Vibrerande framända vid inbromsning

Kortfattat
Hoj: Kawasaki GTR 1400
Problemet:
När jag bromsar hårt så vibrerar/studsar fronten hårt

Gjorda åtgärder:
Bytt skivor +belägg
Rengjort bromskolvar så de löper fritt
Bytt bromsvätska
Justerat in framgaffeln när allt monterades tillbaka. Spänna ena sidan, studsa lite, spänna andra sidan. Justera in oken så de sitter centralt. Snurra hjulet, bromsa och hålla in bromsen och sen dra åt bultarna

Mera detaljerat
Har problem med att fronten studsar/vibrerar vid hård inbromsning och det blir värre med tiden. Nu kan den kännas även vid normal inbromsning.
Trodde det var skivorna först men dessa är bytta tillsammans med beläggen.
Har känt på styrlager men det känns inte att det går trögt eller att den skulle hacka.
När jag trycker/gungar ned framändan med bromsen hårt åtdragen känns något som eventuellt skulle kunna vara en klonkläge fast utan själva klonkljudet
Däcket är slitet och nytt på gång, men det känns inte däckrelaterat.
Felställd dämpning eller framgaffeln som spökar på något sätt?

Inget oljeläckage på något av gaffelbenen. Packningarna ser bra ut.
Kan gamla packningar greppa så att den vibrerar?

Eller har ni några andra idéer?
Läste inte hela tråden men stå framför hojen upprätt och ha handen lätt på handbromsen. Jucka fram o tillbaka i styret. Glapp? Kan vara svår annars att känna om det glappar i styrlager.
 
Ska fota distanserna sen när jag byter till de nya lagrena.
Det blir nya tätningar med så det elimineras.

I väntan på de nya lagrena så blåste jag rent de gamla lagrena och samt fettade och blåste in dem med molybdenfett.
Och problemet med vibrationer försvann de första kilometerna. Sen återkom vibrationerna, om än i lite mindre skala.
Lagerbanan lagas ju inte av nytt fett och belastningen blir ju hård under inbromsning. Men det gav en bra indikation att lagrena är problemet.
Väl utförd analys👏
Tror knappast att distanserna har så djupa spår att de behöver bytas, på en landsvägshoj borde det inte bli så slitet
 
Har framändan utsatts för radioaktiv strålning på sistone?

...Jisses vad många defekter det tycks kunna vara...
 
Stämmer milen verkligen?

Kartan vs verkligheten liksom…
Milen stämmer till 100%. 1 ägare sen ny. Jag är nr. 2
Kört lite, inga riktiga långturer, äldre ägare, fullservad, stått i carport under kapell.
Milen hade visst slagit om till 17xx nu när jag kollade senast. Men det gör ju varken till eller ifrån.

Har framändan utsatts för radioaktiv strålning på sistone?

...Jisses vad många defekter det tycks kunna vara...
Många defekter? :va
Det är med all sannolikhet en defekt som ger diffusa symptom. Kommer väl märkas sen när nya lagren är på plats.
 
Milen stämmer till 100%. 1 ägare sen ny. Jag är nr. 2
Kört lite, inga riktiga långturer, äldre ägare, fullservad, stått i carport under kapell.
Milen hade visst slagit om till 17xx nu när jag kollade senast. Men det gör ju varken till eller ifrån.


Många defekter? :va
Det är med all sannolikhet en defekt som ger diffusa symptom. Kommer väl märkas sen när nya lagren är på plats.
Har du frågat om han använt högtryckstvätt på hojen??
 
Lagren var väl infettade? Då ska man dra max 70% av angivet moment, det har jag läst på internet.
Det gäller torra respektive 70 % med feta gängor. Jag hade torra gängor och infettade lager i styrhuvudet.
Men inne i moton är alla moment angivna med oljade/fettade gängor.
 
Så hjullagrena på framhjulet bytta och...... Skiten vibrerar fortfarande vid inbromsning :näsblod :huvet

Hjullagrena var slut. Så det var korrekt att byta dem oavsett vad.
Men vibrationen kvarstår.
Det märks mest när jag bromsar ned från 80 km/h eller högre hastigheter.
Under 70 km/h vibrerar det inte på samma sätt, utan är mera diskret. Vid 30 km/h och nedåt så känns det som långsamma pulsationer när man bromsar.

Däcket är inte bytt ännu.
Bromsar jag vid kurvtagning så är vibrationerna samma som vid färd rakt fram.

Vad har jag kvar att kolla på nu då?
Byta styrlager, riva isär gaffeln och byta olja/packboxar, byta däck...? Nått mera?
 
”Justerat in framgaffeln när allt monterades tillbaka. Spänna ena sidan, studsa lite, spänna andra sidan. Justera in oken så de sitter centralt. Snurra hjulet, bromsa och hålla in bromsen och sen dra åt bultarna”

Det här undrar jag över? Vad menar du med spänna ena sidan? Alltså skruvarna på varje gaffelben och styrkrona åt gången mellan studs? Det känns som ett recept för fel, då kan du ju lika gärna bara spänna hipp som happ då hela poängen med att studsa gaffeln är att få båda sidorna jämna. Alltså, studsa, håll cykeln rakt, spänn bägge sidor. Eller har jag missat något här?
 
”Justerat in framgaffeln när allt monterades tillbaka. Spänna ena sidan, studsa lite, spänna andra sidan. Justera in oken så de sitter centralt. Snurra hjulet, bromsa och hålla in bromsen och sen dra åt bultarna”

Det här undrar jag över? Vad menar du med spänna ena sidan? Alltså skruvarna på varje gaffelben och styrkrona åt gången mellan studs? Det känns som ett recept för fel, då kan du ju lika gärna bara spänna hipp som happ då hela poängen med att studsa gaffeln är att få båda sidorna jämna. Alltså, studsa, håll cykeln rakt, spänn bägge sidor. Eller har jag missat något här?
Allt fastskruvat förutom klämskruvar på ogängade sidan av framaxeln.Gunga några gånger så att gaffeln inte binder och sen dra åt det sista.Samma tillvägagångssätt på de flesta hojar.
 
Det här undrar jag över? Vad menar du med spänna ena sidan? Alltså skruvarna på varje gaffelben och styrkrona åt gången mellan studs? Det känns som ett recept för fel, då kan du ju lika gärna bara spänna hipp som happ då hela poängen med att studsa gaffeln är att få båda sidorna jämna. Alltså, studsa, håll cykeln rakt, spänn bägge sidor. Eller har jag missat något här?
Följt det från någon Dave Moss video om hans Concours 14.
Dra åt axeln, dra åt bultarna som håller ena sidan av axeln (den korta delen och inte själva axeln, men har testat båda utan skillnad iofs), sänk ned framhjulet studsa/fjädra ned det tills den satt sig, dra åt andra sidan.
 
Distanserna:
View attachment 498641
View attachment 498642

Mest ytan som är skadad, men även lätta spår på båda. Dock inte djupa spår.
Det ser lite värre ut än vad jag förväntat mig - att döma av utseendet så har tätningarna slitit igenom ytbehandlingen och sedan har fukt trängt in under ytbehandlingen och fått den att släppa lokalt. Konstigt att det blivit så efter inte alltför många landsvägsmil, men har den stått i en carport under kapell så kan fukten ha blivit kvar även under torra perioder och jobbat in sig i slitagespåren (ingen annan korrosion på hojen?).
Hursomhelst - om distanserna kan ersättas till rimlig kostnad så hade jag bytt dem, om inte så kanske en försiktig putsning, ingen högtryckstvätt och se över årligen. Är de ojämna så kommer de slita lite mer på tätningarna.
 
Sätter du dit gummitätade lager kommer distanserna att orsaka noll problem.
 
Allt fastskruvat förutom klämskruvar på ogängade sidan av framaxeln.Gunga några gånger så att gaffeln inte binder och sen dra åt det sista.Samma tillvägagångssätt på de flesta hojar.

Följt det från någon Dave Moss video om hans Concours 14.
Dra åt axeln, dra åt bultarna som håller ena sidan av axeln (den korta delen och inte själva axeln, men har testat båda utan skillnad iofs), sänk ned framhjulet studsa/fjädra ned det tills den satt sig, dra åt andra sidan.
Ah jag utgick först från att din hoj har klämskruvar på båda sidorna, och att du hade lossat allt i styrkronan. Men det var ju fel antaget och då är jag med.
 
Lager - OK
Skivor/belägg - OK
Däck - OK
Gaffeln, släppt alla förband och dragit enl. tips här i tråden - OK
Styrhuvud - OK
Inga glapp - OK
Stämmer det så långt?

Kastar fälgen åt något håll? I sidled eller radiellt (utgå från gaffelben som fixpunkt, har du inte mätklocka så håll en liten mejsel eller strumpsticka o rotera hjulet
 
Såg denna på Apriliaforum nyss - massor med olika tips (som här på forumet), men det kokade till slut ner i att lagringen i styrhuvudet var sliten
1716046231804.png
 
Jag hade nåt liknande problem några år sen och efter däckbytet allting blev bra!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top