Viking Motor Park nyheter

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Det finns ju en bana här i Eskilstuna " Gröndal trackresort " dom /vi har fått okay på en förlängning av banan :tummenupp
Den blir då drygt 2km. dom skall börja röja skog inom en vecka lr. så enligt den info som jag har fått ta del av.
Den gula delen är den nuvarande slingan, den blå tänkta förlängningen.
Det finns åxo planer för ytterligare 2km. :D

Det har jag lyckats missa. Jäklar vad kul.
Var läser man mer om detta? Hittar GTR Motorpark på fejsbook men där finns inte mycket info.
 
Det finns ju en bana här i Eskilstuna " Gröndal trackresort " dom /vi har fått okay på en förlängning av banan :tummenupp
Den blir då drygt 2km. dom skall börja röja skog inom en vecka lr. så enligt den info som jag har fått ta del av.
Den gula delen är den nuvarande slingan, den blå tänkta förlängningen.
Det finns åxo planer för ytterligare 2km. :D

Jag har kört Gröndal, och jag håller med, den är kul!
Men det är lite för långt att kuska dit för min del för "bara" en Knix.. Men grymt kul om den förlängs, det hade jag missat. I såfall så blir det ju lite mer värt det helt klart.
 
Hur kommer det sig att man inte får köra oftare på Arlanda?

T.ex. SMC har ju bara fyra kurser där i år, medan rörken i Uppsala har knix varje måndag.

Är den fullbokad för andra tester, typ bilar? Eller är det ljudnivån?

Onödig diskussion här men kan inte förstå hur det bara kan vara 95dB där och att folk har mage att klaga när de bor vi Sveriges största flygplats.. Planen lär ju låta betydligt mer.
 
Hur kommer det sig att man inte får köra oftare på Arlanda?

T.ex. SMC har ju bara fyra kurser där i år, medan rörken i Uppsala har knix varje måndag.

Är den fullbokad för andra tester, typ bilar? Eller är det ljudnivån?

Onödig diskussion här men kan inte förstå hur det bara kan vara 95dB där och att folk har mage att klaga när de bor vi Sveriges största flygplats.. Planen lär ju låta betydligt mer.

Den är DYR, tror det är dyraste banan att hyra.
Ljudnivå, slarvas med ljudnivåer = irriterade boende i närområdet.
Skillnaden mellan sporadiska flygplan på helger som ibland inte ens flyger över och motorcyklar
som surrar från 9-17, mc blir mer störande tyvärr och dessutom så måste ju vi mc-åkare
vara lite tuffare och ha slipon etc som låter mera = stör boende än mer.

När boende gavs tillfälle att lämna synpunkter innan banan byggdes så sas det att
polisen skulle ha utbildning på dagtid under veckorna utan sirener och det var det, sen kom det mer happenings där. Att polisen även kör hela dagar med sirenerna på ändå, det får dom boende också bara finna sig i ... :(

När vinden ligger på mot byn så låter det tyvärr mycket från banan, känner några som bor där.
 
Jag var där en lördag & söndag och körde med SMC och tyckte jämt det lyfte flygplan och jämt när vi skulle ha genomgångar fick vi pausa ett par sekunder för det inte gick att prata medan planet lyfte.

Jäkligt synd hur som helst, tänk om bara rörken skulle vara dubbelt så stor, eller kanske tre gånger så stor.
Då skulle man kunna ha riktigt kul där. Mark finns det ju där att bygga ut på, kan ju inte kosta så jäkla mycket heller.

Ofattbart att det inte finns någon asfaltsbana i Sthlm, finns hur mycket yta som helst att bygga på.
Crossbanor finns det ju dussintal i Sthlm.
 
Vad jag har hört om Arlanda är att de boende i den närliggande byn Skoby är helt rabiata över ljudnivån.

Vem vet, det kanske låter så in i helvete i deras lilla by och banan kan mycket väl ha sålts in som det sägs ovan, men även jag tycker att det är lite märkligt. Man bor alldeles bredvid Sveriges största flygplats och Sveriges mest trafikerade motorväg och man hänger upp sig på ljudet från banan...

