Vibrationer i gixxer

Kolvringarna gör inga vibrationer, det kan jag sätta en peng på, det är något annat, hur började problemet?? Har du lr nån verkstad skruvat i hojen?? Lite surrande/vibrerande får man räkna med på en sporthoj men händerna ska ju inte domna bort om man säger så, känns hojen obehaglig att köra med så be nån testköra den som är van o be om ett utlåtande!!

jag antar att du kollat svinglager hjullager, styrlager!!
Det började lite smygande, eller rättare sagt, det kom nog plötsligt, men har blivit värre med tiden, fortare å fortare på slutet känns det som.
Jag har kollat ventilspel, bytt en kam mm, men inget mer avancerat. Jag vet hur det var förut, å hur min förra R750 var, det här är inte normalt.
Japp, dom lagren är sjyssta, vibrationerna känns även när hojen står still, och jag hade ju inte haft för högt tryck i vevhuset om svinglagret var dåligt ;)

Håller på att plocka ur motorn nu, ska försöka hinna riva den imorrn å se hur den ser ut inuti.

Jag öppnade kopplingen idag, kopplingstrumman glappar lite. Svårt att beskriva, den sitter inte klonkigt löst, utan ett snäpp lösare än stumt. Är det normalt, eller är den på väg att ge upp helt? :va

Jag kollade på min idag och den är helt stum. Kanske är lagret innanför som är kass. Kostar ca: 3-400 spänn har jag för mig. Om det nu är yttre delen dvs den i alu som du menar?

Jag kollade på min idag och den är helt stum. Kanske är lagret innanför som är kass. Kostar ca: 3-400 spänn har jag för mig. Om det nu är yttre delen dvs den i alu som du menar?
Japp, det är den stora kopplingstrumman jag menar. Tack för tipset! :tummenupp

Men, driftig som man är, jag plockade ur motorn och rev av topp och cylinderrad på förmiddan idag. Vad jag kan se så är kolvringarna helt ok, ingen ser skadad ut och loppen har märkena efter honingen kvar, dvs inga långsgående repor :tummenupp Dock var det lite mörkt mellan kolvringarna, fast det kanske är normalt?
Kolvarna såg dock väldigt svarta ut på ovansidan, och jag tyckte nog att toppen såg lite mörk ut på insidan också. Fast alla insugs, respektive utblåsventiler hade ungefär samma färg.
Hur kan det då komma sig att jag har sån vevhuskomp? :va Ska jag byta kolvringarna när jag ändå håller på, eller är det något annat som spökar? :va Alla packningar såg perfekta ut.
Jag kände förresten lite på vevstakarna också, dom gick (längst uppe vid kolven) att vicka litelitelite fram å tillbaka, men det känns normalt att dom har lite spel?
Jag tog några riktigt urusla bilder med mobilen också, man kan iaf ana att det är inkromet i en motor på dom :hihi

Bifogat

• toppen.JPG
    toppen.JPG
    66.9 KB · Visningar: 133
  • kolvringar.JPG
    kolvringar.JPG
    48.7 KB · Visningar: 132
  • kolvtoppar.JPG
    kolvtoppar.JPG
    57.6 KB · Visningar: 126
Har du synkat spjällhusen nån gång på hojen ?
Vissa hojar kan ju vibrera rätt duktigt när det börjar
bli obalans mellan spjällhusen!

Nu har du ju iofs plockat ner motorn i bitar så det är ju lite
svårt att göra nu:tungan

Nix, det har jag inte. Den fick en bänkning pga en PCII för dryga 1000 mil sen, men dom gör ju inget åt spjällhusen :(

Ska dock byta lagret till kopplingskorgen, å se vad det kan ge.

Men jag skulle vilja veta om den verkligen ska se ut sådär? :va Om inte, varför gör den det, och varför har jag så högt vevhuskomp? :va

Sparkar liv i min gamla tråd igen. Nu ligger motorn i molekyler på köksbordet, och jag har klämt, mätt å kännt, allt verkar sjysst såvitt jag kan se. Utom två saker, eller tre rättare sagt.
1. Den verkar gå fett så ini h*****e, det är rena tjäran inne i motorn. Inbillar mig att det inte beror på 10sek tomgång utanför garaget när jag ställde undan den i höstas :rolleyes:
2. Jag tycker att startmotorkopplingen går lite tungt, frågan är hur den ska kännas? Och kan det ge vibrationer att den inte frihjular som den ska? :va
3. Översta kolvringen på tredje cyllen från vänster ser väldigt konstig ut, som fastbrända avlagringar på ovansidan. Vad beror det på? Dom andra kolvringarna ser perfekta ut. Kan det orsaka vibrationer?

