video redigering?

Bergare

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
06 Yamaha R1 å en zx10r 2004
När klipper ihop mina filmer i adobe premier så blir dom så in i helvetes stora.. :va Typ 4,7gig för å få en timmes lång film.. Sparar ja i fel format lr?
MVH oscar

Jag antar att du menar material som du filmat själv. Capturen är avi med låg komprimeringsgrad så den blir stor. Men när du klippt färdigt och är nöjd ska du ju göra en ny fil. Välj mpeg-1 för VCD och mpeg-2 för SVCD och DVD om det inte finns färdiga templates.

Detta såvida du inte vill ha divx-avi, wmv, mov eller något annat skitformat :)

Bergare skrev:
När klipper ihop mina filmer i adobe premier så blir dom så in i helvetes stora.. :va Typ 4,7gig för å få en timmes lång film.. Sparar ja i fel format lr?
MVH oscar

4,7Gb = ~1 timme MPEG2 i hög DVD-kvalitet

Vilket format du ska spara i beror ju som sagt på vad du ska ha den till. Om du ska bränna på DVD så är det format du har antagligen det bästa. Ska man lägga ut den på nätet bör man nog välja något annat format. Ta en kortare filmsnutt och prova dig fram för att se hur stora dom blir och om kvaliteten räcker till.

För stor film-fil

Jag har filmat 1 timma med min DV-kamera, och förde över den till datorn med hjälp av Windows moviemaker, för att testa lite.
När jag sedan hade fört över filmen så låg den på ca 13Gb. :va
Det får man ju aldrig plats med på en DVD-R.

Är ingen hejjare på datorer, så jag undrar hur man skall få filmen att få plats på en DVD-R utan att kvalite´n försämras.

/Ante

Det går inte få plats med 1h okomprimerad MiniDV på en 4.7GB DVD-skiva.
I MiniDV är varje bildruta en egen JPEG-bild, medans i MPEG2 bygger varje bildruta på förändringarna från den föregående, därför kan man komprimera utan någon större kvalitetsförlust, men det blir ju alltid en förlust, det är ofrånkomligt..

//Anders.

Ante.J skrev:
Jag har filmat 1 timma med min DV-kamera, och förde över den till datorn med hjälp av Windows moviemaker, för att testa lite.

Är ingen hejjare på datorer, så jag undrar hur man skall få filmen att få plats på en DVD-R utan att kvalite´n försämras.

/Ante

Du måste alltså konvertera filmen till MPEG2 för att det ska funka i DVD:n, både för att det ska få plats på skivan och för att spelaren ska förstå formatet. Vill man ha GRYMT bra kvalitet så använder man Canopus ProCoder och ställer in den på "mastering quality". Dock tar det mågna ggr längre tid än att koda till normal kvalitet :-(

Micke O skrev:
Du måste alltså konvertera filmen till MPEG2 för att det ska funka i DVD:n, både för att det ska få plats på skivan och för att spelaren ska förstå formatet. Vill man ha GRYMT bra kvalitet så använder man Canopus ProCoder och ställer in den på "mastering quality". Dock tar det mågna ggr längre tid än att koda till normal kvalitet :-(

kan man inte banta filmerna med VirtualDub? Fast då tar man väll bort ganska mycket av kvaliteten. eller? :confused: :va

4.7 GIG för en timme låter inte alls farligt.... RAW filmen kanske du får en kvart på den storleken...

nomolas skrev:
kan man inte banta filmerna med VirtualDub? Fast då tar man väll bort ganska mycket av kvaliteten. eller? :confused: :va

Vet inte, har aldrig använt det programmet. TMPGEnc eller Main Concepts MPEG Encoder funkar också bra men jag har aldrig lyckats få riktigt lika bra kvalitet som med ProCoder. Main Concepts MPEG Encoder är den som Premiere 6.5 levereras med men den finns också som fristående applikation.

Bränna ut egna filmer

Har ett eget litet problem...

Håller på o bli tokig nu. Varför blir ljudet försenat när jag brännt ut den på skiva (både svcd & dvd). Ljudet kommer ju 5sekunder försent o så går det ju inte att ha det.

Har suttit o klippt ihop film från dv kamera, o när jag gjort film av den från adobe premiere så e allt lugnt och ljudet e på rätt plats, men sen när den bränns ut på skiva så e ljudet efter...

Hur sjutton ska jag göra?

Tack för hjälp!

/Mattias :kocko

omvänt problem

har mängder med klassisk (gp500, 80-90tal) RR på VHS, enda programet jag får att funka är windows movie maker, i fetaste upplösniongen blir filerna små och kvaliten usel... premiere vägrar ta vhs..
??
tips om program tack.

Last edited:
Ante.J skrev:

/Ante
Det är råmaterialet. En sekund råmaterial tar ca 3.5 Mb.. så en timme blir ca 13 gb.

RacerKungen skrev:
Har ett eget litet problem...

Håller på o bli tokig nu. Varför blir ljudet försenat när jag brännt ut den på skiva (både svcd & dvd). Ljudet kommer ju 5sekunder försent o så går det ju inte att ha det.

Har suttit o klippt ihop film från dv kamera, o när jag gjort film av den från adobe premiere så e allt lugnt och ljudet e på rätt plats, men sen när den bränns ut på skiva så e ljudet efter...

Hur sjutton ska jag göra?

Tack för hjälp!

/Mattias :kocko

Vad använder du för program för att göra Authoring? Vilken version av Premiere kör du?

Micke O skrev:
Vad använder du för program för att göra Authoring? Vilken version av Premiere kör du?

Ehh... Authoring? Jag har Adobe Premiere Pro. Ibland funkar det ju men på vissa filmer e det hopplöst? Bränner ut filmerna med nero
/Mattias :va

RacerKungen skrev:
Ehh... Authoring? Jag har Adobe Premiere Pro. Ibland funkar det ju men på vissa filmer e det hopplöst? Bränner ut filmerna med nero
/Mattias :va

Authoring är när du anpassar din MPEG2-fil till att passa DVD, bl a att splitta upp den i 1GB stora delar och skapa menyer. Man skapar filstrukturen som den ser ut på DVD. Ungefär så iaf.

Om du exporterar filen från Premiere till MPEG2 och sedan använder något annat program för att göra authoring för att till sist bränna så borde det bli bra. Du kan ju då dessutom kolla på den exporterade MPEG2-filen och direkt avgöra om den är just eller inte, om inte ligger ju felet i Premiere. Själv använder jag TMPGEnc DVD Author.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT