vikka sär

sär / saer är vanligt häromkring och på internet iaf,

sär kommer igentligen från särskolan (klasserna för förståndshandikappade och utveckligstörda/förhindrade hette förut iaf på gymnasiet SÄR)

så från början mendade man att personen ifråga man kalla sär var handikappad på ett eller annat sätt,

detta är 10 år sedan de myntades första gången.

Intressant. Aldrig hört/sett ordet.

Jag har hört det från både stockholmare och göteborgare och det är ett rätt vanligt ord i Skåne och även här i Östergötland används det.

Ok där ser man! Ja det klingar lite östgötskt. Jag har bott i Sthlm i hela mitt liv men aldrig hört det :hihi

/J

Jag måste hålla med Duckie, uttrycket har gått även mig helt förbi. Har det ngn regional koppling?

/J

Roden Gymnasiet för 10årsedan i Norrtälje, klasserna med som jag skrev tidigare med funktionhindrade och förståndsghandikappade hette SÄR..

en annan rolig är att dåvarande rektor döpte klassen med invandrar elever som ännu inte lärt sig svenska till ITK = Ikke Tal Kunnig. :rofl

Jaha, är det ett såpass nytt uttryck så att det kan ha emanerat från tex särskola el liknande?
Jag trodde det var ett gammal dialektalt uttryck.

Roden Gymnasiet för 10årsedan i Norrtälje, klasserna med som jag skrev tidigare med funktionhindrade och förståndsghandikappade hette SÄR..

Jaha, är det ett såpass nytt uttryck så att det kan ha emanerat från tex särskola el liknande?
Jag trodde det var ett gammal dialektalt uttryck.

nä såååå anvancerat är de inte :D du skulle väll aldrig tro att 80tals generationen skulle hålla nått som lokal dialekt vid liv? ;)

Tur att de flesta lyckas sluta med sådant när de säljer moppen. Synd på en riktigt fin hoj även om den inte brunnit. Tror inte jag vill köpa en begagnad hoj av någon på detta forum. Tragisk misshandel av en motor!

Tur att de flesta lyckas sluta med sådant när de säljer moppen. Synd på en riktigt fin hoj även om den inte brunnit. Tror inte jag vill köpa en begagnad hoj av någon på detta forum. Tragisk misshandel av en motor!

Tror nog motorn på en Rhojj är gjord för o tåla lite varv.

Oj denna tråd hade jag missat. Ledsen att jag lyfter men vill bara påpeka att Slakthuset MC inte är en klubb med en massa "sär" människor. Jag vill i alla fall påstå att vi har ganska bra koll på "saker och ting".

Tycker det är lite tråkigt att vissa gnäller så mycket på att vi bjuder på våra fylle misstag. Men det visar ju mest på okunskap hos de som gnäller. Som sagt, inget som belastar eran försäkring eller skattepengar på något sätt.

Ni som vill får gärna komma på fest nu de nästa veckorna. PM:a för datum och tid.

PS. Vi är i alla fall Nyköpings snabbaste MC klubb, och ja det är jag beredd att försvara.

Oj denna tråd hade jag missat. Ledsen att jag lyfter men vill bara påpeka att Slakthuset MC inte är en klubb med en massa "sär" människor. Jag vill i alla fall påstå att vi har ganska bra koll på "saker och ting".

Tycker det är lite tråkigt att vissa gnäller så mycket på att vi bjuder på våra fylle misstag. Men det visar ju mest på okunskap hos de som gnäller. Som sagt, inget som belastar eran försäkring eller skattepengar på något sätt.

Ni som vill får gärna komma på fest nu de nästa veckorna. PM:a för datum och tid.

PS. Vi är i alla fall Nyköpings snabbaste MC klubb, och ja det är jag beredd att försvara.
Vem fan vill festa med särskolan?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back