Vibrationer vid inbromsning

Samma problem

Har samma problem med min Aprilia RSV MILLE -02 att i höga farter så skakar och hugger det. När jag kör sakta, och bromsar lätt, känns det som om det är ett ställe på nån av skivor som det hugger extra på. Har rengjort skivan med T-röd. Kört rostlösning på nitarna och jobbat med kolvarna så att de går lätt. Skivan är väldigt osliten o beläggen bra. Inte bytt bromsvätskan än dock men det ska väl inte spela nån roll??? Kan tillägga att hojen är beggad och hade stått i 2 år innan jag köpte den. Hur blir jag av med detta UTAN att köpa nya skivor. Tacksam för hjälp.

Samma här...visade sig att en balansvikt trillat av på framhjulet, kolla det billigaste först, min vibrerar bara vid högfartsbroms, inget under 80 km/h

Hmm... Har någon vält pga ett kvarglömt skivbromslås kanske? :)

Innan du börjar byta skivor så finns där 2st kurer om skivorna inte är uppenbart tokskeva.

1. Rengöring. Fram med T-sprit och trasa samt armstyrkan. Du kommer att bli förvånad över hur mycket gegg där finns inarbetat i skivan ffa om du åkt med pads som överhettat. Rengör även nitarna så att skivan kan flyta fritt

2. Slipa till skivorna med en ball-hone avsedd för detta.(EBAY 30$) Det är något jag gör vid padsbyte för att ge dem en fräsch yta att slipas in mot.
yhst-49953450248353_2102_2796107

Vi har bytt fälgar idag och med fälg nummer två så är problemet som bortblåst men....

Då gav vi oss på att mäta upp skivorna med indikatorklocka och de är jämna. Det slår försumbart lite.

När skivorna börjar bli slitna (galfer) så blir det ju en kan längst in som beläggen inte riktigt når till. Kan det vara så att nitningen gör att ibland så touchar beläggen denna del?

Ska rengöra ordentligt och nog köpa den där som gör skivorna fräscha.

Tack för alla svar.

/Urban

tänkte på detta förut ang. rengöra nitarna men vad använda sen så de har lite smörj? för inte vill man att det ska vara nåt som rinner ner till bromskivans yta och försämra bromsverkan på nåt sätt.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna