Video: Debunking The Tire Age Myth

? Jag såg den videon för några minuter sedan och skulle precis posta den.

Ari Henning litar jag på! Och kan han köra snabbt på sju år gamla ostar så är säker två tre år gamla ok för mitt harvande.

Sen att ett set inte håller mer än max-max ett år på min hoj gör ju saken enklare.

Såg att man hos Delticom kunde betala 80 kr extra för att få garanterad färskost, ystad i år. Nu går det att slå mynt av åldersnojan!

Enda problemet är att de bara testar nya lagrade däck.
Jag har en liten misstanke att däck som rullat 50 mil och sedan står några år kan bli sämre mycket fortare.

Jag körde mycket bana för en massa år sen med en kompis som körde på sex år gamla slicks...alltså, han hade dem i sex år och körde på dem varje år så det var ingen som helst lagring på dem...funkade hur bra som helst efter lite (mycket) uppvärmning :)

Var väldigt nojig förr med gamla däck. Köpte en hoj som rullat 600 mil på 12år. Framdäcket var original, slitet och byttes direkt. Bakdäcket var i princip nytt men 9år gammalt. Provade och köra på det då jag var i snålperiod (småbarn och nyligen köpt hus).
Märkte ingen skillnad och började köra bana utan problem med. Kom även upp i tempo till snabb grupp igen och fortfarande inga däck problem relaterade till ålder.
Däcket var ett Pilot Power (ej 2CT) och körde sedan en uppsättning till där jag inte märkte någon som helst skillnad.
Finns givetvis mycket bättre däck för bananvändning, men på en relativt effektsvag hoj funkade det tillräckligt bra.

Tre år sedan hamnade jag på bana med en hoj vars orginaldäck satt på sedan den var ny 2004. Gummit såg mer ut som bakelit och i mellan klackarna var det gott om torrsprickor. Men efter några pass så var däcken mjuka igen. Torrsprickorna var dock kvar, så däcken byttes efter 3 bandagar, då de var sopslut både bak och fram. Så klart det går att köra på gamla däck, men givetvis vill man ha så bra och nya som möjligt.

Tre år sedan hamnade jag på bana med en hoj vars orginaldäck satt på sedan den var ny 2004. Gummit såg mer ut som bakelit och i mellan klackarna var det gott om torrsprickor. Men efter några pass så var däcken mjuka igen. Torrsprickorna var dock kvar, så däcken byttes efter 3 bandagar, då de var sopslut både bak och fram. Så klart det går att köra på gamla däck, men givetvis vill man ha så bra och nya som möjligt.
Har lite samma tanke.
Torrsprickor = nja...
Bara gamla däck = köra in dem lite som om det vore helt nya däck och sen öka på vartefter man märker hur de beteer sig.

Gamla däck och dra järnet direkt är kanske ingen hitt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT