Vi som inte kör Sporthoj.

Grundpoängen ligger nog i att tycka att det är keewlt att SWT gör 300+på slangen, att någon ritar linor i 160 på knudan varv på varv och att tankknullarmaffiabossen lägger stoppierepor i tid och otid oavsett om vi dödliga bara ser rullgrus...

Ser man det vackra i det hör man hit. Ser man bara det vackra i lake vättern i 85 km/h på 90-väg gränslande sin Valkyrie så hör man hemma.. på den lokala klubben i Motala?

Typ!

Om en motard är en sporthoj, vad är då en sporthoj?

De maskiner som klassificeras som supersport hos försäkringsbolagen är sporthojar, inga andra. Sen betyder inte det att förare av andra hojtyper inte är välkomna här. Men vi ska ändå ha begreppen klara för oss.

Sporthoj, kan vara allt från Monark anno 53 till senaste R1, det sitter inte i hojen utan i betraktarens ögon:tummenupp

När vissa som som kör senaste "sporthoj" kan bli förnedrade av en början av 80 tals brukshoj på kurviga vägar, då får man väl kalla sporthoj med sportwannabie förare vs gammal brukshoj med sportförare el:va

Last edited:
Om en motard är en sporthoj, vad är då en sporthoj?

De maskiner som klassificeras som supersport hos försäkringsbolagen är sporthojar, inga andra. Sen betyder inte det att förare av andra hojtyper inte är välkomna här. Men vi ska ändå ha begreppen klara för oss.

Om håller sig till vad ordet sport härstammar från så är alla hojar sporthojar.

"Ordet sport kommer från ordet desport på gammal franska, vilket betyder fritid."

:)

En supersport "omvärderas" väl aldrig till en touringhoj bara för att den blir äldre och premien sänks?

Så ex. gamla Kawa H2 750 Mk3 -70 som då var det "jävligaste" som fanns att upprigna med sin 0-100 tid på dryga 5 sek, är än idag en sporthoj, eller är den något annat. Jag är nyfiken på vad som är vad, jag är inte på något vis näsvis :)

Om håller sig till vad ordet sport härstammar från så är alla hojar sporthojar.

"Ordet sport kommer från ordet desport på gammal franska, vilket betyder fritid."

:)

Tycker det passar in väldigt bra, något som man gör på fritiden:tummenupp

Sedan skulle den här tråden lika gärna kunna vara en scetch ang. I-LANDSPROBLEM ur Hip Hip:D

Så ex. gamla Kawa H2 750 Mk3 -70 som då var det "jävligaste" som fanns att upprigna med sin 0-100 tid på dryga 5 sek, är än idag en sporthoj, eller är den något annat. Jag är nyfiken på vad som är vad, jag är inte på något vis näsvis :)

du kommer inte tro det här men idag är det en gammal sporthoj.

Men åter till min fråga... Om ordet sporthoj inte längre är utmärkande för en supersportmaskin, vad ska man då använda för slangterm? En custom är ju en custom, en supermotard är en motard. "Supersportmotorcykel" är ju rätt långt och omständligt att säga.

När jag köpte min förra mc fick jag en bandag på köpet av mchandlarn. I sportgruppen var en gubbe som köpt Goldwing med. Han hängde på oss tills instruktörerna sa till honom att han var tvungen att byta grupp, det började skrapa i för mycket i hans hoj.

Det tyckte jag var en ganska häftig touringgubbe...
Varför fick han byta grupp? :va Dom skulle ha lärt honom att hänga istället :hihi

jag köpte min H-D som första hoj, köpte den 2timmar efter jag klarat körkortet. Även om jag skulle vilja ha en hoj med mer fart i så känns min som en bra inkörningsport. Jag är inte förtjust i hojar med massa kåpor o sånt så min självklara favorit är därför Buell Xb9 och Monster S2r. tyvärr så gillas inte min ringa ålder av försäkringsbolagen än.

Hmm...
Motard, sportigt? Jaa..
Streetfighters, sportigt? Mjorå..
kaffeåkare, sportigt? Ja de e väl sporthojarnas urmoder?
Raktframåkare, sportigt? Går de fort så javisst..
Glidare, sportigt? Om de e sportigt att ligga i soffan me ett styre i näven så javisst..ganska mycket sport att överhuvudtaget kunna framföra vissa glidare så jaja..
Touring, sportigt? Nä tror fan inte de va?

Touring kan ju va sportigt. Beror väll på vilket underlag man kör. Touring handlar väll om att avverka en massa mil, typ Paris/Dakar?:gnissla

Tror dessutom att det finns fler "icke-sporthojar" här än sporthojar.

"enya är inte rejv! Jo, för mig är det."

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...