Viking Motor Park nyheter

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
det viktiga är att alla utom miljöpartiet röstade ja,med andra ord:en sverigedemokrat är dubbelt så smart som 2 miljöpartister.vart är världen på väg.....
 
0000000000000000eu4.jpg
 
härligt att se.
Insändarskribenten som värnar om natur och miljö är helt okunnig om djur och natur, miljölagen och om hur ungdomar fungerar.

Jag har själv käftat emot och anser till skillnad från en del här att utsläpp från motorfordon är ett problem som måste tas tag i, men dumheter och osakligheter som ovanstående skadar miljöarbetet.
 
WestW !!!

Vad händer, eller händer det något mera?
Kikade lite på deras sida men ingen uppdatering alls sedan det kom ut att "Miljödomstolen" skulle slå en kik på det innan "Byggstart" skulle köras igång...

Du som verkar ha lite skinn om detta på näsan kanske vet mer? Eller någon annan såklart :D
 
folk engagerar sej verkligen när det gäller att sätta sej emot motorsport. ser fram emot den dagen då sverige är med på gp/f1/superbike mm. - kartan. tänk om landet lagom skulle synas..

heja viking motor park!
 
Ibland blir man bara så trött på alla miljöargument, polisinsatser å annat dyligt snack som skulle drabba skattebetalarna för att motsätta sig ett bygge med
F1 standard.
Själv tycker jag det är det bästa alternativet när man bygger motorbana idag är att sträva efter det och få dom bästa klasserna att tävla för det generar i mest pengar.
Alla andra länder slåss om att få F1 och MotoGP till sina banor, men inte sverige inte, då går det alltid skylla på miljö istället för att tänka längre än så.

Kan bara ta som exempel när jag var i Ungern och kollade F1 förra året, där kostade dom billigaste biljetterna ca:2000SEK, vi köpte iof en paketresa med 2 hotellnätter + resa ToR + 2 biljetter till F1 racet på Söndagen = 7000SEK + att vi gjorde åt 4000SEK i fickpengar när vi var där.
Alla hotellrum var uppbokade i hela Budapest och det vill inte säga lite.
Det var ca:100 000 pers där å kollade, så om vi tar lite enkel matematik vad ett sånt race generar i pengar å räknar lågt på att varje pers spenderar 3000SEK * 100000 pers, så skulle det vara intäkter på 300miljoner kronor, och ca 100 miljoner kronor av dom skulle gå i skatt, det kallar jag en go inkomst till kommunen som skulle kanske generera i långt mer miljövänliga projekt än att inte ha något alls, och då är det lågt räknat.
Nu säger jag inte att det kanske kommer bli 100000 pers på ett race, men är bara banan publikvänlig och rymmer såpass mycket folk så är det ingen omöjlighet alls.
Kommer tex ihåg när GP500 gick på mossen i Anderstorp, dit kom det 50000pers, så visst finns det intresse.

Som en liten fotnot så pratade jag med korvkioskägarn nere på torpet när 500 kördes å han sa till mig att han tjänar lika mycket pengar på en GP helg som han normalt gör på 1år annars, så visst finns det pengar, på varje 1:- som handlarna tjänar ska ju staten ha 30öre.

I min värld finns det bara vinnare genom att få "superrace" till sina egna banor.

Tack för ordet :)
 
Ibland blir man bara så trött på alla miljöargument, polisinsatser å annat dyligt snack som skulle drabba skattebetalarna för att motsätta sig ett bygge med
F1 standard.
Själv tycker jag det är det bästa alternativet när man bygger motorbana idag är att sträva efter det och få dom bästa klasserna att tävla för det generar i mest pengar.
Alla andra länder slåss om att få F1 och MotoGP till sina banor, men inte sverige inte, då går det alltid skylla på miljö istället för att tänka längre än så.

Kan bara ta som exempel när jag var i Ungern och kollade F1 förra året, där kostade dom billigaste biljetterna ca:2000SEK, vi köpte iof en paketresa med 2 hotellnätter + resa ToR + 2 biljetter till F1 racet på Söndagen = 7000SEK + att vi gjorde åt 4000SEK i fickpengar när vi var där.
Alla hotellrum var uppbokade i hela Budapest och det vill inte säga lite.
Det var ca:100 000 pers där å kollade, så om vi tar lite enkel matematik vad ett sånt race generar i pengar å räknar lågt på att varje pers spenderar 3000SEK * 100000 pers, så skulle det vara intäkter på 300miljoner kronor, och ca 100 miljoner kronor av dom skulle gå i skatt, det kallar jag en go inkomst till kommunen som skulle kanske generera i långt mer miljövänliga projekt än att inte ha något alls, och då är det lågt räknat.
Nu säger jag inte att det kanske kommer bli 100000 pers på ett race, men är bara banan publikvänlig och rymmer såpass mycket folk så är det ingen omöjlighet alls.
Kommer tex ihåg när GP500 gick på mossen i Anderstorp, dit kom det 50000pers, så visst finns det intresse.

Som en liten fotnot så pratade jag med korvkioskägarn nere på torpet när 500 kördes å han sa till mig att han tjänar lika mycket pengar på en GP helg som han normalt gör på 1år annars, så visst finns det pengar, på varje 1:- som handlarna tjänar ska ju staten ha 30öre.

I min värld finns det bara vinnare genom att få "superrace" till sina egna banor.

Tack för ordet :)
Bra skrivet!

Skicka in det till tidningen nu med ;)
 
Hur går det - artikeln verkar ju antyda att det är problem med finnanserna? Jag trodde KGK och andra hade sett till att allt var ok?

Vi är ju ganska många stockholmare som vill ha en bana lite närmre - börja sälja årskort eller aktier eller något annat fiffigt som vi kan köpa för att bidra lite - är vi många nog så kan det ju hjälpa att åtminstone ge kapital till att söka kapital med!

Supportertröjor och dekaler kan jag också tänka mig att köpa!
 
KGK har bara gått in med den garanti på en-två miljoner som krävdes för att få igenom tillståndet. Resterande finansiering är nog inte löst.
 
Jag tror att det finns väldigt mycket pengar när väl allt är klart. Grejen är den att ingen vill gå in med pengar innan ett ok att börja finns.

Det startas väl en hel del projekt av denna typ och sen tar det stopp pga miljögrejer. Alltså vill ingen gå in med pengar för risken är för stor. När allt pappersjobb är klart kommer pengar att trilla in. Stor bana så nära Stockholm som det någonsin kommer bli.
 
Jag tror att det finns väldigt mycket pengar när väl allt är klart. Grejen är den att ingen vill gå in med pengar innan ett ok att börja finns.

Det startas väl en hel del projekt av denna typ och sen tar det stopp pga miljögrejer. Alltså vill ingen gå in med pengar för risken är för stor. När allt pappersjobb är klart kommer pengar att trilla in. Stor bana så nära Stockholm som det någonsin kommer bli.



Bara att hoppas på att sverige får 2 (minst) stora/fia godkända banor, gotland o vmp. kanske finns någon mer bana men hoppas att dem 2 får sina anläggningar helt klara!
 
Dum Ove! I h-lvete jag vill ha hit negativa Enköpingbor till Österlen, behåll era problem för dig själv!
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top