Viktigast förare eller material?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Mitt enda inlägg!!

Varför blev Stoner världsmästare så lätt med den "nya" duccen, när världens förmodligen genom tiderna bästa förare Rossi inte hade en chans. Är Stoner 90-95% bättre förare än Rossi eller gjorde materialet att han kunde köra ifrån alla så lätt. Melandri/Hayden i toppen ena året på honda, sen den fantastiska duccen, då blir de ljusår efter!
Varför kör biaggi så bra nu, jo han sitter på fantastiskt bra material som passar honom, de andra har ju anklagat aprillia att de byggt en MotoGP hoj med tanke på motorkonstruktion och övriga bla, chassis inställningsmöjligheter. Varför körde inte biaggi bättre tidigare?
Hänger det så mycket på föraren? I World SBK och liknande varför kan så många lyckas hävda sig på Ducati genom åren, bara bra förare,
eller spelar materialet en HÖGST väsentlig roll!

Tråden är er
Over and out:)

Oavsett sport, på den nivån har individen en högst avgörande roll.
Det är mycket psyke(allmänt kallat "nerver") som har en betydande effekt på din prestation. Inte konstigt att det finns en hel uppsjö idrottspsykologer.
Om du en dag, när du känner dig på topp ändå blir slagen om än med lite, kan det ge dig blockeringar långt långt efter utan att du vare sig vet om det eller kan härleda det till en viss händelse.
Racing är så mycket mer än bara hoj och köra.
Så länge hojarna inte ålar sig som Hondan gjorde för Pedrosa senast, eller kastar ut en stake genom blocket motsv. så har föraren en högst avgörande roll.
"Vinnarskalle" är ett väl valt ord.

Stoner rankar jag otroligt högt. Kollar man på hans rookiesäsong så tog han pole på Qatar med LCR-hondan har jag för mig. Sen känns det som han var konsekvent med i topp 5 och krigade hela tiden men tyvärr kraschade han inte bort sig en gång direkt. Nästan alltid med ett framhjulssläpp, man ser ju fortfarande hur hårt han kör med duccen i ingångarna, även om hojen verkar stabilare i år.

Rossi är överjävlig så klart men jag vet inte om han är så himla överlägsen i ren "förmåga" längre. Han är erfaren och oerhört stark mentalt (kanske inte på Valencia 2006 iofs) och har lyckats hålla sig frisk. Han har väl inte missat ett enda race i MotoGP? Sen undrar jag hur det hade gått om han inte fått Jeremy Burgess som chefsmekaniker...

Sen allt det där tjafset om procent hit och dit. Det är ju omöjligt att säga nåt om. Kolla Estoril förra året när Lorenzo körde ifrån Rossi med över 20 sekunder. Tror man att det var på samma inställningar så är man ju riktigt naiv. Sen lyckades inte Lorenzo vinna över Rossi mer det året. Det går upp och det går ner i racingens värld helt enkelt.

Ska bli väldigt intressant att se hur Spies presterar i år. Kollar man racets snabbaste varvtider från Qatar så var han 4 hundradelar efter Rossi och Lorenzo på långsammare material.

Svaret på frågan; Jag tror inte att man vinner ett torrt race i MotoGP om man inte har "vinnarmaterial". Sen vad det är, det är inte jag rätt person att svara på.

I MotoGP skulle jag gissa på att materialet motsvarar 20 - 25%, i WSBK 15 - 20% och i standardserier 10 - 15%—särskilt med tanke på hur enorma och jämna dagens standardhojar är.

Jag tror däcken spelar en mycket större roll än hojen, särskilt i MotoGP. Passar inte körställningen eller motorkaraktären ändrar man den, passar inte däcken finns inga alternativ.

I MotoGP skulle jag gissa på att materialet motsvarar 20 - 25%, i WSBK 15 - 20% och i standardserier 10 - 15%—särskilt med tanke på hur enorma och jämna dagens standardhojar är.

Jag tror däcken spelar en mycket större roll än hojen, särskilt i MotoGP. Passar inte körställningen eller motorkaraktären ändrar man den, passar inte däcken finns inga alternativ.

och nu vann kawwa Le mans 24H

bästa bemmer S1000rr blev 11:a så det måste vara en skit hoj (den kostade backlund hand åxxå)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien