VFR - Brukshojen

Jaru katten nu har jag hittat igen dig ;)
Tycker bilderna från broms- & kopplings-behållarna påminner om det jag fann när
jag bytte på min super tenere. Man funderar om man ska behöva ringa till ett museum
så dom får göra en utgrävning innan man gör klart det hela....
 
Jag vill ha mina fälgar nu !!!!!

Skulle hämta dem i fredags och ta tillbaka dem innan de han o blästra/pulverlacka.
Jag menar, varför ha snygga fälgar när resten av hojen ser ut som den gör?
Men när jag kom hade han varit inne i blästerboxen i 10 minuter redan med mina saker.

Så det är bara att vänta tills grejerna är klara nu....
Typiskt när det är så bra väder ute :(
 
Fälgarna klara i fredags.
Däcken monterade i fredags kväll, Pilot Road 3 fram o bak.

Sista gjordes idag och sen blev det provtur runt kvarteret.
Verkar ok förutom bromsarna fram som måste luftas ur mer.
Funkar inte det, blir det byte av bromspump.....

Så fort jag orkar köpa gas till svetsen, ska det bytas ljuddämpare.

DSCN1249.jpg
 
Påställd o klar.
5 mil igår.
Nu funkar allt som det ska och bromsarna blev bra efter luftningen.
 
Ibland har man tur,,,,
Klev in på en konkursutförsäljning en dag och hittade en massa Öhlins Gaffelfjädrar.
Verkar vara till cross men jag hittade ett par som var 1,5cm längre än orginal samt samma diameter.
Köpte dem och testade på kvällen om de passade.....

Jämföra nya fjädern med den gamla
DSCN1284.jpg


Men den går inte ner i gaffelbenet....
Varför?
Aaaah, det skiljer 2-3mm i diameter:
DSCN1285.jpg


Nu tröttnade jag och kapade av lite på en CBR 600 -95-fjäder.
ca 3cm längre än vad distansröret var.
DSCN1286.jpg


Sen smällde jag ihop skiten och lät det vara så.
Viffer tuffar å går nu och används dagligen till jobbet.
Fjädringen blev mycket bättre nu.
Fortfarande lite mjuk men det är ingen racermaskin heller.

Men jag hittade dock ett annat problem som jag stör mig på...
Den är fruktansvärt låg.
Tror att sadeln är urkapad:
DSCN1533.jpg


Så vi satte igång att sprätta klamrar:
DSCN1537.jpg


Och mycket riktigt, så var den urkapad i skumgummit:
DSCN1538.jpg


Kompisen droppade av en sadel från någon EU-moppe som skulle skrotas:
DSCN1534.jpg

DSCN1535.jpg


Med hjälp av såg och grov rasp, formades en liten kudde att limma fast.
Inte helt bra men det duger till att börja med.
Kontaktlim och tejp is da shit för att få det att sitta ihop
DSCN1540.jpg


Snabbspolning framåt:
DSCN1541.jpg


Som sagt....inte helt nöjd då skarvarna i skummgummit syns genom överdraget.
Dessutom behöver jag fylla på med mer i framkant på sadeln då jag hela tiden glider framåt pga lutningen.

Nu ska vi fixa iordning en Bagster tankväska med tankskydd som medföljde köpet.
Saknas lite remmar och fästen på skyddet.
Synd att kasta då allt var helt nytt
 
Japp....
Klart!!
Colorblind Edition VFR 750 är klar :rofl :lol :hihi :D

DSCN1572.jpg
 
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Vajersmorjare-82218/
Bara att trycka igenom någon bra smörja. Jag kör med Biltemas PTFE-spray för att lösa upp/spola ur skit. Den verkar snällare än WD-40 och smörjer länge för att vara så tunn. Därefter något tjockare som stannar kvar bättre.

Sorry för OT i din trevliga tråd Catman!

Jag har en såndär. Funkar INTE bra. Det sprutar ut spray utanför då den inte klarar att hålla tillräckligt tätt. Jag har experimenterat med plastpåsar som jag tejpar på vajern, tätar med eltape och låter oljan rinna ner under natten. Funkar bättre än den där du länkar till tyvärr. Jag ville verkligen att den skulle funka!

Carry on Catman, du gör ett noggrant och bra jobb!
 
Carry on Catman, du gör ett noggrant och bra jobb!

Tackar.
En gör så gött en kan.....

Fast nu är det bara köra med den. Funkar bra och endast smågrejer som dyker upp.
Ska åtgärdas men inte förrän den andra hojen är ihopsatt och fungerar igen.
 
