Vi var ute och fotade våra GSXR och R1:a!

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Blev en hel del bilder, dessa kommer upp än så länge iaf...

1.jpg

4.jpg

2.jpg

3.jpg

Hur gör man såna bilder? måste vara ordentlig blixt och bra lins eller?

naaj en schyst blixt tror jag skulle förstöra fotot dvs, det kommer spegla sig.
jag skulle hellre tippa på ett schyst objektiv och en ganska långslutar tid.
självfallet med en systemkamera.

nån kan gärna rätta mig för jag gissar bara lite vilt :va :arsele

naaj en schyst blixt tror jag skulle förstöra fotot dvs, det kommer spegla sig.
jag skulle hellre tippa på ett schyst objektiv och en ganska långslutar tid.
självfallet med en systemkamera.

nån kan gärna rätta mig för jag gissar bara lite vilt :va :arsele

Ingen blixt alls, utan använt oss utav befintlig ljus! Objektivet är inte alls schysst (beror ju på vad man jämför med...), utan är ett 18-55 kit-objektiv som följde med kameran (eos 350d).

Den översta bilden är handhållen och tagen med rätt kort slutartid, dock med ISO 1600, dvs. rätt så kornig bild, men det blev ganska rått tycker jag:)

Syns att du kör med gråfilter. Det är snyggt! De 2 nedersta var bäst. Speciellt utomhusbilden!

1:a bilden har ett gulstick, du kanske valde fel vitbalans. Spelar inte så stor roll, går ju att justera i efterhand.
2:a bilden där skulle du valt en lite större bländare eftersom arslet på hojen inte är riktigt skarp. Du hade fått större skärpedjup med större bländare. Inte så lätt att se på displayen men sånt man ser efteråt!

De två övre bilderna skulle du kunna åka tillbaks och göra om, fast ta ett par olika exponeringar och gör en HDR-bild! Skulle nog bli riktigt bra!

.

De två övre bilderna skulle du kunna åka tillbaks och göra om, fast ta ett par olika exponeringar och gör en HDR-bild! Skulle nog bli riktigt bra!

.

Hela tanken var att göra en massa HDR-bilder faktiskt! Bilden med Vättern som bakgrund fick åt skogen. Vi vare där för några dagar sen, fotograferade med en stilig solnedgång strax till höger om hojarna. När jag kommer hem ser jag att allt är i ISO1600. :huvet :huvet :huvet

Det kommer garanterat att komma en uppdatering med fler bilder! :yoparty

Jag måste bara hitta Photomatix pro först...

Syns att du kör med gråfilter. Det är snyggt! De 2 nedersta var bäst. Speciellt utomhusbilden!

1:a bilden har ett gulstick, du kanske valde fel vitbalans. Spelar inte så stor roll, går ju att justera i efterhand.
2:a bilden där skulle du valt en lite större bländare eftersom arslet på hojen inte är riktigt skarp. Du hade fått större skärpedjup med större bländare. Inte så lätt att se på displayen men sånt man ser efteråt!

Kul med lite bra kritik! Alla bilder är raw, och gulsticket på första bilden är tillgjort! Gråfilter har jag inte heller, det är tillagt i PS, om du menar himmelen på kortet med båda hojarna?

Däremot har du helt rätt om skärpedjupet. Jag saknar en fjärrkontroll till kameran också för att kunna ta lite skarpare bilder. Stativet jag har nu är rätt rangligt och i 200:- klassen, vilket gör att vill jag ta riktigt skarpa bilder (såpass som det går med kit-objektivet) så måste jag köra med tidstagningen, och det är jobbigt att vänta 10 sekunder varje gång:)

Last edited:
märks den första bilden är tagen med mycket iso. Väldigt suddig och "blörig". Har blivit helt pednatisk när det gäller skärpa sen man började använda L objektiv. KÖP aldrig L objektiv =)

Nice!!
Fler bilder på suzukin. Mina kåpor ska precis lackas om efter en stöld, man blir ju lite sugen på att apa efter. Vrålsnyggt!

p1 p2?

posörer! i skinnställ! dom fotar o står i! :tummenupp

Nice!!
Fler bilder på suzukin. Mina kåpor ska precis lackas om efter en stöld, man blir ju lite sugen på att apa efter. Vrålsnyggt!

Tack, verkligen kul att höra! Det kommer fler bilder, ska bara hinna göra iordning dem. Fullt upp på andra håll, men håll utkik:)

p1 p2?

posörer! i skinnställ! dom fotar o står i! :tummenupp

Hehe, så sant så sant... svettigt efter ett tag också:)

Till trådstartaren: Är det micron slip on du har, rött, :drool så snyggt det är i alla fall.

Ja, det stämmer, det är ett rött Micron. Många har väl talat för att det skulle lackas om också, men det får förbli rött!

märks den första bilden är tagen med mycket iso. Väldigt suddig och "blörig". Har blivit helt pednatisk när det gäller skärpa sen man började använda L objektiv. KÖP aldrig L objektiv =)

Hehe, jag skulle väl inte ha några problem med att vara pedantisk med skärpan.. däremot priserna på objektiven:)

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...