VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
När man får låta högre på gatan, eller mitt i stan en fredagkväll än man får göra på en MOTORBANA då är det nått som gått riktigt snett nån stans. En Yamaha R6 klarar inte 95dB i förbifart original... varför använda 95dB i förbifart då?

Spelar ju tvärr ingen roll, står det 95db så är det ju det som gäller, står det att man ska köra med fyrkantiga däck är det som gäller, står det trippla bromspumpar så är det som gäller hur sjukt det än är och hur svårt det än är att fixa.

Varför det är 95db vet jag inte men en tipp är att Falkenberg kräver det och då har har man samma gräns på alla banor för att slippa "men jag fick ju åka på A-torp osv"

mvh björn
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Fel och fel.

Reglementet tillåter att byta ljuddämpare. Ljudkraven säger inte att det inte är tillåtet att byta ljuddämpare.
Orginal vs eftermarknads. Du kan väl ändå inte mena att alla köper eftermarknadssystem + pc3 osv för att det är billigare än att låta bli?
Om du söker orginalprylar till billig peng rekommenderar jag ebay.de. Man mååste inte köpa sproijlans nya grejer, inte jag allfall.
Dessutom, vad är dyrast:
Eftermarknadssystem + diskning eller Orginalsystem + pokal?

Nej, jag har inte heller sagt att ALLA byter system för att de e billigare, men en del gör det, o troligtvis inte bara för att de e billigare, men de e en anledning. Och nej man måste inte köpa nya prylar, men de e billigare o enklare att få tag i beggade eftermarknadssystem än original.
Men skit samma... Från början har man haft ett reglemente som tillåter eftermarknadssystem för effektökning och billigare reservdelar, inte bara systemen, även flertalet andra komponenter byter vi alla för ökad prestanda samt enklare o billigare åtkomst till reservdelar.

Men nu har man ändrat reglementet vilket verkar göra det mer eller mindre tvunget att använda originalsystemen. Problemet med ljudmätningarna som många blir irriterade på för att resultaten varierar pga faktorer som e svåra för en förare att påverka, kan man ta bort dom om man inför en regel som säger att det ska vara original och ej får bearbetas eller röras ?

Och till sist fortsätter ja ifrågasätta ljudkravet ändå, om de är ur miljösynpunkt, myndigheterskrav eller klagande grannar.. vilket som, så varför gäller det bara ER ? varför inte radical, pro sbk eller dragracing ?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du glömde dyraste alternativet, orginalsystem + diskning.

ALLA R6-förare av dessa årsmodeller vet om problemet. Så därför är det inget problem... åker man ut utan en ev db-killer/modifiering så chansar man! Och då är det inte synd om föraren om denne blir diskad pga ljudet!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Anser du att ljudkraven är en nyhet, och att förarna inte hunnit åtgärda sina hojar?
Nej det är ingen nyhet och som jag skrev så har alla gjort vad de har kunnat göra för att sänka ljudnivån.
Det stora problemet är som jag ser det att vid alla tävlingar i år har det diffat för mycket mellan de olika tävlingarnas mätningar/resultat för att man ska kunna påstå att det enbart beror på bristande intresse hos förarna.
Det är dessutom väldigt svårt att göra empiriska tester av hur stora effekter de förändringar som görs får, när det dessutom diffar så mycket mellan de olika banorna så blir det ju ännu svårare att bedömma vad som är den verkliga ljudnivån.

Att göra förändringar som inte avhjälper felet, eller förstör motorn, så är det fel person som gör jobbet!
Om vi nu pratar 125/250R som vi började med så har du uppenbarligen dålig koll på vilka problem det är som uppstår så behöver vi inte kommentera det där mer.

Kasta skit, ja kalla det för vad du vill. Men har man tid att sitta och beklaga sig på internet istället för att vara i garaget och åtgärda felet, för att sedan dyka upp på banan och chansa igen på att man klarar sig...så anstränger man sig inte tillräckligt för att ha rätten att klaga!
Jag anser att du kastar skit eftersom du påstår att folk inte gör något åt sina hojar utan bara gnäller på internet när du uppenbarligen inte vet ett skit om vad folk har gjort och inte gjort....

Jag är helt för att vi måste sänka ljudnivåerna men för att det ska vara möjligt måste det finnas en kontinuitet i mätningarna vilket det inte gör i nuläget. På Sviestad klarade de flesta sig medan de med samma hojar plötsligt låter 8-12 dB mer på Anderstorp.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
ALLA R6-förare av dessa årsmodeller vet om problemet. Så därför är det inget problem... åker man ut utan en ev db-killer/modifiering så chansar man! Och då är det inte synd om föraren om denne blir diskad pga ljudet!

Jag förstår att du tycker de e solklart när man har en regel som säger 95db, man har en originalhoj som man vet låter mer än de, att föraren får skylla sig själv om man ställer upp ändå.

Men tycker du inte att det är lite skevt att ngn kräver att vi ska ha ett reglemente som inte ens tillåter ljudet från en originalhoj när man ska köra på en racingbana ?

Va skulle du säga om nästa reglemente var 80db och du tvingas ställa upp med en 4takts 250 vespa för att inte bli diskad ? Skulle du fortfarande säga att skitsamma om de får låta 110db vid gatkörning, vid banracing gäller 80db o då får ja rätta mig efter det, ingen mening med att ifrågasätta ?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Följande frågeställningar skulle vara intressant att få veta de korrekta svaren på. Någon som vet? Humlan?

1. Har alla de banor där det körs SM/SO samma mätutrustning monterad?
2. Har banorna och deras mätpunkter kalibrerats så att de synkar med varandra med en statiskt ljudkälla? Att mätarna är individuellt kaliberade vet jag men jag undrar över mätpunkterna och hur är kalibrerade enligt reglemente.

För att få bort en del av variationerna och göra det lättare för arrangörer/den som ansvarar för mätningen så anser jag det vara viktigt att mätpunkterna är kalibrerade mot varandra.
Dvs att sätta ut en referenshögtalare som man vet spelar exakt tex. 100 dB på banan och utifrån det göra referensmätningar på mätpunkten och sedan utifrån det kalibrera banorna mot varandra så att man vet att 100 dB på valda punkter på banan ger önskat värde vid mätpunkterna.
Det tror jag är enda sättet att få bort de orimligt stora variationer som är nu mellan banorna.
Det kommer inte lösa hela problematiken men bör ge en mer sammanhållen bild.
OM detta redan är gjort så är jag förvånad över de olika resultaten.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Det är värre än det ser ut.

Tvivlar inte på att mätningen på Anderstorp utfördes på rätt sätt.
Hannes W har bra koll.

Men jag tror det här var första gången som vi fick en riktig mätning.
Vi mättes vid full acceleration och de flesta går väldigt nära varvstoppet.

Mätningen på anderstorp i våras och Linköping var inte alls i närheten av att vara så extrema som denna. Tänker då främst vilket varvtal man hade vid passering av mätutrustningen.

Vi får nog räkna med att framtida mätningar kan bli lika hårda som denna eller kanske ännu hårdare. Var nämligen ute och stegade på banan och mätutrustningen stod ca 15 meter från idialspår under lördagen. Gick man väldigt nära ytter kurbsen kunde man tom drifta ut upp emot 20m från mätutrustningen.

Ändå var det så många som inte klarade sig.
Gränsen var även höjd med +2 db för speciella förhållanden som väder och vind.

95db är en väldigt hård gräns som vi försöker klara med våra helsystem. Känns lite som att helsystemens tid är förbi om mätningarna kommer att ske med full trottel nära varvstoppet(där vi gillar att befinna oss).
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
ALLA R6-förare av dessa årsmodeller vet om problemet. Så därför är det inget problem... åker man ut utan en ev db-killer/modifiering så chansar man! Och då är det inte synd om föraren om denne blir diskad pga ljudet!