Jag har en såndär. Funkar INTE bra. Det sprutar ut spray utanför då den inte klarar att hålla tillräckligt tätt. Jag har experimenterat med plastpåsar som jag tejpar på vajern, tätar med eltape och låter oljan rinna ner under natten. Funkar bättre än den där du länkar till tyvärr. Jag ville verkligen att den skulle funka!

Visst blir det lite kladd men jag brukar få ner större delen av smörjan iaf efter ett par försök.
 
"Pytt i panna" finns att köpa på diverse bil tillbehörsfirmor (sadelstoppning). Limmas fast med spraylim och kan därefter slipas till med 40 papper på roterande sliptrissa. Blir kanoners :D
 
Nu uppdaterar vi igen.

Denna "sak" rullar på utan problem....nästan
Har fått byta laddregulator och batteri pga överladdning.

Var förbi en polare igår och hittade bromsbelägg på en krok i hans lilla affär.
Fina EBC till billiga pengar, bara att handla.

Svängde förbi SAM's MC-demontering på hemvägen och hittade faktiskt en sadel i all bråte där.
Visserligen är klädseln trasig och stommen sprucken, men skumgummit var helt :)

Och senare på kvällen, fick jag ett grenrör av en annan polare som inte hade kvar sin hoj längre.

Jag tror bestämt att det blir lite skruva under helgen:rolleyes:
 
Kunde inte hålla mig :)
Bytte beläggen och luftade ur samt rengjorde oken idag.

Eftersom jag var åksugen, så tänkte jag snabbt byta sadelöverdrag och sen ut å köra en sväng.
Jämförelse mellan sadlarna gör att jag uppskattar sänkningen till ca 10cm som är borttaget som mest mätt i framkant:
DSCN2170.jpg

Sen upptäckte jag att den andra underdelen saknade fästöronen framtill vid ramen.
Blev till att strippa båda sadlarna helt och glömma åkturen eftersom det började regna lagom till sadeln var klar....
Blev lite klammers att plocka ur idag:
DSCN2172.jpg


Jämförelse mellan sadelskummen:
DSCN2171.jpg


Färdigt resultat:
DSCN2174.jpg


Som det så ut förut:
DSCN1572.jpg
 
Efter att ha hört att avgaset läcker vi burken i några dagar nu, så tröttnade jag.

Tog bort slip-on'et och upptäckte att packningen var körd.
Det flexade även oroväckande mycket i stumpen som sticker ut ur burken undertill.
Mycket riktigt så var det sprucket där med.
DSCN2188.jpg


Tog då beslutet att göra ett eget slip-on av lite 2"s rör och den kolfiberburk jag hade liggandes.
Första steget blir att svetsa dit en 30 graders 2" rörkrök.
DSCN2187.jpg


Svetsarna ser ut som skit jag vet.....
Så det blir värmebeständig mattsvart över allt :)
DSCN2189.jpg


Efter en del pysslande så fick jag ljuddämparen att smita åt hyffsat tajt:
DSCN2191.jpg


Klamman till burken är gjord av rostfritt av en plåtfirma i stan. 100:- var det värt.
Tycker dock att burken hamnade lite långt fram och även att den är lite för liten...
Helhetsbild:
DSCN2192.jpg
 
Då det fortfarande är säsong (:va ) så fortsätter denna att rulla.

Drivpaket sjunger på absolut sista versen och något slamrar från kopplingen.
Men vi kör tills snön kommer.

Häromdagen hälsade jag på min kära mor och fick lite mat i magen.
totalt ca 17 mil den dagen :crash
 
Nu är det definitivt inget VFR-väder längre, tyvärr.

Det är däremot dags att ta hand om lite småsaker som måste fixas.
Drivpaketet måste bytas så ett nytt beställdes från Hunters i England.
EK-kedja med ståldrev för ca £84.
De gamla dreven är slut med lutande kuggar:
DSCN3249.jpg


Passade på att putsa upp svingen och drevhållaren/hub'en:
DSCN3252.jpg


Sen kom jag på att det hade varit svårt att justera kedjan.
Det beror förmodligen på grus/smuts i svingen som gör att hub'en inte rör sig som den ska.
Då kan man lika gärna skruva isär allt o kolla upp lagrena samtidigt som det ska göras rent.
DSCN3253.jpg


Smutsigt!
DSCN3256.jpg

DSCN3257.jpg


Rengjort:
DSCN3259.jpg


Efter att ha kollat lagrena så var det bara 2st som började bli dåliga.
Som tur var är det standardlager; 6908 RS.
De andra lagren var ok och nållagret behöver bara en rengöring och nytt fett.
 
Fyll en aning fogskum i hålet du ser in i svingen i bak, så slipper du grus i framtiden.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top