Vi som är solidariska (Tråd 2)

Har noterat följande:

De blå skänker pengar till välgörenhet.

De röda kivas i sann sandlådsanda om vad som kan anses att vara välgörenhet.
Precis som de politiska partierna på denna sida så läggs mer krut på att käfta emot varandra än att inrikta sig i sakfrågan.

Sossar........

Har noterat följande:

De blå skänker pengar till välgörenhet.

Jag skulle inte automatiskt få ett gott samvete bara för att jag skänker pengar till någon organisation på måfå.
Jag måste känna mig berörd för att lätta på lädret.

Endast barncancerfonden som fått återkommande donationer från mig. Tar jävligt illa vid mig av att se barn förvandlas från energiknippen till urholkade och tomma skal utan chans till ett liv :(

Last edited:
Jag skulle inte automatiskt få ett gott samvete bara för att jag skänker pengar till någon organisation på måfå.
Jag måste känna mig berörd för att lätta på lädret.

Endast barncancerfonden som fått återkommande donationer från mig. Tar jävligt illa vid mig av att se barn förvandlas från energiknippen till urholkade och tomma skal utan chans till ett liv :(
Fast varje människa med en gnutta empati berörs väl av de bilder man får se från Port Au Prince?

Donerade ett par hundralappar i månaden i ett år men fick inte ett tack/bild på en lycklig afrikansk unge eller what so ever så det känns inte så motiverande

Först; simpel matematik: att 75% minst måste gå till innebär att i erat teoretiska exempel så kommer MAX 25 miljoner gå till lönekostnader, transportkostnader, inköpskostnader(!?), administrering osv. osv.

Om ni inte tänker donera någon fjuttig promille av eran årslön med argumentet "jag vet inte vart pengarna går till" så kan ni ju reflektera över den meningen i 12 sekunder. "JAG vet inte"... KOLLA UPP DET DÅ om ni känner sådant behov av det.
2. Om ni avskyr att folk får en lön för detta så kan ni ju säga upp era egna jobb och börja slava på röda korsets kontor för ingenting...

3. fan va jag är bakis idag >_<

(4. jag donerar pinsamt lite, men skyller på att jag är studerande *Nelson i Simpsons* HA HA *pekar*) :hihi

Tillåt mig skratta... Ha ha ha.
Endast ett gäng knyta-handen-i-fickan-sossar som kan försöka förkasta välgörenhet på det viset som det görs i den här tråden. Ni påstår er vara solidariska men har enbart visat på egoism och småaktighet... låt säga att siffran vore tvärtom, att 25% av allt de fick in gick till välgörenhet så är det fortfarande mer än 0% vilket är klart välkommet... men nejdå, då är ju glaset halvtomt, någon annan än du själv kan lyckas bli rik, någon unge i afrika mår dåligt trots ditt bidrag bla bla bla... om ni inte själva inser hur korkat det låter så får ni gärna stanna kvar hos de röda.

Generositeten som visas i denna tråd är minst sagt talande. Den visar tydligt vilket luftslott allt vackert prat om solidaritet är. Skrämmande faktiskt.

Det som är kanske mest skrämmande i allt detta som diskuteras är tanken på att man kan basera sina kunskaper om politiska åsikter i Sverige efter hur några enstaka inlägg och trådar är på sporthoj.

Att man kan kategorisera så enkelt, att det så man avgör sina egna åsikter. Det är ju så hårresande så man baxnar tillbaka till medeltiden.

Att sedan indoktrinera sina små hjärnceller att de enda politiska åsikterna som finns är ultrahöger eller marxism enligt stalinism så blir det ju bara ännu märkligare. Ännu ett exempel på att undervisningen i samhällskunskap måste lyftas fram.

(jaha, du gillar inte okontrollerad kapitalism?? Då måste du förespråka planekonomi)

Det som är kanske mest skrämmande i allt detta som diskuteras är tanken på att man kan basera sina kunskaper om politiska åsikter i Sverige efter hur några enstaka inlägg och trådar är på sporthoj.

Att man kan kategorisera så enkelt, att det så man avgör sina egna åsikter. Det är ju så hårresande så man baxnar tillbaka till medeltiden.

Att sedan indoktrinera sina små hjärnceller att de enda politiska åsikterna som finns är ultrahöger eller marxism enligt stalinism så blir det ju bara ännu märkligare. Ännu ett exempel på att undervisningen i samhällskunskap måste lyftas fram.

(jaha, du gillar inte okontrollerad kapitalism?? Då måste du förespråka planekonomi)

Du vet väl att enligt SH-doktrinen så står liberalismen till vänster om stalinismen.

Sossar, vänster, fi eller någon annan falang av pack.

Ålrajt, då vet jag. Eftersom jag varken är välgörenhetsskeptiker eller sosse så är det egentligen ointressant för mig men då kan jag alltså ta ditt ord på att:
- abethebabe
- two_stroke_man
- wize
- mr.Q
- m.fl
....är sossar, vänster eller annat pack. :D

Det jag är mest nyfiken på är varför så många tycker att det är så viktigt att försöka plocka politiska poänger i samma stund som de stolt propagerar sin donation. Jag insåg helt enkelt inte att välgörenhet var någon lagsport eller tävling. Jag visste inte att det fanns två trådar där varje tråd respresenterade ett specifikt lag. Efter att nu har tagit mig tid att läsa lite i båda trådarna tycker jag välgörenhetsinitiativet, som i grund och botten är bra, har övergått till att bli någon form av politisk pajkastning i klass med något som mest påminner om det man kan höra när två fotbollsklackar står på varsin sida av en arena och vrålar åt varandra....

Joo, men det är ju ändå märkligt på nåt sätt.

Sedan är ju nästa otäcka sak att man öppet ska håna de som inte delar ens åsikt, det är i sig ett direkt angrepp på demokratins grundvalar. Vi har yttrandefrihet, så hur okunnig man än är och hur mycket man ändå ogillar en annans politiska åsikter skall man respektera dem.

Fast varje människa med en gnutta empati berörs väl av de bilder man får se från Port Au Prince?

Visst gör man det. Även jag (har ju donerat 200 i den andra tråden) :)

Bara det att barncancer är något jag fått uppleva i min direkta närhet och som jag därför gjort ett val att donera pengar till vid upprepade tillfällen.

Efter att nu har tagit mig tid att läsa lite i båda trådarna tycker jag välgörenhetsinitiativet, som i grund och botten är bra, har övergått till att bli någon form av politisk pajkastning i klass med något som mest påminner om det man kan höra när två fotbollsklackar står på varsin sida av en arena och vrålar åt varandra....

Ta det för vad det är då, sedvanlig pajkastning slash helgunderhållning med den extra bonusen att behövande i Haiti får sig en slant. :)

Ta det för vad det är då, sedvanlig pajkastning slash helgunderhållning med den extra bonusen att behövande i Haiti får sig en slant. :)

Problemet är ju snarast att så fort pajkastningen började stannade insamlingen. Så man kan ju lätt tro att pajkastningen är ansvarig för detta. Men det var ju långt viktigare för några att få ur sig politiska smågliringar än att låta insamlingen växa...:rolleyes:

http://svt.se/

Problemet är ju snarast att så fort pajkastningen började stannade insamlingen. Så man kan ju lätt tro att pajkastningen är ansvarig för detta. Men det var ju långt viktigare för några att få ur sig politiska smågliringar än att låta insamlingen växa...:rolleyes:

http://svt.se/

Varför skulle eventuell pajkastning hindra någon från att delta. Svepskäl för att man inte vill?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman