Vi som är solidariska (Tråd 2)

Ålrajt, då vet jag. Eftersom jag varken är välgörenhetsskeptiker eller sosse så är det egentligen ointressant för mig men då kan jag alltså ta ditt ord på att:
- abethebabe
- two_stroke_man
- wize
- mr.Q
- m.fl
....är sossar, vänster eller annat pack. :D

Det verkar vara du som är en jävla trädkramare och ingen annan.

Inget av det du nämner.. Du får gå ett par steg åt höger.
Men då kan vi ju vända på steken. Skänk alla pengar till mig så kan jag garantera att jag ser till att 75% kommer till rätt ändamål och övriga 25% behåller jag själv.
Då blir det inte lika roligt att skänka helt plötsligt då ni vet att jag skulle tjäna pengar på det. Det är samma sak med varenda jävla organisation. Dom är startade av någon som ville hjälpa för det mesta, men det är bara svin som sysslar med sån där skit för att tjäna pengar.

Någon ifrågasatte varför jag ville veta att alla pengar kom dit dom skulle. Jag skänker ju pengar till dom som behöver det, inte till dom som ska tjäna pengar på det. Flera gånger har organisationer skänkt sina pengar till politikerna i det land som behöver hjälp, tror ni dom pengarna kommer fram till folket sen, flera gånger har dom mutat krigsherrar för att ens få komma in bland folket och ge dom mat, sjukvårdsprodukter osv.

Ska dom göra en insats ska det också synas. Åk ner till 1 ställe, inte 20. Bygg upp en skola, ett sjukhus, utbilda folket, se till så det funkar på just det stället. Jag skänker gärna pengar när jag vet att ändamålet gynnas och att mina pengar inte ska betala annan skit på vägen.

Varför tror ni det finns 300 olika organisationer och inte 1. Jo för att alla tjänar pengar på dom. Bilda 1 som alla kan skänka till så folk kan lita på dom. Det är ni som är blåögda inte jag.

Last edited:
...
- two_stroke_man
...
....är sossar, vänster eller annat pack. :D
....

:D Men jag ska väl tillägga länken om 90-konton gjorde mig positivt överaskad för jag trodde det var mycket värre. Kanske har läst för många artiklar om riktigt oserösa "välgörare"

75% är en bra andel! :tummenupp Den som inte tycker det kan ju fundera på hur mycket av våra inarbetade pengar vi får kvar efter skatt. Eller jäför med att köpa ett par skor där bara 80% går till produkten medans staten tar 20% av pengarna som moms.

Reklamkontot t.ex är ju nåt en nödvändig kostnad för utan reklam skulle knappast hjälporganisationerna få in många kronor.
Sedan måste organisationerna styras och jag tvivlar på att det finns volontärer med kompetens och tid nog att leda en organisation som t.ex röda korset.

Last edited:
undrar om barcelona "lånar" ut lite reklamplats på matchtröjorna åt unicef?

MAn kan ju undra varför stiftelsen för insamlingskontroll satt gränsen vid 75 procent för att få 90-konto. Är det för att de är i maskopi med de myglande organisationerna och får procent på alla pengar dessa drar in? Eller kan det kanske vara så att man inser att det är förenat med kostnader att driva även hjälpverksamheter? Även Röda Korsets hjälparbetare måste väl äta, bo etc.

Sen är det en annan sak att det inte skall sitta generalsekreterare och annat fint folk och uppbära 50 000 kr/mån av bidragsgivarnas pengar. Det stör förvisso, men det faller på sin egen orimlighet att påstå att 100 procent av insamlade medel skall gå till behövande.

undrar om barcelona "lånar" ut lite reklamplats på matchtröjorna åt unicef?

Jag har noterat att din specialitet är att klaga på andras initiativ.
Det blir hyfsat tomt pladder när du inte har ens grundläggande kunskaper om frågorna du ger dig in i. Det är kul, du förlöjligar nämligen dig själv på ett effektivt vis.

Utöver de 1,5 miljoner EUR som Barcelona ger bort årligen kan man undra vad en tröjplats i 6 år på världens mest populära lag i världens största sport är värd. FC Barcelonas mäter supporterantal i 100-tals miljoner och de avstär uppenbarligen stora belopp för att hjälpa Unicef.

Värt att nämna också är att FCB aldrig tidigare velat besudla sina tröjor med reklam.

De tar alltså inte betalt av UNICEF om du inte begripit det än - de betalar för att få ha deras namn på tröjorna.

Självklart kommer Bror Duktig och klagar på att de inte gör tillräckligt. :lol

Vad säger vi om storkapitalisters sociala engagemang förresten? Warren Buffet? Bill Gates? Richard Branson? Också illa va? :lol

Det verkar vara du som är en jävla trädkramare och ingen annan.

Hur tänkte du nu?! Någon hävdade att det bara var sossar som klagade på välgörenhetsorganisationer så jag listade de som uttryckt sin välgörenhetsskepsis... Uppenbarligen var ju ingen av dem sosse, som du t.ex.

Jag sänker inga pengar. Men jag sänker blod istället :tummenupp
Minst lika viktigt det tycker jag.

...jag skänker en slant, den dagen det helt klart bevisas att 100% av mina pengar går till de som är i nöd, och inte går via någon annans ficka, eller experimenterande i högriskfonder...

Det sitter för mycket pampgubbar och roffar åt sig, även i dessa välgörenhetsorganisationer, man blir förbannad. :gnissla

Det sitter för mycket pampgubbar och roffar åt sig, även i dessa välgörenhetsorganisationer, man blir förbannad. :gnissla

Det kommer faktiskt som en överraskning att just du är sosse. Uppenbarligen är du ett solklart exempel på sosse.

Det kommer faktiskt som en överraskning att just du är sosse. Uppenbarligen är du ett solklart exempel på sosse.

Hahaha, om du bara visste, men jag är praktiskt lagd realist som börjar förutsätta det värsta mer eller mindre konstant om medmänniskan. :D

Att roffa åt sig är en sak, att göra det i en välgörenhetsorganisation där man manglar media med bilder på gråtande barn, det borde det plockas fram guillotiner för.

Är det här slutresultatet?
1.Orecic 50 kr
2. Korvgubbe 300 (räknas ej då han startade en egen oberoende tråd )
3. riverrafter 300

:tummenupp

350kr från vänstern och drygt sex papp från högern, ja men då så - precis som på riktigt, vi är stöttepelarna i samhället, vi med mörkblått blod av något olika nyans.

:lol

1.Orecic 50 kr
3. riverrafter 300

350kr från vänstern och drygt sex papp från högern, ja men då så - precis som på riktigt, vi är stöttepelarna i samhället, vi med mörkblått blod av något olika nyans.

Mina 200 bör väl också gå in här!? Rätt många procent av slutresultatet!

1.Orecic 50 kr
3. riverrafter 300

Det var ju avgjort redan på förhand. Egentligen är det orättvist med en sån här utmaning.:hihi

Är det "Jag skulle skänka sjukt mycket pengar och bry mig om världen om det inte vore så att pengarna aldrig kommer fram utan hamnar i stället i fickan på en västafrikansk diktator" en floskler som borde hamna i stora flosklerboken tillsammans med "skulle aldrig kunna ha en sporthoj, skulle bara köra ihjäl mig direckt", "BMW är jävligt fina bilar men dyra när de går sönder" och "Jag skulle aldrig hoppa ur ett fullt fungerande flygplan"?

Är det "Jag skulle skänka sjukt mycket pengar och bry mig om världen om det inte vore så att pengarna aldrig kommer fram utan hamnar i stället i fickan på en västafrikansk diktator" en floskler som borde hamna i stora flosklerboken
:fakta :tummenupp

Är det "Jag skulle skänka sjukt mycket pengar och bry mig om världen om det inte vore så att pengarna aldrig kommer fram utan hamnar i stället i fickan på en västafrikansk diktator" en floskler som borde hamna i stora flosklerboken tillsammans med "skulle aldrig kunna ha en sporthoj, skulle bara köra ihjäl mig direckt", "BMW är jävligt fina bilar men dyra när de går sönder" och "Jag skulle aldrig hoppa ur ett fullt fungerande flygplan"?

Bra iakttagelse förutom det sista, jag har aldrig hört någon som inte skulle hoppa ur ett fungerande flygplan och jag förstår ännu mindre varför det är en floskel. :confused:

:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Det var ju avgjort redan på förhand. Egentligen är det orättvist med en sån här utmaning.:hihi

Sant, det var osolidariskt mot dem som inte vill vara osolidariska.
Det enda man kan säga till deras försvar är att de är faktiskt svenskar och att de blev kränkta för detta har de fått i sig med mellanmjölken i radhusidyllen.

Last edited:
Bra iakttagelse förutom det sista, jag har aldrig hört någon som inte skulle hoppa ur ett fungerande flygplan och jag förstår ännu mindre varför det är en floskel. :confused:.

Hoppar man fallskärm så vet man att det är en floskel.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman