Viktigaste sakerna att byta ut på en orginalhoj för att få rätt feeling för bana?

  • Thread starter Thread starter 2K
  • Start date Start date

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Hej!
Vad skulle ni säga är dom viktigaste sakerna att byta ut rent ergonomiskt på en standard sporthoj för att det ska kännas så bra som möjligt på bana?

I nuläget har jag bara satt på tankgrip och fotpinnar (ingen fotpinnesats) med lite bättre fäste, fast har funderat en del på clip-on då jag fått för mig att jag vill flytta fram/vinkla ut styret en aning. Kommer en sån sak göra stor skillnad?
Kom gärna med förslag..
 
Vad har du för hoj som utgångspunkt?

Har inte alla sporthojar clip on redan från början? Det är ju fritt fram att justera dom så att det passar bättre.

Däck, kraschkåpor och vikt satsade jag på, det är framförallt det mest ekonomiska att börja med. Bra däck måste du ha oavsett, och att ta bort onödiga saker som väger (backspeglar, lampor, kylarfläkt mm) är gratis, och ett set kraschkåpor kostar sällan mer än vad en liten plastbit till originalkåporna kostar. Ett litiumbatteri kostar inte många kronor och sparar åtskilliga kilon, precis som att bara ha några liter soppa i tanken, 10kg soppa väger ca 7,5kg, ganska onödig vikt att släpa runt på, i synnerhet som den sitter överst på hojen.
 
Vad har du för hoj som utgångspunkt?

Har inte alla sporthojar clip on redan från början? Det är ju fritt fram att justera dom så att det passar bättre.

Däck, kraschkåpor och vikt satsade jag på, det är framförallt det mest ekonomiska att börja med. Bra däck måste du ha oavsett, och att ta bort onödiga saker som väger (backspeglar, lampor, kylarfläkt mm) är gratis, och ett set kraschkåpor kostar sällan mer än vad en liten plastbit till originalkåporna kostar. Ett litiumbatteri kostar inte många kronor och sparar åtskilliga kilon, precis som att bara ha några liter soppa i tanken, 10kg soppa väger ca 7,5kg, ganska onödig vikt att släpa runt på, i synnerhet som den sitter överst på hojen.
En K9a 1000 är det.

Nja, både ja och nej, orginalfästet är inte så att man kan justera dom fritt, utan är bara ett läge man kan sätta dom i, så behöver byta dom isf.

Kör på pirelli supercorsa sc2
Däckvärmare
Lithium batteri
Yoshi Slip-on
Katalysatorn är borttagen
Backspeglar är borttaget
Krasch puckar och motorskydd
Kör orginalkåpor, tänker att lägger jag hojen köper jag nya billiga.
Kör bara bana med denna hojen.

Får man upp några felkoder/varningar när man tar bort fläkten?
 
Lampor och sånt behöver jag ha kvar tyvärr, behöver kunna besiktiga den då vissa bandagsarangörer kräver det, om man inte kör i race gruppen.
 
Börja med att justera broms- o kopplingshandtag. Tycker det är onödigt att behöva vrida upp-/ned händerna 30 ggr per varv, viktiga armmuskler att behålla för finliret. Fingrarna ska bara falla på plats. Dave Moss hade nåt klipp på YT om just det här.
 
Lampor och sånt behöver jag ha kvar tyvärr, behöver kunna besiktiga den då vissa bandagsarangörer kräver det, om man inte kör i race gruppen.

finns väl ingen arrangör mig veterligen som kräver gatprylar på hojen. Besiktning på trackdays är inte samma som bilprovningen. Om du menar att hojen behöver vara besiktigad (gatlaglig) så är det ju bara att montera tillbaka vartannat år för besiktning.

Ställbara fotpinnar och clipons!

Serva fjädringen med anpassade fjädrar!

Kraschkåpor och packa ner original till det är dags att besiktiga eller sälja hojen.

Extra fälgar med regndäck sparar mkt jobb och uteblivna körpass.
 
Laidback: japp, det har du helt rätt i, det va bland det första jag gjorde när jag köpte hojen, växelspak och broms/kopplingsgrepp justering:tummenupp

4Life: Jo, dom jag brukar köra med är det krav på att hojen är besiktigad påställd och försäkrad om man kör i lugn eller medel grupp, endast race gruppen tillåts rena banhojar.. konstigt nog, för försäkringen gäller ju inte på bana iaf

Det där med regndäck på fälg är fan inte dumt:tummenupp

Får bli clip-ons till nästa säsong!
 
Vart och hur fäster man bromsoljekoppen på dessa clipons? Behöver man köpa nån extra grej för det?
 
Laidback: japp, det har du helt rätt i, det va bland det första jag gjorde när jag köpte hojen, växelspak och broms/kopplingsgrepp justering:tummenupp

4Life: Jo, dom jag brukar köra med är det krav på att hojen är besiktigad påställd och försäkrad om man kör i lugn eller medel grupp, endast race gruppen tillåts rena banhojar.. konstigt nog, för försäkringen gäller ju inte på bana iaf

Det där med regndäck på fälg är fan inte dumt:tummenupp

Får bli clip-ons till nästa säsong!

Att hojen behöver vara besiktigad är inte samma sak som att du behöver ha backspeglar å lampor på hojen när du kör. Av med skiten!

Bromskoppen får du nog hitta en ny infästning för. Bara pussla ihop det på nåt vis :)
 
Nej, det vet jag, backspeglarna är borta för längesen:tummenupp men orkar inte plocka på/av lampor och kåpor vartannat år till besiktningen.

Det va fan, finns det inget stiligt och dyrt fäste att köpa.. ska googla det.
Vill inte köra med nån hemmafixarlösning:mattias:smasha
 
Nej, det vet jag, backspeglarna är borta för längesen:tummenupp men orkar inte plocka på/av lampor och kåpor vartannat år till besiktningen.

Det va fan, finns det inget stiligt och dyrt fäste att köpa.. ska googla det.
Vill inte köra med nån hemmafixarlösning:mattias:smasha
En metallbit som kan sitta på . skruven till bromsgreppet funkar utmärkt. Verkar komma standard med eftermarknadsdelar.
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K
Fälgar om du kan hitta odyrt. Klämde på andra fälgar på en R1 -09 jag hade och det blev en helt annan hoj. Jag skulle hävda att lättare fälgar går före effektsystem och bromsbelägg för att få fason på hojen.
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K
Att hojen behöver vara besiktigad är inte samma sak som att du behöver ha backspeglar å lampor på hojen när du kör. Av med skiten!

Bromskoppen får du nog hitta en ny infästning för. Bara pussla ihop det på nåt vis :)
Åtminstone förr så krävde Racingworld att rätt mycket gatskrot skulle vara monterat i allt utom rejsgrupp av någon anledning. Lampor, bromsljus och plåt i alla fall.

Men det viktigaste för bana anser jag vara skrapkåpor för motorn så du inte dumpar två liter olja på banan för en liten skitvurpa som jag gjorde. I övrigt funkar en originalhoj rätt så långt. Nästa grej jag skulle slänga på är quickshift men jag åker 600. På en tysen växlar man inte riktigt lika ofta om man är så långsam som jag är.
 
  • Gilla
Reaktioner: 2K
Konstiga clip on det där? Köp PP-tuning eller Gilles istället, billigare och bättre?
Orkar du länka till några bra prisvärda clip on? Gärna från nån svensk sida:)
Varför är dom konstiga? Är det den gängade utbytespinnen du syftar på?
 
Fälgar om du kan hitta odyrt. Klämde på andra fälgar på en R1 -09 jag hade och det blev en helt annan hoj. Jag skulle hävda att lättare fälgar går före effektsystem och bromsbelägg för att få fason på hojen.
Kan jag tänka mig, får nog bort en hel del gyroeffekt på det sättet.
 
Orkar du länka till några bra prisvärda clip on? Gärna från nån svensk sida:)
Varför är dom konstiga? Är det den gängade utbytespinnen du syftar på?
PP clipon köper du enklast från Grevens.
Billigare, bättre, enkelt att byta pinne då den kläms fast. Köp någon extra pinne och gummihandtag när du beställer så har du när crashen är framme ?.
Snabbgas är en annan bra grej att montera✊
 

Bifogat

  • Screenshot_20210830-110244.png
    Screenshot_20210830-110244.png
    273.3 KB · Visningar: 25
Va ju billigare med, så kanske får blir ett par såna :tummenupp
Är det alltid samma diameter på själva styrpinnen där alla reglage sitter? Har 22mm på min orginal.
 
Va ju billigare med, så kanske får blir ett par såna :tummenupp
Är det alltid samma diameter på själva styrpinnen där alla reglage sitter? Har 22mm på min orginal.
Jo det är alltid 22. Blir ju jobbigt att få dit alla grejer annars.. ☹️
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top