En intressant notering är att en av Ducatiklubbens höjdare bor i just Skoby och Ducatiklubben har ju sedan länge sin så kallade "bullerfond" som betalar eventuella böter man får för sin välljudande Ducati.

www.ducatiklubben.se/meny/klubbinfo/bullerfonden

Tycker denna person något helt annorlunda än sina grannar eller har vi ett klassiskt fall av "gärna låta högt - så länge det inte är nära mitt eget hus"...?
 
Last edited:
Det finns ju en bana här i Eskilstuna " Gröndal trackresort " dom /vi har fått okay på en förlängning av banan :tummenupp
Den blir då drygt 2km. dom skall börja röja skog inom en vecka lr. så enligt den info som jag har fått ta del av.
Den gula delen är den nuvarande slingan, den blå tänkta förlängningen.
Det finns åxo planer för ytterligare 2km. :D

Jävligt roligt, vet du om några planer för att få igång supermoto verksamheten igen?
 
Det har jag inte en aning om tyvärr, det ser ut som om själva grusdelen kommer att bli lidande vi utbyggnaden :(
 
Vad jag har hört om Arlanda är att de boende i den närliggande byn Skoby är helt rabiata över ljudnivån.

Vem vet, det kanske låter så in i helvete i deras lilla by och banan kan mycket väl ha sålts in som det sägs ovan, men även jag tycker att det är lite märkligt. Man bor alldeles bredvid Sveriges största flygplats och Sveriges mest trafikerade motorväg och man hänger upp sig på ljudet från banan...

En intressant notering är att en av Ducatiklubbens höjdare bor i just Skoby och Ducatiklubben har ju sedan länge sin så kallade "bullerfond" som betalar eventuella böter man får för sin välljudande Ducati.

www.ducatiklubben.se/meny/klubbinfo/bullerfonden

Tycker denna person något helt annorlunda än sina grannar eller har vi ett klassiskt fall av "gärna låta högt - så länge det inte är nära mitt eget hus"...?

Bra skrivet :-)

Jag har hållit på en hel del med Hammarby speedway när det begav sig. En kvinna som bodde 3 kilometer från Gubbis hävdade att hon fått Tinnitus av "oljudet... Givetvis rabalder efter detta från Stockholms stad.
 
Jag kan ge lite svar på frågorna kring Arlanda Test Track då jag har varit TL där sedan 2012 och varit engagerad i körningarna vi i SMC haft där sedan första dagen.
Jag har i år lämnat över detta inom organisationen då jag fokuserar mer på SMC Sport, men är fortfarande involverad i planeringen.

För det första så körde vi betydligt fler dagar för några år sedan, men det verkade bli alldeles för många då folk inte bokade utan väntade till dagen innan för att se om vädret blev bra, det var otroligt påfrestande att planera med antal instruktörer, resurser, fika och mat där man på onsdag har 20 deltagare till körningen på lördag och fredag kväll är det helt plötsligt 80 och fullt.
Andra gånger när vädret inte föll väl ut fick vi kanske 20 deltagare totalt, då går man back väldigt mycket och får svårt att hämta hem det under säsongen.

Ljudet är ett problem på Arlanda, men det känns som att vi fått det under kontroll nu. Mycket tack vare samarbetet banägaren där vi jobbat en hel del tillsammans och gjort ljudtester för att mäta hur vi kan hålla ned ljudet och fortfarande ha utvecklande körning, nu i år har vi gjort lite förändringar som gjort att Skobyborna är klart mer nöjda.

Ett annat problem är resurser och instruktörer, även fast banan ligger i Sthlm så är det samma instruktörer som kör på alla andra storbanor och kör vi oftare än de 6 dagar vi har 2017 så kör vi slut på hela organisationen, folk har helt enkelt inte tid och ork att va på en bana varje helg under säsongen.

Vi i SMC jobbar verkligen hårt för att det här skall funka och att vi kan fortsätta erbjuda våra populära kurser och sportkörningar runt om i landet, och är det så att några av er där ute är intresserade att börja jobba ideellt inom SMC så är ni välkomna att höra av er, vi behöver alltid fler resurser, aspiranter, instruktörer.
 
Gröndal är ju onekligen trevlig, men någon storbana är det inte, och driftingen lägger ner en hel del gummi som stör körningen med hoj där.

..den har dock kvaliteér som gör den till ett mellanting redan idag, och när utbyggnaden är klar... :yoparty

Risken jag ser med det, är att banhyran/tillgängligheten kommer försämras (kanske).

Gummit är inte ett problem eg. - det är mest drygt för oss som får försöka städa efter volvoraggarna, ledningen för banan (jag är gift med en av de insyltade :hihi ) är dock väl medvetna om detta..

Regnar det blir gummi halt, men turligt nog lägger de gummit i ytterkant, då får man ett ypperligt skäl att nöta precision istället.

Annars var det nästan bättre fäste igår kväll, efter en driftfuckogpräääserfräsig-helg, än det brukar vara.

/J
 
..den har dock kvaliteér som gör den till ett mellanting redan idag, och när utbyggnaden är klar... :yoparty

Risken jag ser med det, är att banhyran/tillgängligheten kommer försämras (kanske).

Gummit är inte ett problem eg. - det är mest drygt för oss som får försöka städa efter volvoraggarna, ledningen för banan (jag är gift med en av de insyltade :hihi ) är dock väl medvetna om detta..

Regnar det blir gummi halt, men turligt nog lägger de gummit i ytterkant, då får man ett ypperligt skäl att nöta precision istället.

Annars var det nästan bättre fäste igår kväll, efter en driftfuckogpräääserfräsig-helg, än det brukar vara.

/J

Ja, jag gillar banan. :hihi Sist jag var där och körde låg det gummikorvar i mitt spår, det är lite intressant före på det.
Och jag har sett fram emot den förlängningen ett tag, kul om man faktiskt kan få gasa lite med. :D
 
Pfft, det går bra redan som den är, den äter däck den där banan med. :hihi

Jo... Jag är ju van vid att köra en lagom sliten hoj på kanske 80 häst en bra dag där Så kan man ju ge full gas överallt hur argt man vill. Men min gsxr1000 kändes lite malplacerad. ????
 
Kul med Gröndal! I väntan på en storbana som Viking Motor Park så är ju stora/utbyggda gokartbanor de bästa och mest realistiska man kan hoppas på.

Som någon var inne på skulle tex en utbyggd Rörken med 500 meter extra och lite större kurvradier kunna vara riktigt rolig. Så länge enkelheten med knix-körningarna finns kvar så kan jag acceptera att banan inte är flera km lång med en raksträcka som tillåter farter på + 200 km/h
 
Någon aktieägare som var på stämman och kan rapportera?

"Det senaste året är det mest intressanta sedan vi startade vårt projekt. Varför berättar vi mer om på årsstämman."
 
Någon aktieägare som var på stämman och kan rapportera?

"Det senaste året är det mest intressanta sedan vi startade vårt projekt. Varför berättar vi mer om på årsstämman."

Tyvärr hann vi inte, skulle men så blev en dotter lite dålig och tiden blev för knapp. Så vi missade. Inte hört någon efterhandsinfo heller så har ingen aning...
 
Om nån är intresserad så händer det fortfarande saker med det här, och det verkar fortfarande helt möjligt att det dyker upp en motorbana i Enköping när som helst. Eller åtminstone inom ett år eller två. :banana
 
Om nån är intresserad så händer det fortfarande saker med det här, och det verkar fortfarande helt möjligt att det dyker upp en motorbana i Enköping när som helst. Eller åtminstone inom ett år eller två. :banana

Har du lite mer info att delge?
Är det finanser och/eller tillstånd från myndigheter som drar ut på tiden?
När kommer hemsidan igång?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top