Viarelli scrambler något att ha?

Köp en begagnad Aprilia, Yamaha, Derbi eller Rieju.
Jo, men jag hade siktat in mig på en ny eftersom jag och sonen inte vill mecka sådär supermycket, antar att med en begagnad så måste det meckas, därför tänkte jag att vi skulle köpa en ny, men jag kanske har fel?
 
En kompis köpte en Romet till sin grabb och den har funkat utan problem.
Om jag inte fattade fel så tillverkas dom i Polen
 
Kan du (grabben) tänka dig beg samt ngt annat än just crossmoppe-stuket så finns det ju über-coola modeller där ute:
(...nästan så man önskar man vore 15 igen... :hihi)

madass.jpg
zoomer.jpg
(Mad Ass finns både som 50cc o 125cc)
 
En kompis köpte en Romet till sin grabb och den har funkat utan problem.
Om jag inte fattade fel så tillverkas dom i Polen
Jag har haft två Romet. De tillverkas is Kina och slutkontrolleras i Polen. Med tanke på att priset är under hälften mot en Viarelli av samma kvalité så är de ändå ganska prisvärda. Men de rostar som rävar. Tro mig. Hål i avgassystemet efter typ 8 månader. Hojen såg förjävlig ut.
 
Jävla cool moppe! Skit i om den går lite trögt! Han kommer ju bli coolaste killen i skolan iallafall! Helt klart rätt köp!
Köper ni ny är där ju garanti. Kolla bara tillgång på reservdelar osv. Om ni inte planerar att trimma så får den ju ändå bara gå 45. Då är coolfaktorn att föredra enligt mig. ??
har en viarelli scrambler och är sugen på att trimma den, någon som har några tips?
 
En kompis köpte en Romet till sin grabb och den har funkat utan problem.
Om jag inte fattade fel så tillverkas dom i Polen
Det är ett polskt varumärke, med viss historia men är i praktiken en kina-moppe. Det skulle inte förvåna mig om det finns andra varianter av den med andra märken på.

Vår kom i en låda med betydligt mer kinesisk text än polsk d.o på. Och det sitter vad som ser ut som en LiFan-motor i den. Med tanke på kvalisorten och en del "finesser" så hade nog en ev. polsk kontrollant först stärkt sig med en inte helt liten kvantitet Wyborova eller dylikt. Men fort går den, 70 knyck enligt gps i tfn.
 
Last edited:
Kollar på Bullit Hero 50. Ganska vanliga i Frankrike. Ser gedigen ut vad jag sett och är tydlig konkurrent till viarellin med med lite bättre spec
 
har en viarelli scrambler och är sugen på att trimma den, någon som har några tips?
Det bästa är att byta motor. En sprillans motor från Kina kostar inte många tusenlappar. Annars finns det något större cylinder att slänga på och för att sedan bestycka förgasaren. Blir ingen jätteskillnad på toppen men du får bättre bottendrag.
 
Det bästa är att byta motor. En sprillans motor från Kina kostar inte många tusenlappar. Annars finns det något större cylinder att slänga på och för att sedan bestycka förgasaren. Blir ingen jätteskillnad på toppen men du får bättre bottendrag.
Större cylinder? Har letat som en galning. Enda jag hittat är cylindrar för liggande. Inte stående som scrambler är. Vart hittade du det? Mvh.
 
Större cylinder? Har letat som en galning. Enda jag hittat är cylindrar för liggande. Inte stående som scrambler är. Vart hittade du det? Mvh.
Nej det är möjligt. Jag förutsatte att det fanns då det finns till de liggande motorerna. Då är det motorbyte som gäller. Du borde kunna få in en 125cc med lite fix och trix
 
Nej det är möjligt. Jag förutsatte att det fanns då det finns till de liggande motorerna. Då är det motorbyte som gäller. Du borde kunna få in en 125cc med lite fix och trix
Förstår. Det känns fusk dock.. Utmaningen är ju att få motorn som e på att gå fortare.. Annars kan jag lika gärna köpa en tung mc haha ?
 
Förstår. Det känns fusk dock.. Utmaningen är ju att få motorn som e på att gå fortare.. Annars kan jag lika gärna köpa en tung mc haha ?
Ok. I det fallet så gäller det att fortsätta leta efter större cylindrar. En vassare kam, förgasare och avgassystem kan väcka den lite också.
 
Hittar inte heller några trimdelar till den vertikala motorn. Motorbyte som gäller är jag rädd…
 
Tror inte Bosse håller med om att det var/är tämligen enkelt ?

Kompressor är relativt enkelt idag, men det var mycket svårare för 3 år sen??

En smogpump från en gammal VW eller Porsche skulle nog sitta fint som kompressor på en Viarelli Scrambler.

Turbo kan jag inte uttala mig om ännu?
 
Ja det är kul med utmaning. Men det är lite överkurs för mig.. Vill inte ha någon moppe som gör över 100 blås.. Använder denna till jobbet. Vill bara få mer tryck i den (är van att köra min trimmade suzuki k50) så haha..
 
Vill inte ha någon moppe som gör över 100 blås
Istället för att åka fast utan körtkort, oreggat, oförsäkrat, oskattat, köp en billig laglig hoj och kör enbart utan körkort - om du öht ska köra tvåhjuligt. Det finns lixom inget ballt/skrytfaktor i att köra trimmad moped - det är bara en måttstock på hur mycket pengar man slösat bort på prylar.
 
Håller med om det.
Jag kör själv mycket moped, främst 4-takt, och att trimma en sådan är tämligen meningslöst.
Ska du trimma den mer så är det i vetenskapligt syfte, och för att du har tid och pengar.
Fixa istället variatorena så att dom är optimala, då får du den så rapp som möjligt, och kanske vinner 10-12km/h i toppfart (gäller i alla fall Yamaha).
Ska du få mer skjuts i den är det bättre att köpa en 125:a, då blir dessutom försäkringen en bråkdel eftersom mopeder är oerhört dyra försäkringsmässigt oavsett hur gammal du är.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top