Viktigaste sakerna att byta ut på en orginalhoj för att få rätt feeling för bana?

  • Thread starter Thread starter 2K
  • Start date Start date
Nej! Att vingla på banan för att undvika folk bakom är det bästa sättet att framkalla olyckor. Som tidigare skrivet: du ska ha koll framåt och på din körning, vad andra gör är deras ansvar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Helt rätt!


Gäller även i trafiken för övrigt…
 
Säger som Carl Jan Granqvist när han i sin Jaguar blev stoppad av polisen och ifrågasatt varför han inte stannat föränn efter en god stunds efterföljande. Konstapeln blinkande blårött...

-När man kör så fort som jag förstår ni, då ska man titta framåt inte bakåt.
 
Gaaah tänk om framförvarande plötsligt gör en sidoförflyttning och lägger sig där du siktar på att passera honom ?

Ts: köp rearsets :) Kina för en tusenlapp funkar alldeles utmärkt om du inte vill lägga 5000+
Tanken är att skaffa rearset och clipons framöver..??
Men vågar man verkligen lita på fotpinnesatser från kina? är ju rätt jobbigt om en sån går av i en kurva.. pga att det inte är garanterad kvalitet på alla dom.
 
Tanken är att skaffa rearset och clipons framöver..??
Men vågar man verkligen lita på fotpinnesatser från kina? är ju rätt jobbigt om en sån går av i en kurva.. pga att det inte är garanterad kvalitet på alla dom.

Jag har nog kört närmare 70 dagar på bana och totalt 2500 mil inkl gata med mina två rearsets. Jag hade inte tvekat eller tvivlat en sekund på att köpa från Kina igen till en gammal banhoj. Kraschade nog 4 ggr innan jag till sist behövde köpa nytt, och då kunde jag ändå spara det mesta att ha som reserv till det nya setet. Inget gick av, bara saker som böjde sig till sist.

jag köpte både broms/kopplingsgrepp, bromsskivor, rearsets, styrdämpare, tankgrepp och kåpor från Kina. Supernöjd med allt (utan möjligtvis klistret på tankgreppen för 40 spänn). Precis som alla jag känner varit som köpt från Kina. Sen finns det alltid nån som hört talas om det ena efter det andra som hänt med kinagrejor, precis som man hört om skit som hänt med fina märkesgrejer.
 
Jag har nog kört närmare 70 dagar på bana och totalt 2500 mil inkl gata med mina två rearsets. Jag hade inte tvekat eller tvivlat en sekund på att köpa från Kina igen till en gammal banhoj. Kraschade nog 4 ggr innan jag till sist behövde köpa nytt, och då kunde jag ändå spara det mesta att ha som reserv till det nya setet. Inget gick av, bara saker som böjde sig till sist.

jag köpte både broms/kopplingsgrepp, bromsskivor, rearsets, styrdämpare, tankgrepp och kåpor från Kina. Supernöjd med allt (utan möjligtvis klistret på tankgreppen för 40 spänn). Precis som alla jag känner varit som köpt från Kina. Sen finns det alltid nån som hört talas om det ena efter det andra som hänt med kinagrejor, precis som man hört om skit som hänt med fina märkesgrejer.
Ofan.. har du något rearset att rekommendera? Vill ha bra grepp och många justeringsmöjligheter.. vad brukar du ge för ett set kina-pinnar? :)
 
Ofan.. har du något rearset att rekommendera? Vill ha bra grepp och många justeringsmöjligheter.. vad brukar du ge för ett set kina-pinnar? :)
Dessa är de jag köpt innan :) Nu kopierade jag första länken jag hittade med rätt produktbild, du får själv leta pris och säljare ;)
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K
Suzuki brukar må ganska bra av lite brantare attityd/högre ride height bak, på min K9 hade jag Öhlinsgaffel och dämpare men även då fick shimsbrickorna sitta kvar mellan övre dämparfästet och ramen. Jag vill minnas att jag höjde 3 mm, det gjorde hojen märkbart mer agil och snabbstyrd. Du verkar ju ha standardfjädring så ställ in häng för Din kroppsvikt och position samt shimsa några mm bak så har Du en väldigt trevlig banhoj?

Kul maskin det där, lycka till med körningen?
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K
Suzuki brukar må ganska bra av lite brantare attityd/högre ride height bak, på min K9 hade jag Öhlinsgaffel och dämpare men även då fick shimsbrickorna sitta kvar mellan övre dämparfästet och ramen. Jag vill minnas att jag höjde 3 mm, det gjorde hojen märkbart mer agil och snabbstyrd. Du verkar ju ha standardfjädring så ställ in häng för Din kroppsvikt och position samt shimsa några mm bak så har Du en väldigt trevlig banhoj?

Kul maskin det där, lycka till med körningen?
Så höja den lite bak alltså?
Har alldrig skruvat nåt på dämparen bak.. (knappt där fram heller) skulle ha nån som kan det där, känner inte att jag har så bra koll på vad jag sysslar med när det gäller dämpare. :jisses
 
Så höja den lite bak alltså?
Har alldrig skruvat nåt på dämparen bak.. (knappt där fram heller) skulle ha nån som kan det där, känner inte att jag har så bra koll på vad jag sysslar med när det gäller dämpare. :jisses
Du kommer att träffa någon kring banorna som kan hjälpa Dig med en vettig grundinställning. Häng är det första, ställs in genom att först mäta höjd fram respektive bak mellan ett par referenspunkter när gaffel och dämpare är helt utsträckta. Därefter mäta avståndet mellan samma punkter med Dig sittande på hojen med utrustning på. 25-30 mm förarhäng bak och 30-35 mm fram brukar vara en bra början. Gör gärna inställningen med kompression och retur inställda enligt ”boken”. Notera vad Du ändrar och skruva inte på mer än en sak åt gången. Finns hur många poster som helst med länkar till videos här på SH om det (sök på ”rider SAG” om Du vill leta själv).

Men ja - höj gärna bakändan ca 3 mm men gör det med att shimsa övre stötdämparfästet. Det blir inte samma sak om Du höjer fjäderns förspänning och på så sätt minskar förarhänget bak, låt stötdämparen leva sitt eget liv.

Lycka till med mekandet?
 
Du kommer att träffa någon kring banorna som kan hjälpa Dig med en vettig grundinställning. Häng är det första, ställs in genom att först mäta höjd fram respektive bak mellan ett par referenspunkter när gaffel och dämpare är helt utsträckta. Därefter mäta avståndet mellan samma punkter med Dig sittande på hojen med utrustning på. 25-30 mm förarhäng bak och 30-35 mm fram brukar vara en bra början. Gör gärna inställningen med kompression och retur inställda enligt ”boken”. Notera vad Du ändrar och skruva inte på mer än en sak åt gången. Finns hur många poster som helst med länkar till videos här på SH om det (sök på ”rider SAG” om Du vill leta själv).

Men ja - höj gärna bakändan ca 3 mm men gör det med att shimsa övre stötdämparfästet. Det blir inte samma sak om Du höjer fjäderns förspänning och på så sätt minskar förarhänget bak, låt stötdämparen leva sitt eget liv.

Lycka till med mekandet?
Tack för bra svar! Ska börja med att kolla "hänget".. ?
 
Ingen som nämt quickshifter? (Om det inte finns original alltså...)
 
Ingen som nämt quickshifter? (Om det inte finns original alltså...)
Går alldeles utmärkt att crossväxla på en gixxer :) Jag tycker inte att quickshifter gjorde några under, numer har jag även blipper, det däremot är underbart. Vetti fan om man kan få det på en k9 dock.

2K: vad har du för planer i sommar? Vilka banor och arrangörer?
 
En bra slirkoppling är värd pengarna.
Efter några bakhjulsstuds och annat spännande så är det en befrielse.
 
Väldigt mycket fokus på att skaffa/byta prylar...
Plocka bort allt onödigt som kan gå sönder när man kraschar och använd pengarna till banavgifter, däck och slitdelar i stället för 'uppgraderingar'. Åk gärna med lite coaching från mer erfarna så slipper man göra en del dyra misstag själv.
Jo alla kraschar, mer än en gång, om man vill få till ett hyggligt tempo.
 
Går alldeles utmärkt att crossväxla på en gixxer :) Jag tycker inte att quickshifter gjorde några under, numer har jag även blipper, det däremot är underbart. Vetti fan om man kan få det på en k9 dock.

2K: vad har du för planer i sommar? Vilka banor och arrangörer?
Går säkert bra, men det finns ju ingen bättre känsla än att med full rulle peta i växel efter växel!
 
Väldigt mycket fokus på att skaffa/byta prylar...
Plocka bort allt onödigt som kan gå sönder när man kraschar och använd pengarna till banavgifter, däck och slitdelar i stället för 'uppgraderingar'. Åk gärna med lite coaching från mer erfarna så slipper man göra en del dyra misstag själv.
Jo alla kraschar, mer än en gång, om man vill få till ett hyggligt tempo.
Många har försökt att köpa sig till bra varvtider, men få har lyckats ?.
Köra mycket och ofta med hojar som man har råd att lägga i gruset är mitt tips.
Sorgligt många superfina hojar fiser omkring på svenska banor i patetiskt långsamt tempo...
 
Många har försökt att köpa sig till bra varvtider, men få har lyckats ?.
Köra mycket och ofta med hojar som man har råd att lägga i gruset är mitt tips.
Sorgligt många superfina hojar fiser omkring på svenska banor i patetiskt långsamt tempo...
Känns jävla nice att varva Panigales och Bmw RR med en 17 år gammal gixxer ? Utan att för den sakens skull köra tävlingstider..
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top