Vikten

såklart man håller koll på vikten folk pratar gram här men det är kilon på att byta bultar.... lättarevev, växellåda och så vidare så har man bantat hojen 10extra kilo :tummenupp.... sen gör det bara marginell skilnad på en hoj med mycket effekt..... på en 125a blir varenda kilo viktigt...... men visst en fettsugning gör nog minst lika mycket för att höja körkänslan:D

Visst jagas där gram men i många klasser går det att nå minimivikten utan allt för dyra åtgärder samtidigt som reglementet blivit mer begränsat när det kommer till extrema material.

LIPO batterier är nog den enklaste viktbesparingen i gatklasserna som många fortfarande missar.

Lustigt, jag såg inte att det stod ”Moralisk räddning för förtappade motorcyklister” i ämnesraden.

:)

Hänger hemma hos dig?

Nej du undrade mer om det fanns de som var besatta av att jaga vikt!

Om du är en normaltränad svensk man och ligger runt 10-15% i kroppsfett och har gjort de vanligaste viktbesparingarna så är en av de större besparingarna du kan göra att gå ner i vikt!

Tror man sen att 6-8% kräver att man undviker stora intag av lite olika livsmedel har man rätt men man behöver inte leva asketiskt!

Sen vinner du mkt mer saker med en viktnedgång än bara just minskad vikt!

För mig är någon som är relativt överviktigt och jagar vikt på mc:n genom titansskruvar oseriös och lat då denne bara jagar sådant som inte kräver någon egen insats!

I Sverige är konkurrensen inom roadracing så pass låg att ett par kilo hit eller dit inte spelar någon roll.

I Sverige är konkurrensen inom roadracing så pass låg att ett par kilo hit eller dit inte spelar någon roll.
Låg konkurrens? Finns det ingen som du skulle vilja vara snabbare än?

:)

För mig är någon som är relativt överviktigt och jagar vikt på mc:n genom titansskruvar oseriös och lat då denne bara jagar sådant som inte kräver någon egen insats!
Vilka av dina ”insatser” ger dig rätt att sätta dig till doms över andra människors rätt att köpa lätta mc-delar med hedern i behåll?

Någon som köper titanskruvar och magnesiumfälgar till sin hoj är troligen någon vars vardagar är fulla av ”insatser” som är både ansvarsfulla och krävande.

Så - hur var det med dina ”insatser”?

Själv känner jag mig förtjänt av en uppsättning sådana här.

[YOUTUBE-ID]OM0HXrN3_yQ[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]frQzEFEWRe0[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Vilka av dina ”insatser” ger dig rätt att sätta dig till doms över andra människors rätt att köpa lätta mc-delar med hedern i behåll?

Någon som köper titanskruvar och magnesiumfälgar till sin hoj är troligen någon vars vardagar är fulla av ”insatser” som är både ansvarsfulla och krävande.

Så - hur var det med dina ”insatser”?

OM någon skall kvalificeras som äkta viktnörd så bör denne även tänkt på den egna vikten eller hur? Annars känns det lika genomtänkt som en rökande maratonlöpare...

Jag skrev inte att dom överviktiga var lata och oseriösa till vardags utan i just sitt viktjagande vilket jag trodde du skulle förstå men tydligen inte...

Mina insatser insatser för att få ner vikten är slip-on vilket är den enda modifieringen med viktminskning som mål fast flera andra som jag gjort även sparat vikt! Är personligen alldeles för dålig för att ens fundera på seriös viktminskning utan alla de pengarna skall gå på bandagar och åkning!

Sen skulle jag kunna tappa lite vikt vilket är var jag skulle börja isf!

men förihelvete vad alla har mens på vintern asså...

trådfan handlar inte om att vara ekonomisk, att banta sig själv eller att tänka logiskt.
tråden handlar om att göra hojen lättare, ska de vara så svårt att fatta eller?.

har inget att tillföra ämnet men varenda tråd spårar ur av lönnfeta besservissar som ska ha rätt i minsta lilla grej! "du är så osmart, du kommer endå inte bli snabbare" blablabla.
självklart kör du snabbare på en hoj som väger 100kg än en hoj som väger 120kg, om vikten inte spelar nån roll kan vi ju tillverka hojarna enbart i gjutjärn.

skärp er förfan och håll er till topic.

Visst jagas där gram men i många klasser går det att nå minimivikten utan allt för dyra åtgärder samtidigt som reglementet blivit mer begränsat när det kommer till extrema material.

LIPO batterier är nog den enklaste viktbesparingen i gatklasserna som många fortfarande missar.

LIFE är väl ändå att föredra?

Låg konkurrens? Finns det ingen som du skulle vilja vara snabbare än?
Vad jag menar är att vi i Sverige är ett par mil ifrån VM-nivå och att behovet av att lätta allt och lite till inte finns. De bästa förarna kör i standardklasser med reglementen som inte ens tillåter byte till magnesiumfälgar och det är inte killen med lättaste hojen som vinner.

men förihelvete vad alla har mens på vintern asså...

trådfan handlar inte om att vara ekonomisk, att banta sig själv eller att tänka logiskt.
tråden handlar om att göra hojen lättare, ska de vara så svårt att fatta eller?.

har inget att tillföra ämnet men varenda tråd spårar ur av lönnfeta besservissar som ska ha rätt i minsta lilla grej! "du är så osmart, du kommer endå inte bli snabbare" blablabla.
självklart kör du snabbare på en hoj som väger 100kg än en hoj som väger 120kg, om vikten inte spelar nån roll kan vi ju tillverka hojarna enbart i gjutjärn.

skärp er förfan och håll er till topic.

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Vad jag menar är att vi i Sverige är ett par mil ifrån VM-nivå och att behovet av att lätta allt och lite till inte finns.
Var är logiken i det resonemanget? Att bara de absolut bästa förarna har nytta av att göra en hoj lättare? Jag anar en avgrundsdjup kunskapsbrist i ämnet här...

:7peta

En två-tre kilo lättare framfälg (till exempel) gör en hoj oerhört mkt mer lättsvängd. Skulle inte det kunna kapa sekunder och placeringar för en medelsnabb amatör?

Var är logiken i det resonemanget? Att bara de absolut bästa förarna har nytta av att göra en hoj lättare? Jag anar en avgrundsdjup kunskapsbrist i ämnet här...

En två-tre kilo lättare framfälg (till exempel) gör en hoj oerhört mkt mer lättsvängd. Skulle inte det kunna kapa sekunder och placeringar för en medelsnabb amatör?

Klart det spelar roll men väldigt marginellt jämfört med träning. Där finns gott om exempel på medelmåttor som harvat runt med äldre cyklar och därefter slagit på stort och köpt det senaste maxkittade och knappt åkt snabbare än tidigare....

Varvtiderna sitter i huvudet på föraren inte i kolfiberhjulen...

On-topicsvar: Nej, det är inte många som aktivt jagar det sista grammet. Visst drar jag mig för att använda mitt tyngsta kåpset eller att tanka fullt, men det är inte där varvtiderna sitter.

Så länge man är utrustad med fruktan och brist på tillit till sin egna förmåga och/eller däckens grepp kvittar det om man har en tre kilo lättare framfälg.

Den enskilt bästa trimningen är fortfarande mil, dvs att lägga pengarna på bensin och däck.

Jag och min nemesis skitsege ska försöka bytlåna hojar i vår och se om det är så att min hoj fungerar sämre. Den har tyngre fälgar och originalfjädring istället för skitseges magnesiumfälgar och WP-fuskkitsuspension á 3000 €. OM jag plötsligt kör tre skeunder* fortare och skitsege tre sekunder långsammare lovar jag att återkomma i den här tråden.

Sanningen är nog tyvärr att jag är alldeles för osäker på vad fan jag gör när jag kör, men vi får se!

Edit: *sekunder. Fast det måste nog ske under för att det ska hända, så det får stå kvar.

Var är logiken i det resonemanget? Att bara de absolut bästa förarna har nytta av att göra en hoj lättare? Jag anar en avgrundsdjup kunskapsbrist i ämnet här... :7peta
Och jag anar att du inte kört en enda RR-tävling i ditt liv. Korrekt?

Precis som flera andra skrivit är vikten en marginell faktor när det gäller att vinna RR-tävlingar i Sverige men det verkar du vägra att inse. När Backlund eller Papunen vinner ett race beror det inte på att deras fotpinnar väger 20 gram mindre än motståndarnas utan istället på att de är bättre på att köra hoj.

Jag tror det flesta som håller på med roadracing tycker att lätta och vackra delar till hojen är skithäftigt men med tiden lär man sig att det är bättre att jobba på den egna vikten, konditionen och att lägga pengarna på körningen istället (nya däck, träningskvällar osv).

Så länge man...kvittar det om man har en tre kilo lättare framfälg.
Fast det där är ju bara din gissning, eller hur? Varför så konservativ? Jag är förvånad att så många har bestämt sig för att hojen inte kan modifieras och anpassas för att göra dem snabbare. Det här är ändå folk som tävlar, eller har jag kommit fel?

... gott om exempel på medelmåttor som harvat runt med äldre cyklar och därefter slagit på stort och köpt det senaste maxkittade och knappt åkt snabbare än tidigare...
Berätta!

...lätta och vackra delar till hojen är skithäftigt men med tiden lär man sig att det är bättre att jobba på den egna vikten...
Bättre? Hur då bättre? Mer effektivt? Än vad? Att inte träna alls? Ser inte logiken elle den röda tråden. Finns det ett motsatsförhållande mellan att träna/motionera och att göra sin hoj lättare? Det är en sak att inte ha råd, men det är ju inte vad tråden handlar om.

Last edited:
Fast det där är ju bara din gissning, eller hur? Varför så konservativ? Jag är förvånad att så många har bestämt sig för att hojen inte kan modifieras och anpassas för att göra dem snabbare. Det här är ändå folk som tävlar, eller har jag kommit fel?

Vore det så att man hade en obegränsad tillgång till pengar skulle man ju kunna testa. Dessvärre är det ju inte så, och en otroligt lätt hoj som man inte har råd att köra gör inga låga tider. Vad är det som får dig att tro att lätta fälgar skulle göra hela skillnaden?

Vad är det som får dig att tro att lätta fälgar skulle göra hela skillnaden?
Hela skillnaden? Det har jag aldrig skrivit. Men det är ju ett känt sätt att få en mer lättmanövrerad och snabbare hoj. Elementära grejer. Det roterande framhjulet strävar att hålla sig upprätt och måste tvingas ner vid kurvtagning, ju lättare hjul desto mindre kraft krävs för att svänga. Ett lättare hjul går dessutom snabbare att accelerera. Såklart.

”You can turn in later, because you can turn in quicker, and with more precision.”

Läs själva. 10 km/h högre toppfart och 2 sek snabbare varvtid. Bättre att banta?

http://www.bikehps.com/PDFFiles/BST/FastBikes_oct09_bst.pdf

- Hur snabb måste man vara innan det är okej att börja lätta hojen då?

Funkar inte en hoj på samma sätt som en bil då? :rolleyes:...dvs det går att bromsa senare, läga ner fortare (testa detta i en bil vetja ;-), köra snabbare i kurvorna, gasa fortare ur böjen, sliter mindre på däcken osv...

Berätta!

Visst finns där en poäng med att modifiera hojen men den stora tiden finns att hämta i mer träning. De flesta svenska medelmåttor (alla skulle jag vilja säga) begränsas av att de inte får tillräckligt mycket tid i sadeln. Den yppersta eliten i PRO behöver mer testtid för att prova inställningar och resten behöver mer tid för att lära sig köra snabbare.

Den absoluta majoriteten av svenska RR åkare ligger i en så pass brant del av inlärningskurvan att 2% förbättring av cykeln till ett pris av 20kkr bättre spenderas på en veckas vintertester i Spanien.

För att exemplifiera:

SST 600 Karlskoga år 2008:
Förare S åker 1.11.2 på en helt standard 04a
Förare R åker 1.10.8 på en maxkittad 2008a

SST 2010 Karlskoga år 2010
Förare S åker 1.09.2 på maxkittad 09a
Förare R åker 1.08.9 på samma cykel som ovan

Sen har vi kamrat Mozzberg här på forumet som åker lika snabbt som våra hjältar ovan på sin helt standard ratbike med svintungt originalavgas (tom original icke stålspunna slangar till bromsarna något ingen bandagsåkare med trasig självbild skulle våga komma med)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman