Vibrationer i styret

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Det är så att jag har bytt styre mot min streetfighter.
Jag slängde på att cross styre. Men nu när jag kör i ca 70 km/h och
släpper mitt styre så vibrera styret ganska ordentligt.
Detta händer inte i 50 km/h eller i ca 90 km/h.

Frågan är, tror ni det kan försvinna om jag sätter ditt styrviktor?

Har du verkligen testat att den inte gjorde det innan du bytte styre?(....för normalt brukar det vara däckrelaterat)

Vad spelar det för roll om det är vibrationer i styret om du inte håller i det? Hur vet du ens att det vibrerar om du inte håller i det?

Köpte hojen och byte ganska omgående :gnissla

Inte alltid man håller i styret :rolleyes:
Det vibrerar säkert när jag hållet i styret också men inget som jag känner.
Det är därför jag undrar om det kan hjälpas med lite vikter.

Inte alltid man håller i styret :rolleyes:
Det vibrerar säkert när jag hållet i styret också men inget som jag känner.
Det är därför jag undrar om det kan hjälpas med lite vikter.

Men vänta lite nu, är det dolda kameran eller? Om det inte känns så är det väl inget problem. Ut och gasa lite nu istället.

Järnklump. Silvertejp. Improviserad styrvikt, se vad som händer.

Men vänta lite nu, är det dolda kameran eller? Om det inte känns så är det väl inget problem. Ut och gasa lite nu istället.

Klart man kör ändå med hojen, men det skulle vara trevligt att bli av med det :rolleyes:

Får ta hojen en sväng till Biltema och prova deras viktor :tummenupp

Låter som om det behövs lite utredning av begreppen:

Vibrationer i styret = samma känsla som när du håller i din rakapparat/skäggtrimmer/eller nåt annat som vibrerar. Ger bortdomnade fingrar och händer om det är mycket. Kan lindras/avhjälpas med styrändsvikter.

Begynnande lågfartsvobbel: hojen kommer i självsvängning i vissa hastigheter, märks oftast inte när man håller i styret men när man släpper styret börjar det kasta fram och tillbaka, mer och mer till dess att hastigheten sjunkit eller du tar tag i styret igen. Avhjälps med översyn av styrlager/däck/fjädring/styrdämpare mm. Uppstår ofta på hojar som fått mer vikt baktill, tex passagerare, tungt lastade toppboxar, osv. Styrändsvikter har ingen betydelse i detta fall.
Gissar att det är detta din hoj lider av.

Låter som om det behövs lite utredning av begreppen:

Vibrationer i styret = samma känsla som när du håller i din rakapparat/skäggtrimmer/eller nåt annat som vibrerar. Ger bortdomnade fingrar och händer om det är mycket. Kan lindras/avhjälpas med styrändsvikter.

Begynnande lågfartsvobbel: hojen kommer i självsvängning i vissa hastigheter, märks oftast inte när man håller i styret men när man släpper styret börjar det kasta fram och tillbaka, mer och mer till dess att hastigheten sjunkit eller du tar tag i styret igen. Avhjälps med översyn av styrlager/däck/fjädring/styrdämpare mm. Uppstår ofta på hojar som fått mer vikt baktill, tex passagerare, tungt lastade toppboxar, osv. Styrändsvikter har ingen betydelse i detta fall.
Gissar att det är detta din hoj lider av.

Ja det är det sist nämnda som stämmer överens på min hoj.
Jag får väl kolla upp det.
Däcket är nytt och ny balanserat så det är väl det sista jag kollar upp.
Men jag ska kolla upp allt annat.
Tack för tipsen :tummenupp

Jag tycker inte du tar detta på allvar. Mina fotpinnar vibrerar som tusan när jag inte har fötterna på dem. Grymt irriterande!

Jag hade börjat med fylla styret med vatten. Bäst effekt om styret inte är proppfullt utan halvfullt längst ut vid ändarna. När vätskan rör sig dämpas vibrationer.

Ursäkta mig för jag har ett problem med hojen och vill åtgärda det.
Trevligt att där finns idioter här inne som ska göra narr av en.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!