Vikten av däckvärmare...

Jag har tävlat 3 säsonger utan, det funkar bra, däckvärmare är en lyxpryl som man ska köpa om man har gott om pengar över. Tycker jag.
 
Jag har tävlat 3 säsonger utan, det funkar bra, däckvärmare är en lyxpryl som man ska köpa om man har gott om pengar över. Tycker jag.
Har aldrig kört tvåtakt, som jag antar att du tävlade med, och vet inte vilket grepp de har med kalla däck.
På en 1000-kubikare är det dock inte att rekommendera att vrida på för mycket ut ur en kurva med kalla däck, de behöver verkligen greppet när 150-160 Hk jobbar.
 
Som vanligt verkar alla tycka olika i denna fråga. Jag vet iaf minst 1 förare som bestämt hävdar att han har haft ett flertal uppsättningar slicks som inte varit värst slitna i gummit men kasserats pga hockeypucksvarning.

Jag har också upplevt det.
Helt enkelt för däcket gått varmt för många ggr.
Såg det när det var dags att packa ihop för dagen...
Var en fin kant som man inte hade velat att den släppt när man hade fullt nerlägg.
Anledningen att jag läser denna tråd e just för att jag sitter o kikar efter ett par värmare så jag slipper just detta.
Bra pris o kvalité självklart.:tummenupp
 
Jag har tävlat 3 säsonger utan, det funkar bra, däckvärmare är en lyxpryl som man ska köpa om man har gott om pengar över. Tycker jag.

Med all respekt, men hur tror du att det hade gått för Gull (eller Jimmy, Mårtensson, Watz etc) om han hade åkt ut på race eller kval och laddat utan värmare? Kör man långsamt behövs det inte, men om man har för avsikt att köra fort innan varv 7 så ska man ha värmare!

Jag hade hellre lagt pengarna på värmare än ett set nya däck!


Edit: Om man räknar lite på vad racingen kostar så kan man ju även göra en ungefärlig uträkning av kostnade per varv som man kör. De varven som du kör runt och "värmer däck" ger dig inte ett skit, så nu är det bara att räkna ut hur många sådana varv du kan köra för att gå break-even mot ett par värmare!
 
Last edited:

Jag hade hellre lagt pengarna på värmare än ett set nya däck!

Amen (som i kyrkan, ej som i ovårdat tal), oavsett vilken nivå du kör på är däckvärmare något bra. Värdefull/dyrbar bantid är det bara dumt att slösa bort på att värma däck i touringtempo.

Sen att jag själv har svårt att köra snabbare än däckvärmartempo har inget med kvaliten på mina däckvärmare att göra. :huvet
 
2839396 Jag har också upplevt det.
Helt enkelt för däcket gått varmt för många ggr.
Såg det när det var dags att packa ihop för dagen...
Var en fin kant som man inte hade velat att den släppt när man hade fullt nerlägg.
Anledningen att jag läser denna tråd e just för att jag sitter o kikar efter ett par värmare så jag slipper just detta.
Bra pris o kvalité självklart.:tummenupp
Då vet jag precis vilka du ska köpa! :)
 
För vanlig bankörning med gathoj så är valet av däck viktigare än däcksvärmare. Köp riktigt bra däck med bra kallegenskaper så har du maximalt grepp efter 1 varv. Men du får ju naturligtvis bättre grepp med slicks och värmare men det är inget jag skulle vilja åka hem med. Blir lätt halt när tempen gått ur såna.

Mezeler MEZ3 heter numera Rennsport nånting har iaf riktigt bra banegenskaper och hyfsad slitstyrka. Andra märken har säkert motsvarande.
 
Back
Top