Vid Vilka Varv Växlar Ni?

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
Vid vilka varv brukar ni växla på er 125: a?? Enligt en kompis så ska man inte överskrida typ 7000 varv, men då får man ju inte upp den i fart.. Själv brukar jag växla på mellan 8000-10000 varv..
Ska kanske till lägga att min är strypt och laglig ÄNSÅLÄNGE...
Har en Honda Nsr -99.
 
Men ska varva ur en 125:a ofta och mycket..

men sn hur bra för motorn det är att ligga och piska på högt varvtal det kan man ju räkna ut..
men att dra den till rött e ju vad den e byggd för
 
Man varvar så att motorn håller sig i det varvtalsområde där den går bäst. Kör man lugnt så växlar man självklart lite tidigare, men inte så tidigt att man hamnar på varvtal där den inte orkar någonting. Rödmarkeringen på varvräknaren talar om hur mycket du inte ska varva, i övrigt är det fritt fram... :rolleyes:
 
växlar väl vid 11500-12000 när man drar ur den riktigt men annars ligger jag väl på ca 6t rpm vid lungn körning (90kmh)
max effekten på rg:n ligger på 33hk/11250rpm :squid
 
Man växlar då man kommmit över effektpuckeln (som på en 125 är spetsig som Mont Blanc) om man vill få bra acc.
 
Man ska ju dra den tills man märker att effekten försvinner, på min så ere runt 11k rpm där rödmarkeringen börjar och där är det även dags för en ny växel..
 
DT:n varvar inte över 8-8.5 om man inte pressar den. Då kan man komma upp i MAX 9-9.5 om man kör på 4:an tex och fullt. Men det känar man ju inget på så det gör man ju inte :) Men vid 8 växlar jag iaf kanske något över om man rejsar och en bit under om man fiskör.
 
Nisse Järnet skrev:
DT:n varvar inte över 8-8.5 om man inte pressar den. Då kan man komma upp i MAX 9-9.5 om man kör på 4:an tex och fullt. Men det känar man ju inget på så det gör man ju inte :) Men vid 8 växlar jag iaf kanske något över om man rejsar och en bit under om man fiskör.

Vill man ha varv kan man växla ned istället för upp!
 
Nisse Järnet skrev:
Ja det är ju också ett sätt :) Det roliga är att det är rött vid 9.5, men dit går den ju inte...:p

Varva ur på säg trean sen istället för fyran så drar du i tvåan. Kan lova att den varvar mer. För bättre effekt prova att hoppa ner två växlar. (Allt detta provas på egen risk)
 
Nisse Järnet skrev:
Ja det är ju också ett sätt :) Det roliga är att det är rött vid 9.5, men dit går den ju inte...:p
Har du inte lärt dig något alls? En hoj som inte ens varvar till rödmarkeringen är ju helt oacceptabel, trimma! :hej Min moped(!) börjar vara körbar vid 8k och går fint upp till 12k, att växla tidigare än vid maxvarv ger knappast någon nämnvärd acceleration eftersom man hamnar på aldeles för låga varvtal då. Rödmarkeringen? På dom hojar som har varvräknaren med rödmarkering går den vid 10,5k... Angående trimmet så är det mopperacingprylar, och hojen är en gammal Honda MB5.
 
v-g skrev:
Varva ur på säg trean sen istället för fyran så drar du i tvåan. Kan lova att den varvar mer. För bättre effekt prova att hoppa ner två växlar. (Allt detta provas på egen risk)
Tror jag hoppar över ditt trimtips... :rolleyes:
 
Flummo skrev:
Har du inte lärt dig något alls? En hoj som inte ens varvar till rödmarkeringen är ju helt oacceptabel, trimma! :hej Min moped(!) börjar vara körbar vid 8k och går fint upp till 12k, att växla tidigare än vid maxvarv ger knappast någon nämnvärd acceleration eftersom man hamnar på aldeles för låga varvtal då. Rödmarkeringen? På dom hojar som har varvräknaren med rödmarkering går den vid 10,5k... Angående trimmet så är det mopperacingprylar, och hojen är en gammal Honda MB5.
Min hamnar inte på för låga varv...Hört talas om bottendrag? :p
 
Last edited:
Bottendrag? Vad är det? går det äta? :confused:
Mycket roligare att det händer något på höga varv :bow , jag har kört en DT125 (utan YPVS) och jag måste säga att det var den tråkigaste motorkaraktären jag har stött på. Varvar upp långsamt och orkar inte särskilt mycket. Lägg till 10-15 häst och behåll samma effektkurva så kanske jag ändrar mig...

Alltså: bottendrag är bara kul på motorer som har mer än tillräckligt med effekt ändå, när det gäller bilar med V8 i storlek XXL så har jag inget emot att dom är lågvarviga och "lugna", men en lågvarvig lågeffekts 125cc motor... Nejtack, inte min stil.
 
När jag drar på, växlar jag innan rödmarkeringen dvs. 11 000 rpm.
Vilket e ganska ofta :D
 
DT:n går bra, det kan nog flera intyga :) Inte jättesnabb(140+), men den duger fint till att leka med. Och som sagt, det är skillnad mellan ypvs och utan! Min varvar upp lika snabbt som dom flesta 125: or.
 
en annan fråga.....vad varvar era 125or när ni ligger i 100kmh på 6:an och vad är toppfarten på växlarna???
min gör på:
1an ca50
2an ca80
3an ca110
4an ca 130
5an ????
6an ????

0ch på 6an i 100kmh/ 7000varv
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top