Vibrationer i gixxer

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Min hoj har börjat få kraftiga men väldigt fina (hög frekvens) vibrationer, som känns mest i fotpinnarna men även styret. Dom blir värre och värre, och dyker upp mest vid vissa varvtal, men det känns inte som att det är hastighetsberoende. Håller jag in kopplingen så motorn går på tomgång försvinner dom nästan.
Är det någon som har någon idé vad det kan bero på? :va Det vore ju bra med lite ledtrådar innan man river isär motorn :rolleyes: Drivpaketet är lite på dekis, men då borde ju vibrationerna vara hastighetsberoende? :va
Å det är min gixxer 750 -99'a som spökar.

kanske inte världens bästa svar.... men jag har faktiskt precis fått samma problem me min yamaha FZR 1000 -91.. d känns inte riktigt bra..

Tror inte d e drivpaketet iaf för mitt e helt ok... så tyvärr nog nåt helt annat :confused:

Har du rätt lufttryck i däcken? slitna däck, skeva bromsskivor? kollat styrlager och motorbultar? Kolla att växellådsdrevet sitter fast ordentligt, mitt satt halvlöst o det var inga sköna vibrationer jag hade då!

Last edited:
Är det gummibussningar vid motorfästena?
Har varit med om intressanta fenomen när motorfästena gett upp på bilar och en motorcykel varvar ju lite mer.

Har du rätt lufttryck i däcken? slitna däck, skeva bromsskivor? kollat styrlager och motorbultar? Kolla att växellådsdrevet sitter fast ordentligt, mitt satt halvlöst o det var inga sköna vibrationer jag hade då!
Rätt lufttryck är det, däcken är ok, skivorna är ISR i toppskick (nyrenoverade, dock samma fenomen både före å efter). Styrlagret har både jag å instruktörer vid bankörningar kännt på, det är helt ok, dock har jag inte kollat alla motorbultar. Bra tips om drevet, jag inbillar mig att det känns mer när jag belastar kedjan hårt, eller motorbromsar.

BON: Nej, motorn är stumt skruvad i ramen.

Däcken kan orsaka riktigt otrevliga vibrationer, kanske du tappat nån vikt från fälgen?

Fick ett liknande fel på en bil en gång efter ett extremt planat topplock (Skev topp) Felet som blev var att balansaxeln inte fick hundra rätt timing men detta kändes på specifika varvtal. jag har helt ärligt inte en aning om din har balansaxel i motorn eller inte men den är så pass ny så den borde ha det.

För när jag hadde detta felet så märktes det mest vid aceleration när man paserade mellan 3800 - 4200 rpm.

3091695 Fick ett liknande fel på en bil en gång efter ett extremt planat topplock (Skev topp) Felet som blev var att balansaxeln inte fick hundra rätt timing men detta kändes på specifika varvtal. jag har helt ärligt inte en aning om din har balansaxel i motorn eller inte men den är så pass ny så den borde ha det.

För när jag hadde detta felet så märktes det mest vid aceleration när man paserade mellan 3800 - 4200 rpm.
Dom tidiga gixxarna hade inte balansaxel så lite vibrationer är det allt i dom, men vet inte om det blev balansaxel när den stora 1100 (1127cc) motorn kom lr om det blev skillnad när dom försvann helt (97 var sista årsmodellen), är lite sämre på 750 hojarnas historia, om det blev "nytt" vid 97 lr 98 för dom.

Då har jag gått en rond med den då. Främre övre bultarna satt framför allt på ena sidan lite löst, och den lilla m8'an som låser det motorfästet hade lossnat :va Dessutom höll låsbulten till drevmuttern på att lossna, men hastighetsmätarn har ju funkat :va
Jag drog iaf åt allting med stora mängder hopp om att det skulle lösa alla mina bekymmer :rolleyes: Nog vibrerade det mindre, men det var ju långt ifrån perfekt. Nu kollade jag inte bakre fästet, men det såg bra ut iaf :rolleyes: Vad är nästa steg? Riva i molekyler? Och isf, vars ska jag börja, vilket är troligaste felet? :va

Nr1: Kolla din kopplingskorg (även lameller mm) så att den inte börjat spricka eller att bitar lossnat.
Ett vanligt fenomen om någon tidigare eller nuvarande brukare använt kopplingen för att få upp den på slangen.

QUOTE=Hoztic;3092936] Då har jag gått en rond med den då. Främre övre bultarna satt framför allt på ena sidan lite löst, och den lilla m8'an som låser det motorfästet hade lossnat :va Dessutom höll låsbulten till drevmuttern på att lossna, men hastighetsmätarn har ju funkat :va
Jag drog iaf åt allting med stora mängder hopp om att det skulle lösa alla mina bekymmer :rolleyes: Nog vibrerade det mindre, men det var ju långt ifrån perfekt. Nu kollade jag inte bakre fästet, men det såg bra ut iaf :rolleyes: Vad är nästa steg? Riva i molekyler? Och isf, vars ska jag börja, vilket är troligaste felet? :va[/QUOTE]

Nr1: Kolla din kopplingskorg (även lameller mm) så att den inte börjat spricka eller att bitar lossnat.
Ett vanligt fenomen om någon tidigare eller nuvarande brukare använt kopplingen för att få upp den på slangen.
Humm, det är ju en tanke! Visserligen slangar jag aldrig, och jag är 4'e ägaren å har avverkat > 1/3 av milen på den, men saker slits ju ändå, å föregående kan ju ha misshandlat den. Går ju fort att kolla iaf :)

Jag öppnade kopplingen idag, kopplingstrumman glappar lite. Svårt att beskriva, den sitter inte klonkigt löst, utan ett snäpp lösare än stumt. Är det normalt, eller är den på väg att ge upp helt? :va

vibrationer

Hej ! jag har haft några suzuki under åren allt ifrån 500 upp till gixxer 1100.
När jag köpte min gixxer 1100 så satt det såna där fina eloxerade styrändar som finna att köpa det vibrerade i styret så händerna domna. satte tillbaka orginal styrändar och det vart betydligt bättre. tyvärr tycker jag suzuki vibrerar för mycket ändå i styret. det finns handtag man kan sätta på som är av skumgummi det hjälper mycket.
Mvh// barrkis:tummenupp

Det är inte pga styrvikterna, det är orginal, och fenomenet har kommit allt eftersom, och även fotpinnarna vibrerar ju :huvet
Jag kollade lite mer idag, jag har bra komp på ettans cylle, men dålig komp på cylle 2-4, det blev dock perfekt med en skvätt olja i. Kan slitna kolvringar ge såna fenomen? :va
Dessutom hade jag väldigt mycket olja i luftburken, kan det bero på slitna ventiltätningar? Och kan det isf också orsaka vibrationerna? :va

Hej. Min första tanke skulle vara om det är obalans i motorn. Det har inte hänt någonting efter att du bytte kamaxel? Öppna ventilkåpan och kolla att inte någon skruv har lossnat.

Det är inte pga styrvikterna, det är orginal, och fenomenet har kommit allt eftersom, och även fotpinnarna vibrerar ju :huvet
Jag kollade lite mer idag, jag har bra komp på ettans cylle, men dålig komp på cylle 2-4, det blev dock perfekt med en skvätt olja i. Kan slitna kolvringar ge såna fenomen? :va
Dessutom hade jag väldigt mycket olja i luftburken, kan det bero på slitna ventiltätningar? Och kan det isf också orsaka vibrationerna? :va

dåliga ventiltätningar brukar bli blårykande avgaser ,dåliga ringar får du övertryck i motorn av säkert därför du har mycket olja i luftburken

Jag kollade toppen imorse, allt ser perfekt ut under ventilkåpan. Frågan är ju om det kan orsaka så mycket vibrationer om några kolvringar är slut? :va Och framför allt, kan jag fortsätta köra med den? :va

Jag kollade toppen imorse, allt ser perfekt ut under ventilkåpan. Frågan är ju om det kan orsaka så mycket vibrationer om några kolvringar är slut? :va Och framför allt, kan jag fortsätta köra med den? :va
Kolvringarna gör inga vibrationer, det kan jag sätta en peng på, det är något annat, hur började problemet?? Har du lr nån verkstad skruvat i hojen?? Lite surrande/vibrerande får man räkna med på en sporthoj men händerna ska ju inte domna bort om man säger så, känns hojen obehaglig att köra med så be nån testköra den som är van o be om ett utlåtande!!

jag antar att du kollat svinglager hjullager, styrlager!!

Last edited:
Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form