Vibrationer vid inbromsning

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Hej Sveriges samlade kompetenselit,

När vi körde senaste tävlingen ERF på Anderstorp så led vi av att det vibrerade rejält vid inbromsningarna. Man upplevde det som att vibrationerna var kraftigare när man precis gick på bromsarna för att avta när hastigheten sjönk.

Det jag undrar är är vad som kan orsaka dessa vibrationer:

1. Bromsskivorna är inte raka. När man snurrar dem med framhjulet i luften så varken ser de skeva ut eller känns som de hugger vid nåt speciellt ställe vid rotation. Dessa ska dock mätas upp med klocka.

2. Oken. Om kolvarna inte går ut samtidigt? Renovera oken är på gång.

3. Bromsvätskan, den är nybytt men kanske luft eller dålig kvalite på vätskan?

4. Lager, både styrlagren och lagren i fälgarna känns helt ok och utan några hack på något sätt.

5. Fjädring: Vi har en tjockare olja fram i gaffeln mot tidigare kan det vara så att den inte "hinner" med riktigt. Den bottnar inte så det inte de vibrationerna vi känner.

6. Övrigt?

De som har en kvalificerad gissning eller kunskap i fallet får jättegärna svara och vägleda mig i denna möjlighet till vibrationsfrihet.

Tack på förhand,

/Urban

Det är nog störst risk att det är skivorna... kolla dem innan du spekulerar mer... tyvärr, då det är det som är
dyrast av alla alternativen att byta :)

Kolla om du kan låna nån fälg från samma hojtyp av nån annan o testa,
så kanske du kan få svart på vitt direkt.

/Benny

Kör iofesig bara gata men...
Har problem ibland (väldigt sällan) när jag bromsar hårt, och om jag inte tar om så blir det som en tryckluftshammare, men tar jag om så har det försvunnit helt.
Jag har testat med flera olika bromsbelägg då jag misstänkt att det kan vara glasningar eller något liknande och vad jag har märkt är att om jag har mjuka racebelägg som verkligen greppar ordentligt så fungerar de bättre än om jag har hårdare för "gata". nackdelen är att de inte varar så många mil.

Nu läste jag bara lite snabbt, men har någon föreslagit obalanserat framhjul? När vi precis hade köpt vår racehoj var framhjulet rätt så dåligt balanserat och jag upplevde det som väldigt tydligt just vid inbromsning.

lägger mina pengar på alternativ ett eller 3. eftersom det är vid inbromsning är det inte obalans, då borde det ha vibrerat oavsätt broms eller ej.

Nästan garanterat skivorna, svårt att mäta upp då det behövs så lite, kan gå och svarva dom några tiondelar om du har tur gjort så på en zx-9r och det vart inte helt hundra men bra mycke bättre.

lägger mina pengar på alternativ ett eller 3. eftersom det är vid inbromsning är det inte obalans, då borde det ha vibrerat oavsätt broms eller ej.

Allt är inte alltid som det borde. ;) I vårt fall kändes vibrationerna extra tydligt just vid broms från väldigt hög fart, typ slutet på Anderstorps-rakan.

Garanterat skeva bromskivor eller skiva, plocka bort ena skiva och snurra på hjulet, man brukar ju känna om det tar emot vid nån viss punkt.

Om styrlagren inte är tokslut eller jätteglapp vibrerar det väl mest när du bromsar lätt,vid hård broms känns det normalt oavsett hastighet.

Lätt skeva skivor borde ge detta symtomet,är det så skevt att det syns så är man tvungen att ta omtag för att det ska ta så att det inte syns behöver inte betyda något.

Annars hjullager.

Min gissning.

Om det är flytande skivor och nitningen inte är som den ska,hur verkar det?

Henrik

Skivorna behöver ju bara vara några tiondelar skeva för att det ska märkas i bromshandtaget, så mäta dom med klocka är nästan ett måste för att vara säkert, men det låter onekligen som det.

Tror det är som "He rik" säger om flytande skivor.

Detta har hänt på 2st hojar jag haft att nitarna ärjar fast å skivan kan inte flyta, mitt recept på det var att smörja upp nitarna å vrida dom lite med polygrip så att skiten under nitarna släppte.

För tar man i skivan å skakar den så skall det nästan vara så att dom skallrar.
För mig hjälpte det iaf :) allt skakljudder försvann

Det kan även vara så att det bildats cementit(pga hög värme och belägg som gått varma vilka "kletar" av sig på skivan) på skivan och eftersom cementiten är mkt hårt så studsar beläggen över fläckarna med cementit och så upplever du att det blir vibrationer i skivorna när du bromsar.

Har haft samma problem på min sportbil.

Du skriver: "vibrationerna var kraftigare när man precis gick på bromsarna för att avta när hastigheten sjönk"

Det är många här som förslagit att mäta/byta bromskivor.

Jag känner precis igen fenomenet från min vardagshoj. I mitt fall var det skivan som var lite, lite skev. Vid inbromsning i lite högre hastigheter vibrerade det ordentligt och när man kom ned i fart då blev det bättre. Eller så blev det lite bättre när man klämde åt rejält om bromhandtaget.

Bytte skiva = problemen borta!

Jag också vet med mig att "någon" (gissa vem?) hade dragit i väg från stillastående med skivbromslåset kvar i skivan. Två gånger dessutom. Så i mitt fall var det enkelt att räkna ut vad som hade hänt...

Om styrlagren inte är tokslut eller jätteglapp vibrerar det väl mest när du bromsar lätt,vid hård broms känns det normalt oavsett hastighet.

Henrik

Vill du vara snäll och förklara det där bättre?
Har en lätt vibration precis innan jag ska stanna och bromsar mjukt. Men i högre farter och när man klämmer åt bromsen lite mer så funkar allt klockrent.

Vill du vara snäll och förklara det där bättre?
Har en lätt vibration precis innan jag ska stanna och bromsar mjukt. Men i högre farter och när man klämmer åt bromsen lite mer så funkar allt klockrent.

Är det lite glapp och du bromsar lätt så kan det bli vibrationer för att det rör sig i övre lagret,när du klämmer på med bromsen så blir det tryck som låser axeln.

Testa spänna lite på lagret,törs nästan lova att det ger sig då.

Henrik

Jag tror ändå inte det är skivorna, det brukar inte vibrera då utan blir mer märkbara "hugg" som man märker av varifrån de kommer. Hade skivorna varit skeva hade du märkt av det när du leder hojen och drar in frambromsen lite försiktigt också.

Skivorna låter det som...känns mer när hastigheten är högre och avtar när man har bromsat ner lite, hade så å min aprilia...åt vissa räckte det att rengöra nitarna men inte åt mig tyvärr.

Innan du börjar byta skivor så finns där 2st kurer om skivorna inte är uppenbart tokskeva.

1. Rengöring. Fram med T-sprit och trasa samt armstyrkan. Du kommer att bli förvånad över hur mycket gegg där finns inarbetat i skivan ffa om du åkt med pads som överhettat. Rengör även nitarna så att skivan kan flyta fritt

2. Slipa till skivorna med en ball-hone avsedd för detta.(EBAY 30$) Det är något jag gör vid padsbyte för att ge dem en fräsch yta att slipas in mot.
yhst-49953450248353_2102_2796107

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...