta sina förare på olika ställen för att hitta det "minst gynnsamma" mätstället, och sen kontrollera att hojen klarar en mätning?

Vem har sagt att det ska vara under fredagsträningen innan tävling?
Tränar inte förarna någon annan gång?

SJÄLVKLART skiljer sig mätresultatet mellan banorna för att man mäter under olika förhållanden. Det kan ju en väldresserad chimpans räkna ut. Och det är ju just DET som är problemet med att använda den här mätmetoden. Det är i princip OMÖJLIGT att återskapa samma förutsättningar på samtliga banor i sverige, och på så sätt få fram rättvisa mätningar. Dett gör att vi som förare ALDRIG vet när vi är på väg till en tävling om vi kommer att klara oss eller inte. Att man blivit godkänd på fyra tävlingar med god marginal är ingen som helst garanti..

Sen skriver du att det är upp till varje förare att anpassa sin körning så att ljudupptagningen blir så korrekt som möjligt. Hur menar du då?
Hur ska jag som förare anpassa min körning så att mätresultatet blir så korrekt som möjligt?

Anser du att statisk mätning är bättre? 5.000rpm obelastat säger inte mycket om hur det låter på banan..vilket är det som räknas.

Att anpassa sin körning så det blir så korrekt som möjligt. Inte fisa förbi eller ligga på högre växel, inte ligga i klunga etc etc.. kör för att DU ska få ett korrekt värde, så DU vet vad hojen låter. Du har varenda träning på dig att få detta värde!!!
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Visst e det en chansning!! Eftersom reglementet verkar skilja sig från gång till gång.

Om du läser vad det är som många klagar över så är det inte Ljudnivån. Utan sättet ljudmätningen utförs på. Då den skiljer sig från gång till gång. Även då man inte gör några förändringar på mc´n.

Sedan är regeln inte konsekvent. Ena gången 95db, Andra under 100db, tredje om tillräkligt många klagar så sätter man ner den till 97,5db.. Tro fan att folk blir förvirrade.

Tycker som tidigare o som man nästan alltid har gjort tidigare. Att man kör statisk mätning då den är mest rättvis. O då kan man mäta ALLA Hojar. Samt plomba ljuddämparna.

Nej, det är ingen chansning om man vet med sig att man klarar 95db + felmarginal. Det är dock ett STORT jävla fel att straffrabatt lämnas på x antal db till några förare.

Statisk mätning visar enbart ljudet ur ljuddämparen, på ett visst varvtal, på en obelastad motor.
Vad verkligheten på banan blir är en helt annan sak!

Men visst, det hade vart en väldigt enkelt att mäta så.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
De sas tidigare i tråden att vid närmsta granne mätte man upp 55db vid anderstorp. Och tillåtet är 75db... Varför sätta en så pass låg gräns som 95 db på banan då? När naturvårdsverket skulle godkänna mer ?:va

Tillägg: Kan någon svara på varför 95db inte gäller pro sbk om detta krav nu är så viktigt ?
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
De sas tidigare i tråden att vid närmsta granne mätte man upp 55db vid anderstorp. Och tillåtet är 75db... Varför sätta en så pass låg gräns som 95 db på banan då? När naturvårdsverket skulle godkänna mer ?:va

Tillägg: Kan någon svara på varför 95db inte gäller pro sbk om detta krav nu är så viktigt ?

Ska vi ha olika ljudnivå beroende på vilken bana vi kör på? Hur skulle den skrivningen i reglementet vara utformad tycker du?

95 db är den gräns vi kommit fram till efter att ha granskat förutsättningarna på samtliga banor i landet. De sk "bullerdagarna" som vi har är på väg att försvinna på samtliga banor i landet. När de är borta är det 55 dba som gäller.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Stillastående mätning avspeglar väldigt dåligt hur det låter när man väl kör. Detta bland annat därför att insugsljudet knapps hörs när man mäter stillastående, men det är en stor faktor vid förbifartsmäting.

Är det inte just därför man tagit fram den nya mätmetoden med fullgas en kort stund för att få med insugsljudet?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Mozzberg lät 99dB, och med en 1000cc ljuddämpare är den inte godkänd enl reglemente så han hade oxå blett diskad...

Det är riktigt, jag hade en mätning på 99dB, en på 98dB men även två på 94 och 95 dB så det är tydligt att det är svårt att mäta rätt och lika från gång till gång. Under lördagen hade jag ingen mätning över 95 (vill jag minnas) dB. Det sägs ju att det låter mer när det är blött, så att det lät högre på söndagen kanske berodde på det.

Att hojen inte uppfyller regeln om "utseende som original" (eller hur det nu står) spelar enligt besiktningspersonalen ingen roll, då jag inte gjort utseendeförändringen för att skaffa mig någon fördel. Tvärtom är det ju ett betydligt tyngre system som sitter på nu. Så, jag kommer inte att bli diskad pga att min hoj inte ser ut som original.
 
Last edited:

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Det är riktigt, jag hade en mätning på 99dB, en på 98dB men även två på 94 och 95 dB så det är tydligt att det är svårt att mäta rätt och lika från gång till gång. Under lördagen hade jag ingen mätning över 95 (vill jag minnas) dB. Det sägs ju att det låter mer när det är blött, så att det lät högre på söndagen kanske berodde på det.

Att hojen inte uppfyller regeln om "utseende som original" (eller hur det nu står) spelar enligt besiktningspersonalen ingen roll, då jag inte gjort utseendeförändringen för att skaffa mig någon fördel. Tvärtom är det ju ett betydligt tyngre system som sitter på nu. Så, jag kommer inte att bli diskad pga att min hoj inte ser ut som original.

Vilket värde fick du under de sista varven på andra racet?
Det måste varit mer än 75 db hos grannen hemma i Varberg :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det är värre än det ser ut.

Tvivlar inte på att mätningen på Anderstorp utfördes på rätt sätt.
Hannes W har bra koll.

Men jag tror det här var första gången som vi fick en riktig mätning.
Vi mättes vid full acceleration och de flesta går väldigt nära varvstoppet.

Mätningen på anderstorp i våras och Linköping var inte alls i närheten av att vara så extrema som denna. Tänker då främst vilket varvtal man hade vid passering av mätutrustningen.

Vi får nog räkna med att framtida mätningar kan bli lika hårda som denna eller kanske ännu hårdare. Var nämligen ute och stegade på banan och mätutrustningen stod ca 15 meter från idialspår under lördagen. Gick man väldigt nära ytter kurbsen kunde man tom drifta ut upp emot 20m från mätutrustningen.

Ändå var det så många som inte klarade sig.
Gränsen var även höjd med +2 db för speciella förhållanden som väder och vind.

95db är en väldigt hård gräns som vi försöker klara med våra helsystem. Känns lite som att helsystemens tid är förbi om mätningarna kommer att ske med full trottel nära varvstoppet(där vi gillar att befinna oss).
Gällande mätningar på andra banor så säger jag bara välkomna till Ring Knutstorp. Vi råkade ut för detta (se länk) när vi arrangerade en tredagarskörning för banåkare.

Vi har en hel del RR-tävlande på dessa körningarna också så här finns hela spannet, från fullgas till meskörning.

Hur det gick...

http://blogg.sydskanesemse.nu/

Ska bli intressant att följa BoTT på Knudan den 28:e augusti och se hur deras mätvärden ser ut.
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Och nej man måste inte köpa nya prylar, men de e billigare o enklare att få tag i beggade eftermarknadssystem än original.
Fast, ...jag fick hem ett par orginaldämpare med liten bula på undersidan till min R1:a från E-bay US för 800:-, levererat & klart, när det begav sig. Och där fanns måånga fler där dom kom från.
Å andra sidan skulle det ju inte vara så längre om alla slutade köpa tillbehörssystem.

Iaf känns det ju knas om man inte ens får köra med friska orginaldämpare.

De franska bönderna tippar ju skit utanför regeringsentrén när något inte passar. Lite tokvarvning utan dämpare utanför Rosenbad av ett hundratal RR-entusiaster hade satt lite fokus på frågan om inte annat. :banana
Kanske med lite banderoller som:

"'Max 95db för skrikiga förbipasserande barn !!"
"Max 3 bullerhelger/år för dingdongande kyrkor !!"
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Ska vi ha olika ljudnivå beroende på vilken bana vi kör på? Hur skulle den skrivningen i reglementet vara utformad tycker du?
95 db är den gräns vi kommit fram till efter att ha granskat förutsättningarna på samtliga banor i landet. De sk "bullerdagarna" som vi har är på väg att försvinna på samtliga banor i landet. När de är borta är det 55 dba som gäller.

Ja de va kanske lite tokigt... men hur tycker du att de ska vara utformat då ? För bevisligen så är det ju olika ljudnivåer beroende på bana redan nu ? (inte enligt reglementet, men enligt mätresultaten)
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Fast, ...jag fick hem ett par orginaldämpare med liten bula på undersidan till min R1:a från E-bay US för 800:-, levererat & klart, när det begav sig. Och där fanns måånga fler där dom kom från.
Å andra sidan skulle det ju inte vara så längre om alla slutade köpa tillbehörssystem.

Jaja fredde, vet att du alltid körde original ;) Ja hade nog kunna leta upp några eftermarknads dämpare me en bula på för 500:- levererat o klart:tungan
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Inte för att vara sån, men vad hjälper det att sitta på nåt forum på internet och klaga över att SVEMO´s bestämmelser är helt uppåt väggarna? Ta tag i saken och kontakta behörig person eller länsstyrelse. Tycker också reglerna ger mer att önska och att mätningarna tydligen inte verkar lira med verkligheten, men gnäll på SH kommer man inte långt med......

/A
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Inte för att vara sån, men vad hjälper det att sitta på nåt forum på internet och klaga över att SVEMO´s bestämmelser är helt uppåt väggarna? Ta tag i saken och kontakta behörig person eller länsstyrelse. Tycker också reglerna ger mer att önska och att mätningarna tydligen inte verkar lira med verkligheten, men gnäll på SH kommer man inte långt med......

/A
Att diskutera är inte automatiskt att gnälla, även om jag förstår din poäng.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Inte för att vara sån, men vad hjälper det att sitta på nåt forum på internet och klaga över att SVEMO´s bestämmelser är helt uppåt väggarna? Ta tag i saken och kontakta behörig person eller länsstyrelse. Tycker också reglerna ger mer att önska och att mätningarna tydligen inte verkar lira med verkligheten, men gnäll på SH kommer man inte långt med......
/A

Förstår också din poäng som Gustav... och om ja körde och tyckte de va så tråkigt som ja tycker, skulle ja försöka göra som du säger :tummenupp
Men aktiv eller inte, så är det alltid kul att diskutera. Varför diskuterar man kring dålig sjukvård eller höga skatter vid middagsbordet istället för att ta tag i det ? - ibland bara för att de e kul :tummenupp
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Seså köp dej en hoj nu :)
Förstår också din poäng som Gustav... och om ja körde och tyckte de va så tråkigt som ja tycker, skulle ja försöka göra som du säger :tummenupp
Men aktiv eller inte, så är det alltid kul att diskutera. Varför diskuterar man kring dålig sjukvård eller höga skatter vid middagsbordet istället för att ta tag i det ? - ibland bara för att de e kul :tummenupp
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top