Bifogar några bilder på eländet(?)!

Bifogat

• IMG_0656_small.jpg
    IMG_0656_small.jpg
    100.1 KB · Visningar: 72
  • IMG_0646_small.jpg
    IMG_0646_small.jpg
    161.8 KB · Visningar: 126
  • IMG_0643_small.jpg
    IMG_0643_small.jpg
    168 KB · Visningar: 75
Last edited:
Bilderna tenderar till hög soppa förbrukning - om den går fett så är det för mycket bensin alternativt för lite luft. Igensatt luftfilter? Läckande insprutare? Ryckig och orolig gång på motor??

Kan dock ej svara för vibben i hojen - letar efter samma orsak i min hoj.

Funderar på att riva ner hela motorn i molekyler och renovera upp den - byta det som behövs bytas och synka in det som ska synkas...

Bilderna tenderar till hög soppa förbrukning - om den går fett så är det för mycket bensin alternativt för lite luft. Igensatt luftfilter? Läckande insprutare? Ryckig och orolig gång på motor??

Kan dock ej svara för vibben i hojen - letar efter samma orsak i min hoj.

Funderar på att riva ner hela motorn i molekyler och renovera upp den - byta det som behövs bytas och synka in det som ska synkas...
Ja, magert går den ju inte :hihi
Luftfiltret är ett precis nyrenoverat KN-filter, så det är nog inte problemet. Misstänker snarare felmappad PCII. Tycker den går helt ok annars.

Hur beter sig dina vibrationer?

Mina vibrationer är mer motorvibrationer känns det som, som utspelas i handtagen. Fingrarna domnar bort emellanåt - gashanden gäller detta.

Misstänker felbalans nånstans i motorn alternativt lösa skruvförband

Mina vibrationer är mer motorvibrationer känns det som, som utspelas i handtagen. Fingrarna domnar bort emellanåt - gashanden gäller detta.

Misstänker felbalans nånstans i motorn alternativt lösa skruvförband
Jag har ganska precis samma fenomen! Försvinner när man håller in kopplingen, å motorn går ner i varv. Motorfästena på höger sida höll på att vibrera bort också.
Jag klämde å kände lite på kamkedjan idag, och jag inbillar mig att jag hade olika spel mellan länkarna på längden så att säga. Det kan ju vara boven i dramat, och även orsaka att den har mumsat kamaxlar :huvet Jag ska försöka hitta på något bra sätt att mäta upp den, och se om den är olika lång varvet runt.
Men fler tips mottages gärna :)

Kan nog tänka mig att kopplings korgen eller Utgående axels lager inte är bra, har haft en Kawa 3pip med vansinnes vibrationer å det var lös kopplingskorg.
//Tommy

Min gix750 -98 tenderade att vibrera till en början. Det löstes relativt kvickt då jag kände igen vibbarna i fotpinnarna (framförallt under körning, acceleration). Föregående ägare hade kompenserat dåligt drivpaket med hög kedjespänning. Reslutat; Skit. Slacka ner kedjan, hojen känns som en hoj ska. Trooligen inte felet i ditt fall, då du verkar ha bättre koll än så, men det kan tillföra den mindre händige lite nyttigt.

Utgående lager låter inte långt bort..

Tippar på att felet ligger i kopplingskorgen alt lagerna till denna.

Jag har ganska precis samma fenomen! Försvinner när man håller in kopplingen, å motorn går ner i varv. Motorfästena på höger sida höll på att vibrera bort också.
Jag klämde å kände lite på kamkedjan idag, och jag inbillar mig att jag hade olika spel mellan länkarna på längden så att säga. Det kan ju vara boven i dramat, och även orsaka att den har mumsat kamaxlar :huvet Jag ska försöka hitta på något bra sätt att mäta upp den, och se om den är olika lång varvet runt.
Men fler tips mottages gärna :)

Jag har bytt lagret i kopplingskorgen, och kopplingskorgen ser då riktigt fin ut i mina ögon, precis som alla skivor i den.
Ska kolla upp kamkedjan ikväll om jag hinner, ska försöka bygga en rigg att mäta den i. I och med att den har haft lite ryckig känsla i gasen när man gasar lite så kanske det har orsakat ojämn sträckning i kamkedjan :( Irriterande är det iaf!
Någon som har en idé om varför just en kolvring är så bränd ovanpå?

Ang din kolvring så skulle jag tro att oljeskrapringarna är slitna och släpper igenom lite olja vilket ev kan förklara resterna på ringen.

Tar hojen nån olja?????

Du nämde innan att du hade högt tryck i vevhuset vilket tyder på att kompression går ner och orsakas förmodligen av slitage i/av kolvringar ev lopp.

Ang vibrationerna så anger du innan i texten att de försvinner när du drar in kopplingen vilket tyder på att problemet ligger i /efter kopplingen.

Jag har bytt lagret i kopplingskorgen, och kopplingskorgen ser då riktigt fin ut i mina ögon, precis som alla skivor i den.
Ska kolla upp kamkedjan ikväll om jag hinner, ska försöka bygga en rigg att mäta den i. I och med att den har haft lite ryckig känsla i gasen när man gasar lite så kanske det har orsakat ojämn sträckning i kamkedjan :( Irriterande är det iaf!
Någon som har en idé om varför just en kolvring är så bränd ovanpå?

Ang din kolvring så skulle jag tro att oljeskrapringarna är slitna och släpper igenom lite olja vilket ev kan förklara resterna på ringen.

Tar hojen nån olja?????

Du nämde innan att du hade högt tryck i vevhuset vilket tyder på att kompression går ner och orsakas förmodligen av slitage i/av kolvringar ev lopp.

Ang vibrationerna så anger du innan i texten att de försvinner när du drar in kopplingen vilket tyder på att problemet ligger i /efter kopplingen.
Jo, den tar lite olja, dock har jag fått för mig att det mesta av det som försvinner trycks upp i luftburken genom vevhusventilatonen. Man kanske skulle byta kolvringar på den cyllen då, se om det gör någon skillnad.
Loppen ser väldigt fina ut, men jag har tyvärr ingen möjlighet att mäta upp dom exakt.

Ja, vibrationerna försvinner när jag håller in kopplingen, men då fortsätter ju hojen fortfarande i 150, men motorn går ner på tomgång. Borde jag inte känna dom iaf om det är bortanför kopplingen? Jag känner ju vibrationerna när jag står still och gasar också.

Jo, den tar lite olja, dock har jag fått för mig att det mesta av det som försvinner trycks upp i luftburken genom vevhusventilatonen. Man kanske skulle byta kolvringar på den cyllen då, se om det gör någon skillnad.
Loppen ser väldigt fina ut, men jag har tyvärr ingen möjlighet att mäta upp dom exakt.

Ja, vibrationerna försvinner när jag håller in kopplingen, men då fortsätter ju hojen fortfarande i 150, men motorn går ner på tomgång. Borde jag inte känna dom iaf om det är bortanför kopplingen? Jag känner ju vibrationerna när jag står still och gasar också.

Byt alla ringar på samtliga kolvar i så fall.
Har du gjort nått komptest?
Tror ju inte att loppen är slitna om den inte har gått väldigt långt.

Som jag nu förstått av din beskrivning ligger då felet från kopplingen mot vev / kam sidan iom att viberationerna finns där när du står still och gasar.

Har du kollat kopplingskorgen riktigt noga efter defekter?

Hörs motorn bra/normalt annars?

Last edited:
Byt alla ringar på samtliga kolvar i så fall.
Har du gjort nått komptest?
Tror ju inte att loppen är slitna om den inte har gått väldigt långt.

Har du kollat kopplingskorgen riktigt noga efter defekter?

Hörs motorn bra/normalt annars?
Det trista är bara att dom kostar 800kr/st :huvet
Japp, gjort komptest, och det va sjysst!

Jag har kollat kopplingskorgen så mycket jag har kunnat, och den ser verkligen sjysst ut.

Jadå, i övrigt känns den helt ok. Man kan höra ett svagt knack ibland, vilket får mig att tro att kamkedjan inte är som den ska trots allt, dvs att den är ojämn. Trodde att jag skulle hinna bygga en rigg för att mäta den igår, men det blev aldrig av :gnissla Ska försöka hinna det ikväll dock.

Kolla nitningen mellan korg o transdrev. Får inte glappa ej heller ha sprickor. Olja i vehusventen beror på ringarna. Hona Cyllarn lite och byt ALLA ringar. Känn aven alla ändlager på axlarna. Men om du har markant skillnad på kompet mellan cyllarna så blir det obalans och goda vibrationer.
// Tommy

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...