Vi är uppenbart livsfarliga enligt media !?.

Ett cirka 40-50 tal motorcyklister som dör per år i trafiken.
Seriöst, vem fan bryr sig.

Önskar jag kunde skriva en sådan artikel i aftonbladet :)

Lätt att säga innan det kommer nära, skulle det hända någon anhörig eller din bäste hojkompis skulle du nog bry dig.

Finns inget som hindrar dig att skriva ett debattinlägg i Aftonbladet, go for it

Ja, men expressen säljer lösnummer på sina känsloladdade artiklar. Det är ju i princip inga fakta alls i den där artikeln, och den är ju mest riktad till de som känner någon som kör hoj.

Är det någonsin nån fakta i AB/Expressens artiklar? ;)

Man borde försöka få in insändare i diverse tidningar där man skriver att billisterna ska vakna till och att det är inte så farligt att köra hoj om man följer lagen.Jag ställer inte upp på det för jag är inte särskilt bra på formuleringar och skit

Jag ska tjöra ijäl mig DiReckT !:yoparty

Det är gått så långt att fast jag kör en snabb bil så tänker jag mig extra för om jag verkligen hinner köra om innan det där krönet,

Humm, inte för att vara taskig eller så, men du skall aldrig göra en omkörning om du inte har fri sikt.
Dvs Innan en kraftig sväng där du inte ser igenom den, eller innan ett backkrön där du inte ser vad som kommer "bakom kullen".

Om alla kunde köra lite mer med insidan och kanske vänta ett par sekunder (brukar inte behövas mer) innan man gör omkörningen så försvinner många helt onödiga olyckor.

Jag vet inte hur det är med era andra eller sporthoj.com-medlemmar i allmänhet, men jag är iallafall riktigt livsfarlig *morr* *morr* *mjau* :rolleyes:

har fått frågan flera gånger dagarna efter en sådan artikel publicerats, när jag stannat för att tanka eller liknande,
"är det där en sån där m ö r d a r -maskin??"

- joserruatt, det är precis vad det är....

Lätt att säga innan det kommer nära, skulle det hända någon anhörig eller din bäste hojkompis skulle du nog bry dig.

Finns inget som hindrar dig att skriva ett debattinlägg i Aftonbladet, go for it

klart när det händer är det väldigt tragiskt och när det drabbar tex en hojbroder är det oerhört svårt, men samtidigt så tycker jag att man ska vara fullt medveten om att kör man hoj kommer folk dö jag förstår inte riktigt människor som köper hojar med 200 hästar och sen gnäller om att det e farligt att köra hoj och att vi måste nå nollvision det kommer liksom med territoriet att hoj är farligt så är det har man problem med det kör inte hoj, enligt mig är det alltför många vanliga människor som skaffar hoj för att det verkar så mysigt, ungefär som att bli soldat för att man får se så fina länder sen blir man upprörd och förvånad att folk dör i krig. sen säger jag absolut inte att det inte är tragiskt och jag förstår nära och kära som e förstörda. men till er hojåkare som är så bestörta över faran så kan jag rekommendera golf eller dylik sport.

Kunde inte hålla mig och skickade detta till idioten (hjälper antagligen inte men kändes bra att skriva)

Dödssäsongen för rökare är jämt igång och dödar betydligt fler

Dödssäsongen för bilister är året runt

Dödssäsongen för överviktiga är igång året runt och dödar betydligt fler

Dödssäsongen för självmord är igång året runt och dödar betydligt fler.

osv

Det är skit när ni i brist på seriös journalistik kastar in olika slumpmässiga sensations rubriker för att sälja lösnummer och spär på med en
lösryckt bild.

Hade du besvärat dig med att kolla fakta på trafiksäkerhetsverkets sida så kan du se att motorcykel kollektivet är den grupp i trafiken
som minskat sina olyckstal mest av alla sedan statestiken startade.

Gått ner till en 24de del jämfört med bilar ca en 6te del sen statestiken startade.

I Sverige är vi nere i trafik olyckstal som i princip är glitchar på en asymptotisk kurva som är nära sin asymptot.

Massmedia älskar att skicka ut skrämskott som snedvrider debatten åt krishållet när ni istället borde påtala det som är bra och men att
skriva om det som lyckas och är bra säljer väl inte lika mycket lösnummer och därmed annonsplatser.

Politikerna nappar när ni kör upp en mick i ansiktet på dom för att inte nästa tag få ännu större panik rubriker.

Om vi inte passar oss leder detta till ett liv i “gipsvagga” iförda lekhjälm med endast en smartphone som sällskap för att vi inte skall
skada oss själva eller andra. Hur kul kommer våra barn tycka det livet är ?

En medborgare som vill ha ett liv värt att leva istället för att ta livet av sig i panikångest genom att sitta i soffan och äta på grund av att allt är farligt.

Sanningen är väl snarare att vi som köper hojar med 200 hk & inte kör bana gör det just för att det är förenat med livsfara. Kicken ligger i att risken att köra ihjäl sig, hela tiden finns där. Jag vet många kick junkies som kombinerar sporthojen, med bergsbestigning, fallskärmshoppning, dykning & kampsport (fullkontakt) - you name it, just för att uppleva kicken. Det är faran som ger kicken, det här är något väldigt få vågar erkänna särskilt på ett forum som detta. Men på tu man hand så kryper det fram. Man kör på marginalen av ens förmåga & pressar hela tiden fram kraven, minskar marginalen & ökar risken. Är det ett sunt beteende - nej, men ett faktum för adrenalin junkies; och vi är många.

Vad är problemet med expressen artikeln:confused:? Det är väl bara en uppmaning att vi ska ta det lugnt i trafiken och inte köra ihjäl oss, det är väl ,inget att uppröras över lr? , det är väl sant att det dör ett antal personer i mc-olyckor, kanske i onödan(pga hög fart, billister mm) varje sommar

Ja, men expressen säljer lösnummer på sina känsloladdade artiklar. Det är ju i princip inga fakta alls i den där artikeln, och den är ju mest riktad till de som känner någon som kör hoj.

Nu börjar mc-morden i trafiken :rolleyes:

Om ett rattfyllo kör rätt ut och på en motorcyklist så blir det MC-olycka. Självklart är det också motorcyklistens fel, han sitter ju på en dödsmaskin. Det är möjligt att bilisten brutit mot någon trafikregel, ja såsom onykterhet men det räcker med en varning här :rolleyes: :fakta

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph