Videokamera + Twin...??skakigt??

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Funderar på att skaffa ett fäste för dv-kamera till hojen men undrar om vibrationerna är för mycket för kameran. Polarens R1 funkar det kanon på som i de flesta filmer som man ser nätet.

Erfarenheter tack!!

Tja, mycket av filmadet i RP har gjorts från en Sp1, både från tank och från kutsen.
Har funkat finfint.

På en TL1000S vart det för mycket vibrationer på kutsen men funkade på tanken.

VR-8 skrev:
Funderar på att skaffa ett fäste för dv-kamera till hojen men undrar om vibrationerna är för mycket för kameran. Polarens R1 funkar det kanon på som i de flesta filmer som man ser nätet.

Erfarenheter tack!!
Ähhh såå mycket skakar då inte min i alla fall, det är nog ingen fara, kanske på vissa varvtal att det märks lite.

Ska göra ett tankfäste men det kräver ett tanklock som har synliga bultar :tomten så jag har beställt ett Lightech utan nyckel. Jag tycker min Aprilia skakar/vibrerar ganska mycket så det blir intressant att prova.

Jag köpte ett tankfäste precis i slutet på säsongen och hann testa filma lite, va inga problem på min blårykare ens..

Vi prøvde med kamera på tanken på en Ducati 748. Ble heller dårlig resultat.

Glöm inte att aktivera "anti-skak" funktionen på kameran innan du kör iväg = mindre skakig film. Eller bör det bli i alla fall :va

gbglassgubben skrev:
Glöm inte att aktivera "anti-skak" funktionen på kameran innan du kör iväg = mindre skakig film. Eller bör det bli i alla fall :va

Testa med både och, antiskaken kan komma i interference (självsvängning) med hojens vibrationer och då blir det bara skit...

Nu hör det till saken att jag inte har någon kamera ännu men ska köpa en till våren tänkte jag.

Detta med antiskak är ju lite annorlunda på vissa kameror. Det finns ju både optisk och digital, vilken är att föredra med tanke på att de sitta på en hoj?

Polaren har en Sony DCR-HC14E tror jag och den har digital antiskak. Den kameran har vi provat på en R1 och den funkar kanon(förutom en intern vibration som finns vid ca 2700rpm,men där är ju aldrig motorn ändå). Kanske bäst att prova med den först.

Byggde eget tankfäste till min gamla TL, perfekt film, flimra inte ens till när man satte ner framhjulet efter att man sparat på gummit på framhjulet.

-PLM- skrev:
Byggde eget tankfäste till min gamla TL, perfekt film, flimra inte ens till när man satte ner framhjulet efter att man sparat på gummit på framhjulet.

Du har inget exempel som du kan dela med dig av.

VR-8 skrev:
Du har inget exempel som du kan dela med dig av.

Filmen eller kamerafästet?
Filmen har jag ingenstans att lägga, och kamerafästet var supersimpelt med två "pinnar" som skruvades fast i tanklocket, och en stor platta som svetsades i pinnarna och las mot ett kåpstag och strapsades fast där. Hade gått med en tvättsvamp och silvertejp också, men då hade man inte fått med instrumenteringen.

-PLM- skrev:
Filmen eller kamerafästet?
Filmen har jag ingenstans att lägga, och kamerafästet var supersimpelt med två "pinnar" som skruvades fast i tanklocket, och en stor platta som svetsades i pinnarna och las mot ett kåpstag och strapsades fast där. Hade gått med en tvättsvamp och silvertejp också, men då hade man inte fått med instrumenteringen.

Jag tänkte på filmen........går den inte å lägga på sporthojs server lr nåt?

VR-8 skrev:

Erfarenheter tack!!

jag tycker de skaka ganska mycke på min (gs500e) dock så tänkte jag fixa det med en stav, fastskruvad el. dylikt uppe och sugpropp nere de bör ju hålla den stabil :)

Zenit skrev:
jag tycker de skaka ganska mycke på min (gs500e) dock så tänkte jag fixa det med en stav, fastskruvad el. dylikt uppe och sugpropp nere de bör ju hålla den stabil :)

Vilken kamera hade du då?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...