VFR800 - Bra eller anus?

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Efter att ha läst otaliga recensioner av Viffern så är jag övertygad om att det är en bra hoj som är ordentligt ihopskruvad och utan några egentliga kända fel som är värda att nämnas förutsatt att servicen är skött som det var tänkt. Så långt är jag med, men jag är osäker på om den är kul att köra. Har ingen i närheten som äger en så jag kan inte avgöra själv.

En snabb sökning på Blocket visar att dom ligger helrätt i kurs (typ 2006-2007).

Jag bor långt norrut så det blir ganska många mil efter motorväg/rak landsväg och jag är leds på fartvinden med min nuvarande hoj, speciellt i hastigheter över 140 km/h. Behovet av att kunna packa med sig ganska ordentligt med saker då jag och tjejen kuskar lite längre har hittils lösts med ryggsäck och tankväska vilket blir tjatigt i längden.

Det som lockar med med VFR:en är att man enkelt kan skruva på sidoväskor och toppbox, tillbehör som ofta följer med när man köper beggad VFR, samtidigt som den enligt mångas utsago blir "sportig" utan dessa förfulande åbäken.

Nu kommer vi äntligen till mitt egentliga problem; är VFR800 en sport-tourer med betoningen på sport eller touring?

Är grön (har haft hoj och kort sedan sista maj i år, avverkat 1600 mil totalt) och köpte min FZ6:a mest för att det är en tacksam hoj att ta kortet med.

Nå? Vad säger ni? :confused:

honda-vfr-800-10.jpg
 
Last edited:
Vad jag har förstått är det en sporttourer som landar lite mer åt tourerhållet, å andra sidan skäms inte sporttourers för sig även om de gör det.
 
Det är en hädelse att inte prata gott om Viffern!
Enligt många tester "världens bästa motorcykel" Köp en och du kommer att bli nöjd. Gott om kraft, körglädje och kvalité.
 
En VFR800 är både sportigare och mer touringanpassad än din nuvarande hoj.
 
Jag har även hört många som gnäller på Viffern, mestadels gällande könlöshet och fantasilös design, men jag är beredd att sticka ut hakan och påstå att den ser riktigt bra ut.
 
Är kanon nöjd med min som jag haft i drygt ett år nu.
Finns fart så det räcker till och blir över om man vill leka.
Kör lätt 70-80 mil på en dag.
Frugan sitter kanon bakpå
Betalar 3500:-/år hel/hel i Bilsport MC

Finns nog en anledning till att inte mycket är förändrat sedan VTEC kom 2002 , istort sett samma hoj 2012 :tummenupp
 
Finns nog en anledning till att inte mycket är förändrat sedan VTEC kom 2002 , istort sett samma hoj 2012 :tummenupp

Jo exakt! Det svåra verkar vara att hitta någon på vettiga mil. Misstolka mig inte, jag är inte rädd för mil på en hoj, men jag kör rätt mycket och det känns dumt att börja på 5000 mil om jag inte måste.

Försäkringen är ju gratis, bor i Luleå och är 34 bast. Kostar nada. :tummenupp

Några saker jag bör tänka på vid köp?
 
Säger som TCE är väldans nöjd med min. betalar också ca 3500:- hel/ hel finns mycket att köpa tll på Ebay !! jag köpte även hojen där ........
 
min åsikt om Viffern är att den känns lite könlös och tråkig , men förnuftig

Hojvärldens Volvo V70 ... tilltalar mig inte det minsta
 
Jag har även hört många som gnäller på Viffern, mestadels gällande könlöshet och fantasilös design, men jag är beredd att sticka ut hakan och påstå att den ser riktigt bra ut.

Bra, gillar du själv designen så stå på dig då. Jag tycker själv att den är riktigt snygg.:tummenupp

Å könlös, det är inget att bry sig om. Det epitetet verkar ju alla riktigt bra hojar få.:confused:
 
min åsikt om Viffern är att den känns lite könlös och tråkig , men förnuftig

Hojvärldens Volvo V70 ... tilltalar mig inte det minsta

Jo jag känner till motargumenten, många (inklusive mig själv för ett halvår sedan) har just den uppfattningen, men alla tester/ägare kan inte ha fel. Måste nog äga en ett tag och mata några hundra mil innan man avfärdar den tror jag. För mig har den växt till ett hjärnspöke just för att det verkar vara en hoj som skulle passa mig perfekt.

Tillägger att jag kör en V50 T5 själv =)
 
Vet inte vilka års modeller du letar efter men nog tyckte jag det finns en hel del på blocket som gått 1000-2000 mil.

Läste en artikel om ett mc-bud i England som hade kört +70 000 mil med sin (inte miles) , dock bytte han motorn efter 35 000 mil.:tummenupp
 
Läste en artikel om ett mc-bud i England som hade kört +70 000 mil med sin (inte miles) , dock bytte han motorn efter 35 000 mil.:tummenupp

35 000 mil?!? Då kan vi snacka skottsäker motor. Min FZ har gått 2400 mil nu och jag tycker att det är dags att byta innan den störtdyker i värde =)
 
Jo jag känner till motargumenten, många (inklusive mig själv för ett halvår sedan) har just den uppfattningen, men alla tester/ägare kan inte ha fel. Måste nog äga en ett tag och mata några hundra mil innan man avfärdar den tror jag. För mig har den växt till ett hjärnspöke just för att det verkar vara en hoj som skulle passa mig perfekt.

Tillägger att jag kör en V50 T5 själv =)

Hade jag inte gått och kärat ner mig i en Z1000SX så hade jag antagligen köpt en VFR800. Det verkar vara en hoj som uppfyller det jag vill ha ut av en hoj. Hann däremot inte provköra en innan jag provkörde en z1000sx, sååå vet inte riktigt hur de är att köra.
 
...sååå vet inte riktigt hur de är att köra.

Samma här, man har ingen aning. Blir att köpa en på ren chansning om inte Lindroths eller Yamahacenter får in någon som man kan testa innan snön kommer (snart).

Enda Honda-återförsäljaren i stan är samma som säljer Honda-bilar och dom är nollade på hojar. Sist jag var in och kollade hade dom en Gold Wing och några inbyteshojar av andra märken. Just ja, dom hade även en liten hylla med kläder med prissättning som var makalös. Som att jeansen inte hade kevlarfoder utan snarare diamantfoder.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top