Vi som är solidariska (Tråd 2)

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Här kommer tråden vi väntat på, nu är jag trött på allt tomt prat från högern här i OT. Därför startar jag här en insamling, dessa pengar skänker vi direkt till röda korset. Alltså inte till något mystiskt konto.
Röda korset

"Du kan även sms:a AKUT till 72900 och skänka 50 kronor (som debiteras på din telefonräkning) eller sätta in valfritt belopp på plusgiro 900800-4 eller bankgiro 900-8004. Märk talongen med "Haiti"."

1.Orecic 50 kr
2.

skänker aldrig pengar till sådana här organisationer, vill inte bidra till att föda banditer å girigburkar

• Gilla
Reaktioner: Teo
skänker aldrig pengar till sådana här organisationer, vill inte bidra till att föda banditer å girigburkar

Om du vill bidra men är osäker vart pengarna verkligen går i slutändan kan du kolla upp dom organisationerna som finns.

Om du vill bidra men är osäker vart pengarna verkligen går i slutändan kan du kolla upp dom organisationerna som finns.

VD:n för röda korset är ju nu uppe i rättegång för fifflat undan 7.2miljoner.
Finns alltid såna som är med i dessa organisationer som gör det för pengarna.

Jag skulle vilja veta hur mycket av 1miljon kronor som FAKTISKT når fram dit där det var tänkt, och hur mycket "spill" det blir på den långa vägen.
Jag skänker pengar den dagen då jag vet att 100% mina pengar når den eller det jag skänker till.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6432229.ab

Det är behjärtansvärt att det skänks pengar men abe har ju tyvärr en poäng fär även i dom seriösa organisationerna så är det bara en bråkdel av pengarna som verkligen hittar fram dit dom ska.

Man kan ju fundera på om det inte är bättre att skriva ett random namn på ett brev med dollar och skicka till Tahiti, Etiopien eller dylikt. Och därefter hoppas på att personen som får pengarna köper lokalproducerade saker så att pengarna sprids naturligt.

Jag bidrar med att extrajobba denna fredag kväll/natt för att Haiti ska få ett fungerande telefonnät så fort som möjligt...

:)

• Gilla
Reaktioner: SSB
Är oxo skeptiskt till välgörenhets grejjerna.. Samt att jag tycket att det i 90% av fallen riktas "fel"..

Törstiga folk på afrikas landsbyggd -behöver dem vattenflaskor eller brunn?

(givetvis är mycket direkthjälp vid tex katastrofer bra!)

Det ända välgörenhet jag sysslar med är att jag varje månad skänker många 100lappar till sossarna (fackavgiften) :huvet

Är oxo skeptiskt till välgörenhets grejjerna.. Samt att jag tycket att det i 90% av fallen riktas "fel"..

Det ända välgörenhet jag sysslar med är att jag varje månad skänker många 100lappar till sossarna (fackavgiften) :huvet

Och de 100-lapparna tycker du riktas rätt?

För de som har ett 90-konto måste MINST 75% gå till ändamålet och får alltså inte försvinna på vägen.
http://www.insamlingskontroll.se/

Jag som trodde att en välgörenhets organisation skänkte hela summan.
Så säg att dom får 100 miljoner årligen. Då är det minst 25 miljoner som aldrig kommer fram.

Frågan är hur dom kontrollera detta och vad som menas med ändamålet. Ska det räknas in löner, transporter, logistik etc etc i dessa 75% också så är det väligt lite som skänks.

Jag som trodde att en välgörenhets organisation skänkte hela summan.
Så säg att dom får 100 miljoner årligen. Då är det minst 25 miljoner som aldrig kommer fram.

Frågan är hur dom kontrollera detta och vad som menas med ändamålet. Ska det räknas in löner, transporter, logistik etc etc i dessa 75% också så är det väligt lite som skänks.

Vet inte om du missförstår, minst 75% skall gå direkt till de drabbade.

De flesta seriösa välgörenhetsorganisationer ligger på betydligt högre än 75% i direkta insatser.

Givetvis kostar det att ha personal anställda för att genomföra hjälpinsatserna. Folket i Haiti behöver våra insatser, inte våra diskussioner.

Nej, löner och allt annat administrativt är alltså sådant som INTE får räknas in i de 75%:en. 25% får användas till reklam, lokaler, löner o.s.v.

För något år sedan var det någon fond som höll på bli av med sitt 90-konto därför att de hade investerat i ett nytt IT-system för att hantera medlemmar och transaktioner o.s.v. och den kostnaden gjorde att de höll på dra över 25%-spärren.

Så visst, det går att mygla men jag har ändå rätt stor tilltro till att de stora organisationerna sköter sig rätt hyfsat och även om de lägger sig på den nedre gränsen och bara låter 75kr av varje hundralapp gå fram så tror jag att de gör sitt bästa för att de pengarna skall komma till så mycket nytta som möjligt.
Naiv? ja, kanske.

Blåa laget leder kl 21.10 med 2 950 kr mot röda lagets 650 kr. Utklassningssegerprecis som förväntat?

Skandal att solidaritetsretoriken inte betyder mer för er med varma hjärtan och empati med er nästa.:lol

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman