Vid Vilka Varv Växlar Ni?

Har inte riktig koll på det, testar väl snart och skriver igen, men på 5:an och maxvarv ca 110. I 100 på 6:an 5.5-6000 tror jag.
 
Man växlar när man känner att det är dags.. oftast precis vid rödmarkeringen 10-12k varv


Titta på vägen o inte på instrumenten! :fakta
 
Oftast växlarna jag förbi rött på 11.000 varv något... Men inte just nu :( Håller på att köra in en ny kolv...

Men innan gick den iaf i 50 på första och 150 på sexan mer vet jag inte...
 
Hammet skrev:
lite skillnad på dt utan ypvs och dt med ypvs, närmare bestämt 8hk :fakta
8 pållars skillnad? Vad har DT med/utan YPVS då, för av någon anledning vet jag inte om en med YPVS har 29-30 Hk, den jag körde hade 21 eller 22 Hk enligt pappren... Något stämmer inte riktigt tror jag... Att det är skillnad på med och utan Yamaha Power Valve System vet jag, jag har tyvärr dock inte haft tillfälle att testa en DT med. Men däremot har jag kört min Yamaha Y2 125 Enduro med YPVS, och den går fint... :D Ska dock bytas bort så fort killen som ska ha den kan komma hit och hämta den, eventuellt nästa helg.
 
Växlar när den inte drar mer brukar ligga runt rött..
men låga varv i stan.. :tummenupp
 
dtlc ypvs ger 23hk och gamla 15 el. 16hk så det kanske är 6-7hk
DT125r ger 27hk ostrypt
 
Hammet skrev:
dtlc ypvs ger 23hk och gamla 15 el. 16hk så det kanske är 6-7hk
DT125r ger 27hk ostrypt
Njae...DT125MX har runt 15hk, och DT125LC ypvs har 22hk. Den utan ypvs har 16.2hk. DTR:en har 23hk.

(RD125LC utan ypvs har 21.1hk)
 
Last edited:
Nisse Järnet skrev:
DT:n varvar inte över 8-8.5 om man inte pressar den. Då kan man komma upp i MAX 9-9.5 om man kör på 4:an tex och fullt. Men det känar man ju inget på så det gör man ju inte :) Men vid 8 växlar jag iaf kanske något över om man rejsar och en bit under om man fiskör.

pilla lite på ypvs:en det gjorde jag istället för att ställa in den kant i kant så ställde jag den kant i kant och sen så drog jag lite på 2:ans vajjer samtidigt som jag lättade på ettan dåra.

innan så gick den knapp över 8 tusen nu drar den på hela vägen upp till 9,5 där dör den då ganska tvärt :( men den varvar mycket mer nu sen jag skruvade på ypvs:en. du kan ju testa och dra några varv på tvåan mer och kolla vad som händer. ifall det blir likadant som på min.
 
steff skrev:
pilla lite på ypvs:en det gjorde jag istället för att ställa in den kant i kant så ställde jag den kant i kant och sen så drog jag lite på 2:ans vajjer samtidigt som jag lättade på ettan dåra.

innan så gick den knapp över 8 tusen nu drar den på hela vägen upp till 9,5 där dör den då ganska tvärt :( men den varvar mycket mer nu sen jag skruvade på ypvs:en. du kan ju testa och dra några varv på tvåan mer och kolla vad som händer. ifall det blir likadant som på min.
Min är optimalt inställd :) De e ju bara bra att man slipper varva så jävligt :)
 
Nisse Järnet skrev:
Min är optimalt inställd :) De e ju bara bra att man slipper varva så jävligt :)

det blev ju bättre drag i min nu när den kan dra på höga varv iaf... när du säger optimalt inställd har du den kant i kant då? för min gick skit så..
 
gammal tråd men nu när hast mätaren funkar så kan jag skriva till lite!!

1an 50
2an 80
3an 115
4an 135
5an 145
6an 163

Det är vad det står på hastighetsmätaren..

Med att mäta med en kallibrerad mätare så
fick vi fram at den går i 150 Ärliga km/h
 
Jonne_boy skrev:
gammal tråd men nu när hast mätaren funkar så kan jag skriva till lite!!

1an 50
2an 80
3an 115
4an 135
5an 145
6an 163

Det är vad det står på hastighetsmätaren..

Med att mäta med en kallibrerad mätare så
fick vi fram at den går i 150 Ärliga km/h
De e ju chysst ju! :tummenupp
 
Min NSR gjorde 152 enligt min psykeldator :fakta, den hade säkert gått fortare om rakan hade varit lite längre.
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top