Viking Motor Park nyheter

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
ZoulFly skrev:
Såklart golf är kul :tummenupp Det ena behöver inte utesluta det andra. Kolla på Brno, där lever golf- och motorbana i harmonisk symbios :)
Tror någon här på forumet att en golfare skulle acceptera att ha en motorbana i sin närhet?
Exempel: I en kommun gränsande till Sthlm (på en ö med endast en bro som förbindelse till yttervärlden) så klarar inte golfara av att ha ens skärmflygare(utan motor) i närheten av sina banor. Dessa ljudlösa tingestar har hindrats från att starta och flyga från en höjd i närheten av en av kommunens många golfklubbar. Kan det kallas, att verka i harmonisk symbios?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vad kul, verkar ju nästan bli av! Fast man får inte hoppas för mycket för tidigt, då blir det aldrig av.
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
6008pro skrev:
Tror någon här på forumet att en golfare skulle acceptera att ha en motorbana i sin närhet?
Exempel: I en kommun gränsande till Sthlm (på en ö med endast en bro som förbindelse till yttervärlden) så klarar inte golfara av att ha ens skärmflygare(utan motor) i närheten av sina banor. Dessa ljudlösa tingestar har hindrats från att starta och flyga från en höjd i närheten av en av kommunens många golfklubbar. Kan det kallas, att verka i harmonisk symbios?

Ja, JAG skulle i alla fall klara det :) Och många andra med mig. En motorbana är ju kattskit jämfört med ex. Arlanda-flyget.
 

sandstream

Guest
ZoulFly skrev:
Ja, JAG skulle i alla fall klara det :) Och många andra med mig. En motorbana är ju kattskit jämfört med ex. Arlanda-flyget.
Det är väl lite skillnad på nytta (flyget) och nöje (skärmflygning).

Men att dra skit över golfarna hela tiden känns inte rätt, de har betydligt fler "eldsjälar" än vad vi har som jobbar arslet av sig för att bygga sin bana.
Personligen skulle jag hellre ha en golfbana som granne än Anderstorp.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Torkel skrev:
Golf är kul... också! :hihi
ja golf är faktiskt riktigt kul, kan tipsa om Valåsens golfbana när ni är i Karlskoga för att köra RR och lyckas klota sönder hojen dag ett av... flera.
Nä jag tror inte motorbanor på något sätt konkurerar med golfbanor, motorbanor konkurerar med miljön det är nog så enkelt. för om man byter perspektiv så är det ganska korkat att bygga en bana som bullrar för omgivningen, uppmuntrar ungdommar att börja med motorsport och på så sätt öka utsläppen både i luft och mark. tro nu inte att jag är motståndare, jag bara förstår det ljumna intresset hos en gammal tant i miljönämnden (där sitter bara kärringar eller hur Mr Vader) som tycker att motorsport är lika intressant som att kolla på färg när det torkar.
jag ska skriva upp mig på listan och hålla tummarna för banans framtid :tummenupp
Sen att vägen till Enköping från Örebro är rena RR-banan innebär ju att det blir dubbel lycka att åka dit och köra ju :banana
 

sandstream

Guest
crashtestdummy skrev:
Sen att vägen till Enköping från Örebro är rena RR-banan innebär ju att det blir dubbel lycka att åka dit och köra ju :banana
Vilken väg åker du?
 

sandstream

Guest
crashtestdummy skrev:
Kollade map24.se och insåg att jag menade Nyköping. :näsblod
Tänkte väl det :hihi
Körde Stockholm - Laxå T/R igår och det är så trist att man nästan somnar.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
@swedie

Är inte Viking Motorpark nyhetsstoff för SH:s förstasida, med en uppmaning till alla medlemmar att gå in och anmäla sitt intresse på deras hemsida?

Desto fler intresseanmälningar av folk från hela landet, desto bättre.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
De nämnde tidigare på hemsidan om motorcyklar men det verkar åter igen nerminskat. Nån som ser motorcyklar nämnas?
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Swedie skrev:
De nämnde tidigare på hemsidan om motorcyklar men det verkar åter igen nerminskat. Nån som ser motorcyklar nämnas?


I ett av deras nyhetsutskick nämnde de att de fått väldigt positiv respons av motorcykelåkare. Har nästan för mig att någon postade detta tidigare i tråden.


Edit; se förstasidan i tråden.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Penguin skrev:
I ett av deras nyhetsutskick nämnde de att de fått väldigt positiv respons av motorcykelåkare. Har nästan för mig att någon postade detta tidigare i tråden.
Jo men inget officiellt på deras hemsida om motorcyklar. Jag ser ju dock att det finns en bild där en motorcykel är representerad.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Penguin skrev:
I ett av deras nyhetsutskick nämnde de att de fått väldigt positiv respons av motorcykelåkare. Har nästan för mig att någon postade detta tidigare i tråden.
Det är ju viktigt att det blir en officiell grej att dom vill ha dit motorcyklar inte bara i lösa ord i ett nyhetsbrev. Motorcyklar behöver komma in mer i "finrummet" som bilsporten har gjort dom senaste åren genom STCC.

Edit: svensken sa visst samma sak samtidigt :huvet
 
Last edited:

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
crashtestdummy skrev:
Det är ju viktigt att det blir en officiell grej att dom vill ha dit motorcyklar inte bara i lösa ord i ett nyhetsbrev. Motorcyklar behöver komma in mer i "finrummet" som bilsporten har gjort dom senaste åren genom STCC.


Helt sant, och det får vi verkligen hoppas.

Jag tror nog att (om de har någorlunda koll på läget) de insett att det finns inkomster för banan att hämta genom oss hojåkare eftersom efterfrågan på bankörning hela tiden ökar.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Penguin skrev:
Helt sant, och det får vi verkligen hoppas.

Jag tror nog att (om de har någorlunda koll på läget) de insett att det finns inkomster för banan att hämta genom oss hojåkare eftersom efterfrågan på bankörning hela tiden ökar.
Bilbanåkning är inte liten grej heller... Typ 90% säkert. Där finns pengarna tyvärr.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Bra initiativ björn, och swedie.
Självklart skall vi hålla oss framme och visa en positiv anda.
Förekomma, inte förekommas.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Swedie skrev:
Bilbanåkning är inte liten grej heller... Typ 90% säkert. Där finns pengarna tyvärr.
Hur vänder man den trenden då? alltså inte att minska bilkörningen, utan att få in hojarna i finrummet?

vi har ju några stora svenska namn inom RR som borde kunna arbeta som mentorer för nya förmågor, Promota sporten och hjälpa till att få in sponsorer till RR


Peter Lindén, Cralle du/ni kan skicka PM om du läser detta pch vill hjälpa mig att komma igång :)
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Ny info på mailen idag:

"Bäste Viking Motor Park vän.

Först vill vi hälsa alla nytillkomna, som registrerat sig på vår hemsida, välkomna i gänget. Det blev en våg av nyregistreringar nu i veckan. Var det må hända tack vare artikeln om vårt projekt i Automobil.

I den senaste informationen vi skickade ut fick Ni veta att Miljö- och Byggnadsnämnden hade antagit detaljplaneprogrammet. Nu har även Enköpings Kommunfullmäktiges arbetsutskott antagit densamma. Om en dryg vecka tror vi att Fullmäktige tar samma beslut, vilket i så fall innebär att vi är inne i Detaljplanen.

Mycket benämningar det här, men det är den kommunala tågordningen.

Parallellt med Detaljplanen färdigställs Miljökonsekvensbeskrivningen, MKB:n. Vi hade ett möte med Länsstyrelsen i Uppsala fredagen den 18:e november där vi drog upp riktlinjer för det fortsatta arbetet. Med oss på mötet hade vi vår miljöadvokat Viveca Dahlin, Landahl & Öhman samt MKB-experten Åsa Norman, Tyréns. Mötet skedde i en positiv, konstruktiv anda.

Enligt miljöbalken ska vi ha ett så kallat utökat samråd, ett möte, till vilket vi kallar till i pressen. Tidigare har vi haft tidigt samråd med de närmast boende, företagen i närheten samt en del andra berörda. Vi kommer att meddela Er när utökat samråd sker så att Ni kan komma på mötet.

Vi vill också passa på att tacka Er alla som deltog på det informationsmöte vi hade i fullmäktigesalen, Enköping. Ert deltagande var betydelsefullt och bidrog till en positiv debatt. Mötet värderades högt och är omtalat än idag.

Som en del av Er påpekar är vår hemsida dåligt uppdaterad. Vi är pinsamt medvetna om detta, men vår begränsade organisation gör att tiden helt enkelt inte räcker till.

I övrigt hoppas vi att Ni alla som registrerat Er på hemsidan får minst en kompis till att registrera sig. Registreringarna kan kanske ses som banala men värdesätts högt av våra intressenter.

Till sist, Ni missar väl inte Bilsportmässan i helgen!

Vi hörs!

Bo Fallbrink och Nils Lidbaum

Aros Racetrack Development AB."
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top