Vi är uppenbart livsfarliga enligt media !?.

Nästa artikel kommer väl att heta "5 sätt att lura döden" som denna amerikanska förlaga.
(Fast förmodligen utan samma vettiga innehåll)

5 Ways to Cheat Death on a Motorcycle

If you're looking to stay riding (and alive) for a long time, here are five tips to help you cheat death on a motorcycle.
Using information gleaned from a study which reported that motorcycle fatalities were essentially unchanged between 2010 and 2011, the Governors Highway Safety Association found that when these five specific issues are addressed, your survival odds can be increased dramatically.

Wear a helmet

The GHSA study has found that helmets are 37 percent effective at preventing fatal injuries to motorcycle operators, and 41 percent effective for passengers.
According to the National Highway Transportation Safety Administration, lids were responsible for saving the lives of 1,829 riders in 2008. NHTSA has also found that 822 of unhelmeted riders who died that year would have survived if they had been wearing helmets.

Related: Safety Gear 101, An Illustrated Guide to Helmet Types

Lay of the booze

If you get a thrill from riding buzzed, or even worse, think you're a better rider after a few drinks, think again. Alcohol has an immediate and detrimental effect on your reflexes, which can make the crucial difference between taking a nasty spill and keeping the shiny side up.
According to the GHSA, a whopping 29 percent of fatally injured motorcycle riders in 2010 had a blood alcohol level at or above the legal limit of .08. Armed with that information, it's worth considering whether the enjoyment of a drink or two is worth the potentially deadly downside.

Slow down

If you enjoy the tingly sensation of speed, it's easy to fall in love with motorcycles; that rush is a big part of why so many are drawn to riding, and the thrill of going fast on an affordable bike is hard to beat on any machine, even high-priced exotic sports cars.
The bad news, according to the GHSA, is that 35 percent of riders involved in fatal accidents were speeding. Even worse? More than half of those wrecks didn't even involve another vehicle. Exercise a bit of moderation when you're on two wheels, and you'll stand a far better chance of living long enough to enjoy many more miles.

Get trained

If you think you know everything there is to know about riding, think again. Never mind the obvious beginner mistakes; here's no shortage of blind spots when it comes to motorcycling techniques no matter how advanced your skill level, and the best way to advance your abilities is to learn from a pro.
The Motorcycle Safety Foundation offers a wide variety of courses aimed at everyone from total newbies to re-entry riders looking to get back in the saddle. From urban settings to offroad surroundings and track situations, there's probably a course out there that will make you a better, not to mention safer, rider.

Related: How to Ride a Motorcycle, The 5 Most Common Beginner Mistakes in Motorcycling

Share the road

This point is actually aimed at drivers not riders, but getting inside the minds of four-wheeled motorists will go a long way towards enhancing your chances of survival on two wheels.
NHTSA says that when many motorcycles collide with other vehicles, the rider's right of way is usually being violated. Considering that trend, it pays to be hyper aware of your surroundings when you're on a motorcycle, and follow these 10 tips to maximize your visibility when you're in traffic. It goes without saying, but people in cars have far less to lose than motorcyclists. Imagine you're invisible and assume they're out to get you, and you'll boost your survival odds exponentially-- and it doesn't hurt when states participate in "share the road" campaigns, as seen in the photo above.

Last edited:
Läste just om USA på BIKE att bara 19 av staterna har hjälmtvång. :3freak :crash :va :7peta

Onödigt dramatisk rubrik kanske, men i övrigt har jag inget emot artikeln. De har ju rätt i allt de skriver. Man uppmanar folk att ta det försiktigt, och tar upp hur det kan gå om man inte gör det.

Artikeln innehåller inga sakfel, antalet dör & skadade är korrekta samt att mc förare tar fram hojen på våren är ringrostiga & incidenter inträffar. Var ligger sak/fakta felen i artikeln??
Jag ger ankan underkänt i sin förmåga att tolka en text.

Idag på Sveriges Radio

dum.png

dum2.png

Men shit.... Ja vilken jätte bra ide! Personligt regnummer på hjälmarna.... Fan tänker folk med egentligen :7peta

Med tanke på att genomsnittsåldern för motorcykelägarna i Sverige är ca 50 år så verkar vi i stort klara oss ganska bra i trafiken. Och min erfarenhet av bilister är att mäter man hastigheten på bilisterna som kommer söderifrån omkring 05:30 på E4/E20 på väg in mot Stockholm när de passerar Hägersten och Västberga så kör väl 100 % för fort.
Jag såg en jätterubrik för ett tag sedan.
Den handlade om cyklister. Många cyklister dödas också i trafiken. Trots de håller hastighetsgränserna.
Det mest intressanta med den här typen av journalistik där man koncentrerar sig på en "liten" målgrupp och ger den skulden för allt möjligt är att det är samma typ av journalistik som lade grunden för judeförföljelserna i hela Europa. Låt en liten grupp få skulden få problem.
Så det är gamla traditioner i pressen som ligger till grund för den här sortens journalistik.
Samtidigt är ju en annan typ av död Tabu i den variant av romersk mytologi som präglar vårt samhälle.
Trots att ungefär 3 gånger så många tar livet av sig som dör i trafiken så står det inte en notis om det i dagstidningarna. Inte en gång Aftonbladet eller Expressen nämner det.
När jag skrev en kommentar i DN där jag påpekade frånvaron av dödsfall i samband med självmord i just DN togs inlägget bort. När jag i DI.se i samband med att man ojat sig över självmord i Foxcons fabriker i Kina där man tillverkar iPhone och det rekommenderades boycot av iPhone och jag påpekade i ett inlägg att räknat på antalet självmord / 100000 och år var självmordsfrekvensen 8 gånger så hög bland svenskar som bland Foxcon arbetare och man därför rimligen borde starta med att boycotta produkter tillverkade i Sverige och köpa i första hand produkter tillverkade i Kina så togs inlägget bort.
Googla på
självmordsstatistik
:(

Jag slutade uppdatera diagramet 2006 eftersom sakligt behandlande av information inte är något som är inne just nu men så här såg det ut 1970-2006

Döda_och_svårt_skadade_70-06_normerat_mot_antal_fordon.JPG

Vilken trafikgrupp har lyckats bäst med säkerhetsarbetet dom senaste 35 åren ?

Det är knappt dubbel så stor risk att dödas eller skadas allvarligt på MC jämfört med bil (MC 0,166%, Bil 0,092%) . Till största delen beror det antagligen på att man inte sitter i en stålbur på MC, inte på hastighet.

Last edited:
Tar igen mig från kroppsarbete så jag passade på att uppdatera mitt diagram till och med 2010. data är från Trafikverkets egen hemsida.

ADSS_70-10.jpg

Läget 2010 var
Alla fordon = 0,082%
Hoj = 0,107 %

Och så här ser resultatet av säkerhetsarbetet ut, fortfarande ligger hojkollektivet bra till :tummenupp
SF_70-10.jpg

Last edited:
Det finns lögn, jävla lögn och statistik... läste en artikel i Expressen i vecka om antal dödsfall i trafiken per 100k invånare och år, Jämtland har flest med 7,87 och Sthlm har minst med 2,42. http://www.expressen.se/motor/har-omkommer-flest-i-den-svenska-trafiken/

Och här skulle jag har haft en annan undersökning som jag har slarvat bort.... =( men i den stod det ungefär samma sak som i artikeln på Expressen men vart ifrån förarna till dom drabbade bilarna hör hemma, det var fortfarande Jämtland och Dalarna som låg i "topp" men förarna kom till 90% söder om Dalälven.
Sen fanns det även siffror på alla olyckor i trafiken per 100k invånare, och då blev det helt andra siffror...

alltså Lögn, Jävla lögn och statistik!!!!

Med tanke på att genomsnittsåldern för motorcykelägarna i Sverige är ca 50 år så verkar vi i stort klara oss ganska bra i trafiken. Och min erfarenhet av bilister är att mäter man hastigheten på bilisterna som kommer söderifrån omkring 05:30 på E4/E20 på väg in mot Stockholm när de passerar Hägersten och Västberga så kör väl 100 % för fort.
Jag såg en jätterubrik för ett tag sedan.
Den handlade om cyklister. Många cyklister dödas också i trafiken. Trots de håller hastighetsgränserna.
Det mest intressanta med den här typen av journalistik där man koncentrerar sig på en "liten" målgrupp och ger den skulden för allt möjligt är att det är samma typ av journalistik som lade grunden för judeförföljelserna i hela Europa. Låt en liten grupp få skulden få problem.
Så det är gamla traditioner i pressen som ligger till grund för den här sortens journalistik.
Samtidigt är ju en annan typ av död Tabu i den variant av romersk mytologi som präglar vårt samhälle.
Trots att ungefär 3 gånger så många tar livet av sig som dör i trafiken så står det inte en notis om det i dagstidningarna. Inte en gång Aftonbladet eller Expressen nämner det.
När jag skrev en kommentar i DN där jag påpekade frånvaron av dödsfall i samband med självmord i just DN togs inlägget bort. När jag i DI.se i samband med att man ojat sig över självmord i Foxcons fabriker i Kina där man tillverkar iPhone och det rekommenderades boycot av iPhone och jag påpekade i ett inlägg att räknat på antalet självmord / 100000 och år var självmordsfrekvensen 8 gånger så hög bland svenskar som bland Foxcon arbetare och man därför rimligen borde starta med att boycotta produkter tillverkade i Sverige och köpa i första hand produkter tillverkade i Kina så togs inlägget bort.
Googla på
självmordsstatistik
:(

Men kom igen nu. Det är väl inte orimligt att 50% av alla motorcyklister kör för fort? Jag skulle tom kunna tro att det är ännu fler. Jag gör det, du gör det och många MÅÅÅÅNGA flera. Att komma dragande med motargument som "dålig journalistik" är bara tramsigt.

:tummenupp Det snor jag gärna, jag kanske återkommer med frågor kring exakt vilka siffror Du använt. Det finns en liknande graf även i materialet kring MC-strategin från Trafikverket, tyvärr har man bara samplottat antal fordon och olycksantal, inte kompenserat för ökningen av antal fordon.

Tar igen mig från kroppsarbete så jag passade på att uppdatera mitt diagram till och med 2010. data är från Trafikverkets egen hemsida...

...Läget 2010 var
Alla fordon = 0,082%
Hoj = 0,107 %...

Men kom igen nu. Det är väl inte orimligt att 50% av alla motorcyklister kör för fort? Jag skulle tom kunna tro att det är ännu fler. Jag gör det, du gör det och många MÅÅÅÅNGA flera. Att komma dragande med motargument som "dålig journalistik" är bara tramsigt.

Det här blir intressant enbart för man INTE jämför med hur många bilister som kör för fort.
Enligt min personliga uppfattning 100% av personbilisterna runt Stockholm när trafikintensiteten tillåter det.
Tex E4/E20 genom Hägersten/Västberga före 06:00 en vanlig vardag.
Ta det här tex:
http://www.dn.se/sthlm/vansinnesfard-i-city
Kan vi inte byta ut våra politiker för extrem impotens?
För det måste väl anses vara extrem impotens bland riksdagsmännen att den här mannen kan gripas för rattfylleri för 6e gången? :mad:

Last edited:
Det här blir intressant enbart för man INTE jämför med hur många bilister som kör för fort.
Enligt min personliga uppfattning 100% av personbilisterna runt Stockholm när trafikintensiteten tillåter det.
Tex E4/E20 genom Hägersten/Västberga före 06:00 en vanlig vardag.
Ta det här tex:
http://www.dn.se/sthlm/vansinnesfard-i-city
Kan vi inte byta ut våra politiker för extrem impotens?
För det måste väl anses vara extrem impotens bland riksdagsmännen att den här mannen kan gripas för rattfylleri för 6e gången? :mad:

Men sluta nu. Vad har en rattfull bilist med MC-olyckor att göra?

Bilister som kör för fort på en tom motorväg klockan 0600? Ojoj. Det är ju verkligen inte bra hörrudu.

Visst finns det även bilister som kör för fort, men 50% kör inte MYCKET för fort. Dessutom vet vi att en stor del av de allvarliga MC-olyckorna är singelolyckor som kunna undvikas om man höll hastighetsgränserna.
Förstår inte ens att du håller på. MC-folket kör för fort och dör i mycket högre utsträckning än bilförarna. Vad är det du har svårt att ta till dig av den faktan?

Låt mig gissa, du är runt 25 och Balla Allan hemma på din gata med sin SV650? Tror att inget kan hända dig och tycker att politikerna bara skall skita i hur du framför ditt fordon?

Men sluta nu. Vad har en rattfull bilist med MC-olyckor att göra?

Bilister som kör för fort på en tom motorväg klockan 0600? Ojoj. Det är ju verkligen inte bra hörrudu.

Visst finns det även bilister som kör för fort, men 50% kör inte MYCKET för fort. Dessutom vet vi att en stor del av de allvarliga MC-olyckorna är singelolyckor som kunna undvikas om man höll hastighetsgränserna.
Förstår inte ens att du håller på. MC-folket kör för fort och dör i mycket högre utsträckning än bilförarna. Vad är det du har svårt att ta till dig av den faktan?

Låt mig gissa, du är runt 25 och Balla Allan hemma på din gata med sin SV650? Tror att inget kan hända dig och tycker att politikerna bara skall skita i hur du framför ditt fordon?

Nu var det väl inte 50% som körde MYCKET för fort av motorcyklisterna heller... Det var väl 5% som körde över 30 km/h för fort?
Eller läste jag fel nånstans?

Rökning (bara som ett statistiskt exempel, alla får göra precis vad dom vill)

Vi är ca 9 miljoner människor och av dom röker ca 900000 varje dag. Cirka 7000 dör en för tidig död
på grund av rökning varje år. 6400 av rökning ca 600 av passiv rökning.

Risken att dö en för tidig död på grund av rökning blir då

För alla medborgare = 0,078 %
För rökare = 0,78 %

Risken att dö en för tidig död eller skadas allvarligt på grund av MC körning enligt ovan

Alla fordon = 0,082%
Hoj = 0,107 %

Det är alltså inte lika farligt att det körs bil som att det röks för befolkningen som helhet.

Det är ungefär 7 gånger farligare att vara rökare än att vara hojåkare.

Last edited:
Självklart är det livsfarligt att köra hoj!!! Hade det inte varit det så hade jag tagit bilen alla dagar i veckan!:crash

Nu var det väl inte 50% som körde MYCKET för fort av motorcyklisterna heller... Det var väl 5% som körde över 30 km/h för fort?
Eller läste jag fel nånstans?

Mmm, vi vet att för bilisterna gäller, enligt forskarrapporten från vägar med reviderade hastighetsbegränsningar, att ca 50-65% av bilisterna kör 6 km/h eller mer för fort, medan ca 5-15% av bilisterna kör 30 km/h eller mer över skyltad fart. Spannet beror på om det är vägar med sänkt eller höjd hastighet som studeras.

Motsvarande siffror när det gäller motorcyklister som enskild grupp vet vi bara utifrån artikeln, de verkar ligga i samma härad som för bilisterna när det gäller plus 6 km/h. Vad gäller plus 30 km/h vet vi inte än.

Detta verkar ju även forskaren bekräfta, att döma av den länk till GP som någon hittat på.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph