VFR - Brukshojen

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Suget efter en V4 till var för stort, så jag började spana efter en VFR 750 i sensomras/höstas,
Helst en Vit -90, då jag anser de vara de snyggaste. Helst inte nyare än -92, då jag ville klassikerförsäkra den. Men marknaden var ganska mager och de som fanns var lite för dyra.
Grejen var ju den att det skulle vara billigt också :).

Så dök det upp en omkullkörd -93 till bra pris.
Den försvann dock samma dag från Blocket innan jag hann ringa.
Dagen efter däk den upp igen då den tilltänkta köparen drog sig ur. Jag slog till direkt!
Den fanns dock i Skåne, närmare bestämt Eslöv. Bara 52 mil bort :3freak

Så jag och svärfar drog iväg den 29/12 för att hämta den.
Vi körde ner i efterdyningarna efter stormen Dagmar och hade klass 2 varning på väg ner.
Motvinden var så stark att vi snittade 0,96 på väg ner med en tom kärra :hihi.

Hojen var exakt som säljaren hade beskrivit den och visat på bilderna......förutom en sak.
Stötdämparen var tvärslut. Det fanns ingen olja alls kvar i den.
Men säljaren var inte medveten om det och hade kört den ca 400 mil i somras.
Kanske var därför som han körde omkull i höstas??:rolleyes:

Nog pratat... bilderna är från när vi hämtade den och hur den ser ut idag efter att jag börjat plocka ner den:
DSCN0950.jpg
DSCN1017.jpg
 
Hur ser planen ut, bara återställa den i nästan original skick eller ska den pimpas något ?! :va
 
Målet är väl orginal.
Men sen brukar det alltid spåra ur lite :)
 
Kul, har haft samma tanke.. det blev dock en hel men billig Bandit 1200 istället.
Hur mycket var trasigt? Gaffel & krona "ser" rakt ut...
 
Har plockat lite idag.

Att åtgärda:
Hela höger sida av helkåpan.
V-formade kåpa på insidan fram vid kylaren trasig.
Höger passagerarfotpinne + hållare.
Slip-on lite skrapat men inget farligt.
Hål på ovansidan av "kollektorn" på avgaset.
Packboxarna tvärslut och ingen olja kvar i gaffelbenen
Bakre dämparen tvärslut, ingen olja kvar.
Broms och kopplingsslangar är 19 år gamla och känns lite stela.
Framhjulet rullar knappt.


Lite bilder på skadade delar:
DSCN0957.jpg
DSCN0958.jpg
DSCN0959.jpg
DSCN0962.jpg
DSCN0963.jpg
 
Last edited:
Kul projekt! Jag skulle själv kunna tänka mig en VFR från 1994-97 som brukshoj. Grymt fina!
 
Målsättningen är att inte spendera mer än 5000:- på delar och annat för att få den klar.
Det kommer bli tajt men jag ska försöka iallafall :) (ebay är din vän...)
Kommer uppdatera listan all eftersom.

Shoppinglista:
Höger toppdel - KÖPT 12/1-12
Vänster toppdel - KÖPT 12/1-12
Höger mittdel - KÖPT 12/1-120
Vänster mittdel - KÖPT 12/1-12
Höger bottendel - KÖPT 12/1-12
V-kåpan fram - nerkapad och återanvänd
Bakre stötdämpare - KÖPT 12/1-12
Avgaspackningar. - Fanns i garaget :)
Packboxar o dammskydd t. gaffeln - Beställt 9/1-12

Att göra:15/1-12
Renovera framgaffeln - FIXAT
Svetsa avgaset - FIXAT
Byta avgaspackningar - FIXAT
Byta styrlager? - Var tillrräckligt fräscht. Omfettning enbart
Lackering - För dyrt.
Storservice. - Olja, oljefilter, stift, luftfilter och förgasarrengörning
Kolla genom bromsar fram och ev. renovera oken. - FIXAT
Kolla igenom lager i framhjul och hub till bakhjul. - Fixades senare, se bild i tråden
Bygga ny anslutning till Slip-on. - fixades senare, se bild i tråden

Önskelista:
Slip-on - FIXAT (ett överblivet från tantens VFR 400)
Stålomspunna slangar för broms och koppling - Beställt S-racing 12/1-12
 
Last edited:
Kul projekt! Jag skulle själv kunna tänka mig en VFR från 1994-97 som brukshoj. Grymt fina!
Tjena mannen....

Personligen tycker jag att 90-93 är snyggare.
"luftintagen" på sidan av helkåpan på 94-97 förstör utseendet i mina ögon.

Du får komma o provköra denna itället när du missade den förra :)
 
Ja skulle kunna ha en vfr800 av den senaste sorten, verkar va en bra allroundhoj, för mig tillräckligt med effekt, den verkar lagom sportig men ändå touringvänlig :)
 
Ja skulle kunna ha en vfr800 av den senaste sorten, verkar va en bra allroundhoj, för mig tillräckligt med effekt, den verkar lagom sportig men ändå touringvänlig :)

Hej Lövet. Jag har en -08 till salu. Annons finns både på blocket och här på SH.

Med vänlig hälsning
Ola
 
Då ha ja no sett den, men denna säsong blire till att köpa supermotard. Men den skulle vara bra som andracykel istället för min zxr750, tyvärr blire bara ett hojköp i år :)Tack ändå :)
 
Stålomspunna slangar för broms och koppling kostar inte många kr på mc skrot.
problemet är bara att hitta från rätt hoj eller med rätt längd....
detta går under säkerhet och blir således helt nya prylar om det blir.

Jag har uppdaterat inköpslistan med lite mera kåpor från vänster sida av helkåpan.
Lite fusklagat och även lagat/lappat på baksidan med epoxylim.
Lika bra att byta det direkt innan det ska lackas.
 
har börjat rota lite mer nu.
Stötdämparen är ur och den är tokslut. Ingen olja kvar i den.
Skruvade ur stiften och kollade luftfiltret.... jösses!

Nu ska vi leta delar och pruta som bara den :)

DSCN1021.jpg
DSCN1023.jpg
DSCN1027.jpg
 
Inlägg #8 uppdaterat med delar och info.

Lycka!!!
Jag har hittat alla kåpdelarna jag behöver.
Hittade även en beggad orginal stötdämpare och testar med den innan jag börjar byta/bygga om. Hoppas den är tillräckligt fräsch bara.
Notan stannade på ganska precis 2000:- inkl frakt för allt det.

Ringde även Anders på S-racing för att beställa de stålomspunna slangarna.

Ibland grejerna till tantens VFR 400, låg det en Kolfiberburk som jag lägger beslag på.
Nytt rör ner till kollektorn och sen kan jag använda den burken.

Sitter och fnular på lackeringsförslag men har inte kommit fram tillnågot vettigt än.
Vit ska den bli men har inte bestämmt mig ang. dekalerna ännu hur jag vill ha det.
 
Låter som projektet går som på räls... inom ramarna för budgeten.. Ska du lacka själv eller lämna iväg ? Är väl i så fall de som kan dra iväg på de hela ?!
 
den där viffan va min kmpis intresserad av först men gav upp tanken va för mycket o göra.
och nu förstår jag varför ;D
kör på helvit mad bara svart Honda text längst ner på sido kåporna. borde bli rent o snyggt
 
Låter som projektet går som på räls... inom ramarna för budgeten.. Ska du lacka själv eller lämna iväg ? Är väl i så fall de som kan dra iväg på de hela ?!
Jag kommer lämna iväg till en polare som brukar lacka småsaker.
Blir inte så mycket dyrare än vad färgen kostar.

den där viffan va min kompis intresserad av först men gav upp tanken va för mycket o göra.
och nu förstår jag varför ;D
kör på helvit mad bara svart Honda text längst ner på sido kåporna. borde bli rent o snyggt

Kommer nog att se ut såhär sen:
RC36 sida3.jpg

Det VFR-märket på hojen ovan, är en lek/hyllning till Interceptorn, som VFR hette i USA.
Det är det undre märket på bilden nedan; rött/vitt/blått
Sen gjorde jag en egen variant längst upp, som jag funderar på:
vfrdekaler sida.jpg
 
En väns pappa hade ne VFR-90tal när vi var yngre, vill minnas att den var helvit med guld dekaler i VFR text. Det var riktigt snyggt och enkelt/cleant. Mitt förslag!
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top