ALLA utom mig visste om det förra året då i så fall då jag köpte ett originalsystem för att klara ljudkraven, men det kvittar... det jag ville påpeka var nivån 95 db att den är så låg att inte ens orginalmotorcyklar klarar sig enligt reglementet och det samtidigt finns utrymme på tävlingarna att få låta mer. Vi ska ju inte ha SM-tävling varje dag hela veckan lång varje vecka på året, vilket sades att det skulle bli möjligt om man uppfyller 95db i helgen.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
ALLA utom mig visste om det förra året då i så fall då jag köpte ett originalsystem för att klara ljudkraven, men det kvittar... det jag ville påpeka var nivån 95 db att den är så låg att inte ens orginalmotorcyklar klarar sig enligt reglementet och det samtidigt finns utrymme på tävlingarna att få låta mer. Vi ska ju inte ha SM-tävling varje dag hela veckan lång varje vecka på året, vilket sades att det skulle bli möjligt om man uppfyller 95db i helgen.

Bygg en Mozzberg så är väl problemet passé?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Skönt att se att det varken HyllingeMS eller Ring Knutstorp som verkar ha varit problemet som alltid genererar årets största efterspels-snackis här på Forumet. Det måste vara det att det är SM-deltävling #3 för säsongen som är orsaken.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Stillastående mätning avspeglar väldigt dåligt hur det låter när man väl kör. Detta bland annat därför att insugsljudet knapps hörs när man mäter stillastående, men det är en stor faktor vid förbifartsmäting.
Du kan betydligt mer än mig om ljud så jag ifrågasätter inte ditt påstående men jag skulle gärna se att man fortsatte det arbete som påbörjades i helgen där man mäter en förare på banan och sedan stillastående. Då har man två värden som står i relation till varandra och med dem kan man få fram hur mycket en hoj kan låta stillastående på maxvarv för att klara gränsvärdet vid förbipassering.

Förslaget om att påbörja ett pass med att släppa ut en förare i taget vore det bästa men rent tidsmässigt tror jag det blir ohållbart. Säg att 30 förare ska mätas på banan utan att störa varandra, det tar en stund.

För övrigt undrar jag när Svemos RR-sektion ska gå ut med någon typ av information angående helgen och kommande tävlingar?

@gustav: Tolkar jag dig rätt om jag tror att det är fullt möjligt att få en tvåtaktare att låta under gränsvärdet med rätt bestyckning och rätt ljuddämpare men med effektförlust?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det är värre än det ser ut.

Tvivlar inte på att mätningen på Anderstorp utfördes på rätt sätt.
Hannes W har bra koll.

Men jag tror det här var första gången som vi fick en riktig mätning.
Vi mättes vid full acceleration och de flesta går väldigt nära varvstoppet.

Mätningen på anderstorp i våras och Linköping var inte alls i närheten av att vara så extrema som denna. Tänker då främst vilket varvtal man hade vid passering av mätutrustningen.

Vi får nog räkna med att framtida mätningar kan bli lika hårda som denna eller kanske ännu hårdare. Var nämligen ute och stegade på banan och mätutrustningen stod ca 15 meter från idialspår under lördagen. Gick man väldigt nära ytter kurbsen kunde man tom drifta ut upp emot 20m från mätutrustningen.

Ändå var det så många som inte klarade sig.
Gränsen var även höjd med +2 db för speciella förhållanden som väder och vind.

95db är en väldigt hård gräns som vi försöker klara med våra helsystem. Känns lite som att helsystemens tid är förbi om mätningarna kommer att ske med full trottel nära varvstoppet(där vi gillar att befinna oss).

Jag tror precis som du att det kommer bli svårare och svårare att köra med helsystem, vissa hojar klarar sig bättre än andra. Jag som exempel (är ju inte snabbast, det påverkar ljudet) har en ZX10 2007 med Akra helsystem som aldrig är ompackat. Det innebär 2 ljuddämpare. Jag har inga som helst problem. Mellan 86-89dB (med dB-killer), 91-96dB (utan dB-killer) har jag blivit uppmätt på på de 4 banor jag åkt på iår. På den statiska mätningen på karlskoga mätte man mellan 91-93dB. Hojen går fortfarande fruktansvärt bra rakt fram. Hojar med korta ljuddämpare/avgasrör har mer problem, kanske är detta pudelns kärna? Bygg en Mozzberg på befintlig hoj så klarar man sig?

/ Jens
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
@gustav: Tolkar jag dig rätt om jag tror att det är fullt möjligt att få en tvåtaktare att låta under gränsvärdet med rätt bestyckning och rätt ljuddämpare men med effektförlust?
Inte enbart med bestyckning och ljuddämpare - tror jag.
Olika hojar låter olika mycket från insug etc.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
12db leker man inte bort...
Men jag har väldigt svårt att tro att utrustningen skulle visa så mycket fel. Då är troligen första mätvärdet felaktigt pga föraren inte kört i rätt tempo, dvs gasat förbi mätplats för att få ett korrekt mätvärde.

Nu var det min hoj som diffade 12db mellan Linköping och Anderstorp, och har nog fan legat på så bra jag kunnat på båda banorna, så nån felvisning på grund av att jag inte körde så fort jag kunde på Sviestad är det inte tal om. Jag hade dessutom ett tiotal mätningar på min hoj i Linköping, och samtliga låg mellan 89 och 91db (dom flesta på 90).
Jag tror då att min hoj är OK eftersom det inte varit något problem att klara en enda mätning på hela säsongen. Och sen helt plötsligt så har har 103db på Anderstorp.

Jag tror inte att utrustningen visar fel. Dom där mätarna är nog kalibrerade och godkända så det räcker. Problemet är ju som det sagts 1000 gånger tidigare mätförfarandet när man mäter förbipasserande. HUR SKA MAN VETA OM HOJEN ÄR GODKÄND ELLER INTE NÄR MÄTRESULTATEN KAN DIFFA 12db MELLAN TÄVLINGARNA?????

Jag har skrivit det förr, och skriver det igen.
Jag tror inte att alla är emot att ha ett ljudkrav på hojarna. Är det vad som krävs för att vi ska kunna tävla, så måste vi lösa detta.
Det som ALLA är förbannade över är hur man går till väga för att upprätthålla denna regel. Som det är nu så är det inget annat än ett LOTTERI! Man kunde lika gärna tagit fram en tombola och kastat in alla startnummer i, och sen lottat ut 10st som får starta sist efter kvalet, och sen lotta ut 10st som blir diskade på racet....

Och sen ställer jag mig mycket frågande till hur man just kommit fram till att det är 95db under förbipasserande mätning som genererar ett godkänt resultat hos närmaste granne.... Med tanke på hur mätningarna diffar under tävlingarna, och det faktum att det inte går att få ett konsekvent och rättvist mätresultat med den mätmetoden, så känns det ju som att det lika gärna kunde blivit fel vid det tillfället som man testade fram den här 95db gränsen.

Som det var nu i helgen så låg vi ca 20db ifrån gränsvärdet hos närmaste granne, trots att samtliga klasser (utom juniorerna) konstant lät mycket över våran 95db gräns.... 20db är MYCKET!!!!!!!

Det måste till en ordentlig revidering av det här med ljudnivåer, gränser, mätmetoder, osv. Annars kommer det inte att bli länsstyrelser och gränser hos närmaste granne som dödar sporten, utan det kommer SVEMO att klara av själva....
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
har en ZX10 2007 med Akra helsystem som aldrig är ompackat. Det innebär 2 ljuddämpare. Jag har inga som helst problem. Mellan 86-89dB (med dB-killer), 91-96dB (utan dB-killer) har jag blivit uppmätt på på de 4 banor jag åkt på iår.
/ Jens


Då får det bli en kawa till nästa år ;)
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top