Victory motorcyklar klappar ihop.....

Inte särskilt förvånad, tyckte det var märkligt att Polaris höll liv i Indian och Victory samtidigt.
 
Inte särskilt förvånad, tyckte det var märkligt att Polaris höll liv i Indian och Victory samtidigt.

Jo och i det valet är det inte så svårt att förstå vilket märke som ryker.... Har personligen inte gillat Victory så värst. Indian, Ja. Men Victory har känts för mycket som en ful men mer modern Harley. Nu är nyheten uppe lite dolt på svenska agenturens websida också.

- - - Updated - - -

http://victorymotorcycles.se/

Tryck på "Viktigt meddelande".
 
Den var oväntad och inte helt logisk...
Först arbeta upp ett varumärke och sen döda det. Varför inte sälja det om man nu inte har kapacitet att förvalta det.

Lite som HD:s Buell nedläggning.
Förvisso var det pga. att HD:s finansgren gick riktigt dåligt och de var nära KK om de inte kapade kostnader hårt.
 
Synd. Gillade victory, kunde se mig själv på en när jag blir gubbe på riktigt.
 
Förvisso var det pga. att HD:s finansgren gick riktigt dåligt och de var nära KK om de inte kapade kostnader hårt.

Misstänker att det är samma orsak här. Och för att förbättra chanserna för Indian så lägger man hellre ner. Konkurrenter. Victory har väl aldrig gått med vinst heller i princip så man kan nog inte få tillräckligt betalt heller. Så istället för att någon annan ska fortsätta konkurrera med Indian så lägger man ner. Harley ligger fortfarande risigt till. Trots ökande försäljning generellt av motorcyklar både på europeiska och amerikanska marknaden minskar HD och haft röda siffror senaste åren. Man har sagt upp sina agenturer i Europa och kör egen central agentur i EU för att spara pengar så går man back. Risken finns att även Harley försvinner framöver. Återförsäljarna har i princip allihop helt nya hojar som är flera år gamla i lager som dom inte fått sålt. Så var det INTE för 15 år sedan. Så det ser inte så bra ut för HD heller. Försäljning av mindre hojar och Adv-hojar ökar fortfarande. Men glidare och med konkurrens från Japan gör läget svårt för Harley. Får se vad som händer där.
 
Misstänker att det är samma orsak här. Och för att förbättra chanserna för Indian så lägger man hellre ner. Konkurrenter. Victory har väl aldrig gått med vinst heller i princip så man kan nog inte få tillräckligt betalt heller. Så istället för att någon annan ska fortsätta konkurrera med Indian så lägger man ner. Harley ligger fortfarande risigt till. Trots ökande försäljning generellt av motorcyklar både på europeiska och amerikanska marknaden minskar HD och haft röda siffror senaste åren. Man har sagt upp sina agenturer i Europa och kör egen central agentur i EU för att spara pengar så går man back. Risken finns att även Harley försvinner framöver. Återförsäljarna har i princip allihop helt nya hojar som är flera år gamla i lager som dom inte fått sålt. Så var det INTE för 15 år sedan. Så det ser inte så bra ut för HD heller. Försäljning av mindre hojar och Adv-hojar ökar fortfarande. Men glidare och med konkurrens från Japan gör läget svårt för Harley. Får se vad som händer där.

Dom kan ju börja med att sluta med fantasipriser på sina hojar. "Kronjuvelen" går på över 400 000 kr hos Probike. Dyraste nya fullutrustade BWM:n de har kostar 240 000. Nu kan jag inte dagspriset på krom men riktigt så dyrt är det väl inte va?

Många som vill ha "infotainmentsystem" och ska spendera nästan en halv miljon gör det nog hellre på ett bekvämare transportmedel än en HD.
 
Misstänker att det är samma orsak här. Och för att förbättra chanserna för Indian så lägger man hellre ner. Konkurrenter. Victory har väl aldrig gått med vinst heller i princip så man kan nog inte få tillräckligt betalt heller. Så istället för att någon annan ska fortsätta konkurrera med Indian så lägger man ner. Harley ligger fortfarande risigt till. Trots ökande försäljning generellt av motorcyklar både på europeiska och amerikanska marknaden minskar HD och haft röda siffror senaste åren. Man har sagt upp sina agenturer i Europa och kör egen central agentur i EU för att spara pengar så går man back. Risken finns att även Harley försvinner framöver. Återförsäljarna har i princip allihop helt nya hojar som är flera år gamla i lager som dom inte fått sålt. Så var det INTE för 15 år sedan. Så det ser inte så bra ut för HD heller. Försäljning av mindre hojar och Adv-hojar ökar fortfarande. Men glidare och med konkurrens från Japan gör läget svårt för Harley. Får se vad som händer där.

Victory har gått med vinst, men tydligen så har det varit på dekis de senaste 4 åren, och Indian har istället varit på väg uppåt. Att ha en nedåtgående trend i en uppåtgående marknad är ofta ett dåligt tecken, så det kan nog ha varit ett företagstrategiskt korrekt val.
Att Harley och Victory har det svårt kan ju bero på att hojarna som syns i dagens filmer ofta är andra hojar än glidare, och glidarna rent överlag har fått en gubb-stämpel iställlet för den där weekendwarrior-stämpeln som Harley så hårt arbetet för.
 
Synd på Victory, tycker de gjorde rätt så snygga hojar. :rodnar
Men trenden just nu ligger väl inte alls för custom-maskiner utan mer "äventyrshojar".. Och Indian har ju en annan historia att luta sig tillbaka på så det är väl (i teorin) bättre att satsa på det.
 
Klart dom lägger ner Victory, så länge ägarna bara körde rakt fram var det lugna puckar men en dag kom en av dom fram till en kurva.
 
Var ute och körde som en idiot på skånska landsvägar häromsommaren, och mötte en sådan här:

vision.jpg

Det var som att få möte med Dödsstjärnan på motorvägen.

Höll på att stryka med.

Skönt att dom lagt ner.
 
Dom kan ju börja med att sluta med fantasipriser på sina hojar. "Kronjuvelen" går på över 400 000 kr hos Probike. Dyraste nya fullutrustade BWM:n de har kostar 240 000. Nu kan jag inte dagspriset på krom men riktigt så dyrt är det väl inte va?

Många som vill ha "infotainmentsystem" och ska spendera nästan en halv miljon gör det nog hellre på ett bekvämare transportmedel än en HD.

Jag var och provkörde ett par Victory förra året.

På avstånd ser de okej ut, men när man får nyckeln i sin hand och nyckeln ser ut som en nyckel till ett billigt hänglås så börjar man redan där tveka.

Visst en nyckel är inte allt, men i en värld av keyless go osv. så förväntar man sig mer, man förväntar sig åtminstone en startspärr.

När man sen sätter sig på hojen och får klämma på reglagen så kommer nästa problem, reglagen ser ut som om de kommer ifrån ett överskottslager från 2001 till mopeder, plastic fantastic, helt utan kvalitetskänsla.

Det enda som var bra var bromsarna (för att vara glidare).
 
Trisst!
Även om jag inte är en fantast av glidare så är det ju inte skoj att ett märke försvinner.
 
Så pga det så är det bra att märket försvinner?? Snurrigt.:dummer

Ja så man slipper se mer av eländet på vägarna, jag blev mäkta förvånad på förra mc-mässan när hela skinnfransklubben var som besatta av modellen Vision. Det var stor folksamling kring denna och den ser ju ta mig fan inte riktigt klok ut. Skulle hellre ha en 150cc Baotian än det där pisset.
 
Ja så man slipper se mer av eländet på vägarna, jag blev mäkta förvånad på förra mc-mässan när hela skinnfransklubben var som besatta av modellen Vision. Det var stor folksamling kring denna och den ser ju ta mig fan inte riktigt klok ut. Skulle hellre ha en 150cc Baotian än det där pisset.

Kan vi inte bara låta folk ha olika tycke och smak så kan du åka omkring på din Baotian? Alltid tråkigt när ett hojmärke går i graven och inte heller jag skulle köpa en Victory men jag respekterar att andra har olika preferenser än mig.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top