Viktfördelning motard? (sag, ride-height osv)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu när jag snart har lite vettiga prylar på hojjen så kommer man ju till det här med inställningar... Jag har sökt igenom öhlins hemsida för inställningar men det var fan knepigt att hitta för supermotard!

Hur ska sag:et vara egentligen? Hur har ni ställt in era dämpare (som är motardanpassade) med det övriga (komp hög/låg, retur)? Bör man kolla på RR-guider, eller MX-guider?

Av Ejderhage fick vi tipset att sitta långt fram, så långt fram som det gick i princip... Men hur ska man sitta när man ställer in den? Det lär ju ändras om man flyttar långt bak eller långt fram då... Hur ska alltså viktfördelningen vara?

Fan att sånt här ska va så svårt :P

hänget (sag) ska ju ställas in efter din vikt med hela utrustningen på, det blir olika inställning på fjädern från person till person.
men det brukar hamna runt 100mm oftast.
vet inte om det är så bra att köra med mindre häng för att det är motard och man vill ha hårdare fjädring, det är lätt att det blir studsigt på små ojämnheter istället.
du ska sitta där du brukar sitta när du kör helt enkelt.

är himla dålig på att verkligen testa fjädring själv, det blir lätt att man bara kör runt och glömmer bort att känna efter och prova olika inställningar.

rejser skrev:
hänget (sag) ska ju ställas in efter din vikt med hela utrustningen på, det blir olika inställning på fjädern från person till person.
men det brukar hamna runt 100mm oftast.
vet inte om det är så bra att köra med mindre häng för att det är motard och man vill ha hårdare fjädring, det är lätt att det blir studsigt på små ojämnheter istället.
du ska sitta där du brukar sitta när du kör helt enkelt.

är himla dålig på att verkligen testa fjädring själv, det blir lätt att man bara kör runt och glömmer bort att känna efter och prova olika inställningar.
Okay, jag talade med springzz om att byta fjäder men de tyckte att jag skulle köra på fjädern som satt där!? 80kg på den å jag + utrustning 62kg, därför blir man lite huvudvill om vad det är som egentligen stämmer? Gäller den regel som jag läst nånstans för crosshojjar att den ska nästan bottna på hårdaste stället på banan eller är det annorlunda för motard?

Tack iaf :)

OlleR skrev:
Gäller den regel som jag läst nånstans för crosshojjar att den ska nästan bottna på hårdaste stället på banan eller är det annorlunda för motard?

Tack iaf :)

näe det borde bli konstigt om det bottnar på en motardbana, om det finns ett hopp så kan det ju va i närheten att det bottnar men inte på resten av slingan.
springzz tyckte du skulle ha en så hård fjäder alltså?

rejser skrev:
näe det borde bli konstigt om det bottnar på en motardbana, om det finns ett hopp så kan det ju va i närheten att det bottnar men inte på resten av slingan.
springzz tyckte du skulle ha en så hård fjäder alltså?
Japp, jag ringde innan jag åkte till sthlm å sku skaffa hojjen å fråga om jag skulle komma förbi å köpa en annan fjäder men han tyckte att jag skulle prova åka på den här först!?

Jag tänkte att den skulle bottna på hoppet då alltså :)

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back