Viktig Fråga!

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Tjaba på alla snuviga hojåkare :p :näsblod

Har en liiiiten fråga :va

En "vän" krashade sin hoj i sommras (NEJ inte menat mig själv) då den bara rullat 900 nånting mil... Lämna in den på Yamaha verkstad och fick den lagat på försäkringen, So far so good!

Här kommer den knepiga biten... Dom bytte ut dator och mätarhus och när han fick tillbaka den hade den gått ynka 9!!!!! mil! :D

Problemet är att snubben gjort 100-mila servisen så blir lite svårt att sälja hojen i nyskick så han har tänkt åka 150 mil ungefär och sälja den då... Vad tror ni, kommer det gå igenom, hojen har för övrigt inte varit inne på besiktning då den är rätt så ny så det finns igentligen inga papper på hur långt den gått förutom hos Yamaha där han laga den.

Han måste försöka förklara varför den som en 07a när servicen gjordes runt 100 mil bara rullar 50 mil på 3 ÅÅÅÅÅR!

Vad tror ni?
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Han vill ju helst ha lite mer för hojen... 900 mil är inget för en 07a har man förklarat men girighet antar jag :p

Jag försöker övertyga honom om att köparen KAN häva köpet om han får reda på saningen, men då är ju frågan... KAN han ta reda på saningen? Kolla när senaste service var gjord och kolla hur långt den gått där...?
 

thejohan

Jo, såatt eee..
Gick med
28 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Skramlaha
Köparen kan väll vända sig till Yamaha verkstaden och få en utskrift på vad som är fixat på hojen när den var inne samt lite uppgifter om mätarställning och dyl. Skulle jag köpt en hoj med den mätarställningen hade jag forskat lite på den innan köp och sedan "diskuterat" priset med säljaren om han hade varit oärlig med faktan.
 

schizophrana

Guest
man ska ge fan i att fiffla med miltal och hymla med att den har varit lagd..hade det rört sig om 50 mil kanske varit en annan sak men nästan tusen mil...:död
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag förstår inte problemet?

Vill han ljuga / undanhålla information om hojen så gör han det. Risken är ju bara att han får svårt att sälja den och komma ihåg exakt vad han ljugit om.

Jag skulle säga som det är att hojen gått drygt 900 mil men pga service efter olycka så byttes en del komponenter ut som gör att den visar ynka 9 mil.

Ärlighet varar längst.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]"En "vän" krashade sin hoj i sommras (NEJ inte menat mig själv) då den bara rullat 900 nånting mil... Lämna in den på Yamaha verkstad och fick den lagat på försäkringen, So far so good!

Här kommer den knepiga biten... Dom bytte ut dator och mätarhus och när han fick tillbaka den hade den gått ynka 9!!!!! mil! :D

Problemet är att snubben gjort 100-mila servisen så blir lite svårt att sälja hojen i nyskick så han har tänkt åka 150 mil ungefär och sälja den då... Vad tror ni, kommer det gå igenom, hojen har för övrigt inte varit inne på besiktning då den är rätt så ny så det finns igentligen inga papper på hur långt den gått förutom hos Yamaha där han laga den.

Han måste försöka förklara varför den som en 07a när servicen gjordes runt 100 mil bara rullar 50 mil på 3 ÅÅÅÅÅR!

Vad tror ni?"[/FONT]


Säga som det är, eftersom chansen att någon läst denna tråd och känner igen hojen är stor. Inte många Yamma 07 utan mil på mätaren som säljs... Och att få reda på i efterhand att hojen har vart i backen samt skruvad 900mil, då hade inte jag blivit glad!
 

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Är det inte som med bilar där återförsäljarna (av visst märke) har tillgång till en gemensam databas
där alla åtgärder registreras?

KTM har ju sitt dealer.net.

Men kan iaf hoppas att det är så. Kollade upp en Volvo V70 en gång som visade 7000 mil,
den hade gått drygt 40 000 mil vid en garantiåtgärd ett år tidigare..

Om din polare gör det, så hoppas jag att han råkar ut för en rejält skruvad hoj som han
får gott om problem med i framtiden.
 
Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Det är bra att du skriver här. :tummenupp

Ser man en 07 R1 på Blocket inom det närmaste året som har gått ca 150-200 mil så kan man pruta järnet och påstå att den är vurpad och mätarn är fifflad. Med stor sannolikhet har man ju rätt...

Vart sa du att din kompis bodde någonstans? :tungan
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Det är bara att ringa försäkringsbolaget och fråga om det har varit någon skadereglering på fordon med "xxx xxx" regnr. Har jag gjort flera gånger och det fungerar ypperligt.
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
De man håller tyst om är inte att ljuga, han har bara inte talat om hela saningen.

Han kan ju ha bytt motor & mätare i samma veva som gått få mil :D fast de e o ljuga, men inte olagligt, bara oärligt.

Jag är ganska säker på att det är olagligt att skriva ut fel miltal, eller säga 9 mil när det egentligen handlar om 900...
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag är ganska säker på att det är olagligt att skriva ut fel miltal, eller säga 9 mil när det egentligen handlar om 900...

Jo de e olagligt o skriva ut eller oförnuftigt, men de e inte olagligt att säja att mätan e bytt o man mins inte hur långt den hade gått innan mätan byttes :)

Fast i långa loppet e de bätre o vara ärlig.
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Är det inte så enkelt som att man behandlar andra som man själv vill bli behandlad i motsvarande situation? :confused:
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Vad jag tror? Jag tror att jag skulle dubbelchecka alla handlingar och annat innan jag handlade nått av dig. inlägget skapade inte förtroende så att säga. :näsblod
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Tror denna tråd har förstört ännu mer för din "Vän". 07:a retta med dessa miltal. Lagras nog i minnet på alla som vill köpa retta till våren.

Din vän kan väl inte vara så dum att han inte tror att köparen inte kollar upp dokumentation på hojen. En 07:a med dessa mil på mätaren.

Har den verkligen bara gått 900 mil eller är det också lögn?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top