Viktigaste sakerna att byta ut på en orginalhoj för att få rätt feeling för bana?

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
PP clipon köper du enklast från Grevens.
Billigare, bättre, enkelt att byta pinne då den kläms fast. Köp någon extra pinne och gummihandtag när du beställer så har du när crashen är framme ?.
Snabbgas är en annan bra grej att montera✊
Snabbgas är bra skit på bana!
Annars skulle jag kunna tycka att en ny bromspump är riktigt nice, om man har kommit igång lite med körningen.
Kåpor gjorde grym skillnad för mig - att kunna slappna av.

Jag körde hade en gsxr750 gathoj och köpte då en "likadan" gsxr600 banhoj och första gången jag körde den på anderstorp körde jag lika fort som med 750'in, fast i regn.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kolla upp vilka clip-on som passar din kropp innan du bestämmer dig så slipper du kanske byta modell(förvisso så sopar man ju av med jämna mellanrum så byte är väl typ "nödvändigt" ändå.....)

PP är lite mer "nedvinklade" medans gilles är lite rakare i modellen, jag körde pp länge men efter ett "nödbyte" fick tjejen testa gilles istället och den vinkeln passade min kropp mycket bättre så det blev direkt byte för mig med, bara ett tips.

Fotpinnar kör jag fortfarande pp, de passar mig bra.

Finns på grevens/bubba.

Annars är det som gjort mest för mig viktbesparande byten, batteri, kåpor, avgas osv där batteriet är väl det som kändes mest och avgaset var väl det som hade störst påverkan, batteriet sitter högt medans avgaset är största viktminskningen men det hade du ju redan gjort så....

Och fjädring då, dyrt men GOTT för slitage och känsla, och lite på tiden! :D
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Jag är ganska lång.. 186cm. Det första som gjorde att jag började fundera på clip-ons va att min armbåge ibland tar i mitt knä, så tänkte då att jag vill flytta fram styrändarna för att slippa det.
Har sett att det finns clip-ons som man även kan justera den lutande vinkeln som du pratar om.
Passar vissa clip-ons längre personer bättre?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag är ganska lång.. 186cm. Det första som gjorde att jag började fundera på clip-ons va att min armbåge ibland tar i mitt knä, så tänkte då att jag vill flytta fram styrändarna för att slippa det.
Har sett att det finns clip-ons som man även kan justera den lutande vinkeln som du pratar om.
Passar vissa clip-ons längre personer bättre?
Högst personligt vilka som är bäst i kombination med just den hoj man sitter på, går inte generellt att säga att säga"denna är bättre för en lång"

Kroppspropotioner och hur det känns bla. men även hojen man har bestämmer vilka som passar, viktigast att man inte vinklar handleder i "körläge" utan kan sitta helt avslappnad och enbart hålla rullen, det är energibesparande och en sak mindre att tänka på.

Att armbågarna tar i knäna är samma för mig emellanåt men inget jag reflekterat över som ett problem, det bara är så. :tungan
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Annars är det som gjort mest för mig viktbesparande byten, batteri, kåpor, avgas osv där batteriet är väl det som kändes mest och avgaset var väl det som hade störst påverkan, batteriet sitter högt medans avgaset är största viktminskningen men det hade du ju redan gjort så.... :D
Meh... Vad väger den då? :hoppa
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Annars är det som gjort mest för mig viktbesparande byten, batteri, kåpor, avgas osv där batteriet är väl det som kändes mest och avgaset var väl det som hade störst påverkan, batteriet sitter högt medans avgaset är största viktminskningen men det hade du ju redan gjort så....

Meh... Vad väger den då? :hoppa
Ja! Hur mycket väger din? :brynad
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Meh... Vad väger den då? :hoppa
Tja, minns jag rätt(var ett tag sen nu)så vägde han 162 utan soppa men då har jag kabelmattan och hade t-låset kvar så det finns lite mer att göra för små pengar, t-låset är plockat men inte vägt efter så några hekto till bort men nu har jag en rejält mycket större burk på tillsammans med lite extra rör för att få dit den så kanske tillbaka på samma som senaste vägningen ändå.

Ska se om de har vågen ute nästa gång jag kör. :)

För det var väl hojen du menade....:tungan
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag är ganska lång.. 186cm. Det första som gjorde att jag började fundera på clip-ons va att min armbåge ibland tar i mitt knä, så tänkte då att jag vill flytta fram styrändarna för att slippa det.
Har sett att det finns clip-ons som man även kan justera den lutande vinkeln som du pratar om.
Passar vissa clip-ons längre personer bättre?
Kom förresten på att kåpor är nog ett vettigt byte om du enbart kör bana, dels vikten men mest sittpositionen. var inte samma på min och gav mig även möjlighet att testa lite med höjder på sitsen, det är större skillnad än man tror att shimsa upp bak/fram eller hela sitsen.
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Kom förresten på att kåpor är nog ett vettigt byte om du enbart kör bana, dels vikten men mest sittpositionen. var inte samma på min och gav mig även möjlighet att testa lite med höjder på sitsen, det är större skillnad än man tror att shimsa upp bak/fram eller hela sitsen.
Okej :) sån där "förlänga tanken plast" med då? Så man får mer tank att hålla i sig på?
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Känns som att det skulle kunna göra mycket, tyckte jag fick bättre grepp runt tanken i min gamla k2a än i k9an..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Känns som att det skulle kunna göra mycket, tyckte jag fick bättre grepp runt tanken i min gamla k2a än i k9an..
Sånt ska man inte fundera över, sånt ska man testa! :tummenupp



Ed. Bäst att tillägga att jag inte testat själv för jag inte känt något behov själv, passar vissa personer/modeller, andra inte. :)
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nybörjarfråga.
Borde inte backspeglar vara en säkerhetsfråga på banan där man är olika snabb och olika duktig på att placera bågen på rätt ställe på banan?
På bana gäller principen att du har koll på och agerar mot framförvarande.
Du ska aldrig fundera på vad eller vem du har bakom dig, det är den personens ansvar att hantera dig på ett bra sätt.

Första gången på bana kan det kännas ovant men som nybörjare kör man oftast i en grupp där omkörningar kan vara begränsade till några bra ställen t ex rakorna och då vet man ju att någon säkert kommer om där, om man inte är snabbast då.Det man ska tänka på är att försöka hålla ett bra spår så de bakom kan förutse var du är.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nybörjarfråga.
Borde inte backspeglar vara en säkerhetsfråga på banan där man är olika snabb och olika duktig på att placera bågen på rätt ställe på banan?
Nej! Att vingla på banan för att undvika folk bakom är det bästa sättet att framkalla olyckor. Som tidigare skrivet: du ska ha koll framåt och på din körning, vad andra gör är deras ansvar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Raderad medlem 61114

Guest
Gaaah tänk om framförvarande plötsligt gör en sidoförflyttning och lägger sig där du siktar på att passera honom ?

Ts: köp rearsets :) Kina för en tusenlapp funkar alldeles utmärkt om du inte vill lägga 5000+
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nybörjarfråga.
Borde inte backspeglar vara en säkerhetsfråga på banan där man är olika snabb och olika duktig på att placera bågen på rätt ställe på banan?
Rätt ställe spelar inte någon jättestor roll, kör förutsägbart så vet bakomvarande hur de ska passera.
Generellt så har man tillräckligt att fokusera på framåt och behöver inte ha bekymret med att behöva titta bakåt med, plus att man ändå klättrar runt på hojen hela tiden och ändå inte kan se något i backspeglarna större delen av tiden.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top