VFR 400-tråden

fick bli ett diablo rosso 2 160/60 däck då den storleken verkar vara vad pirelli rekommenderar te 4.5" fälg. funkade galant på gelleråsen men bakdämparen va inte inställd ordentligt så det va lite scary om man lade för mycket vikt på bakhjulet när man skulle ta en sväng.. men men ett steg åt gången.
 
Lyllos dig, jag har ju bara hunnit ta en provtur med min för att inse att jag måste riva ner motorn i bitar, och 2-3 veckors leveranstid på delarna...
 
vad jag har förstått så ska det inte vara några problem med v400orna förutom då när man har stegrat så osis dig. en sak jag e fundersam över e just vikten, verkar som att de ligger på lite under 200kg men både jag å polaren samt gubbarna som hjälpte mig att sätta på nya däcket tyckte att det kändes aaaaaaaningen mindre än 200 fulltankat. måste väga den nån dag.
 
Antagligen läckande ventiltätningar, möjligen kolvringarna som gått, så har beställt hela kittet, vissa av grejerna till nc30 som ska funka någorlunda att använda. Den jag köpte har ju gått en hel del med dock, och fick den till ett bra pris, så att något skulle strula var ju egentligen ganska väntat. Hade iaf skoj på provturen! :D
Jag ser fram emot att väga min när nya kåporna kommit så man kan bli av med lite lampor och annan sådan död vikt ;D (bara för det kommer den väl väga 290 kg, med specialarmotor gjord av bly).
 
Oj, här har det hänt grejer igen, grattis Pillo-kun och enrosabil till nyförvärven! På onsdag tänkte jag hänga lite vid donken Sveavägen på kvällen. Blir jag enda 400:a där?
 
Oj, här har det hänt grejer igen, grattis Pillo-kun och enrosabil till nyförvärven! På onsdag tänkte jag hänga lite vid donken Sveavägen på kvällen. Blir jag enda 400:a där?

Risken är tyvärr överhängande då jag måste kasta i nya kolvar, kolvringar och ventiltätningar i min. Eller en ny motor, men de växer ju inte riktigt på träd...
 
Ja definitivt, väntar fortfarande på delar. Kan ett kompprov avslöja vilket av alternativen som gått åt?
 
shit vad svårstartad 35an e när man jämför mot en modern hoj, lät det stå några dagar å det tog ca 5-6 försök innan den gick igång. Ducce har verkligen gjort ett bra jobb när de kopierade hondorna :P

Gillar hondan mer å mer, men urk vad svag den är under 5k :P . Det grymmaste med den är dock när gammelgubbarna på klubben rusar ut för de tror det e en rc45 :P haha :rofl Så besvikna de bli när man säger att det e en 400 nästan att de börjar gråta jue :D
 
En vild gissning är att både slitna ventilsäten och slitna kolvringar borde synas vid ett kompprov.

Den gissningen känns inte så vild! Tror det jag med, nu är det iofs ventiltätningarna jag klurar om, men det är nog likadant där, tänkte på när ventiltätningarna läcker igenom. När kolvringarna är körda så ryker den vid gaspådrag, när ventiltätningarna är slut så ryker den när man släpper gasen, dock är det lite oklart på min hoj (kanske båda har gått?) så jag tänkte om det som gör skillnad på gas/släppa på gasen även gjorde att det inte syntes om ventiltätningarna läckte på ett kompprov.
Fan jag gör ju mig själv yr här, måste göra mig av med lite hojar så jag får in den i garaget o kan riva i motorn snart.
 
Hur varma blir era VFR/RVF? Min håller sig runt 90-sträcket i motorvägsfart men sticker rast upp och stannar en bit innan rödmarkering. Kommer man väl upp i fart igen så tar det tid innan tempen går ner. Utöver det så strålar det ut massor av värme ur sadeln och under benen, men det kan ha med kinakåporna att göra.:tungan

Jag har förstått efter lite sökningar att modellen har en tendens att bli varm, men det vore skönt om den oftast kunde hålla sig runt 90 grader.
Jag har idag tagit bort kåpan som sitter bakom framhjulet och skyddar nedre kylaren. Då denna plastbit endast har små hål (orginalkåporna är bättre) i sig blir flödet obefintligt och visst blev det en positiv skillnad. Jag tog även bort de små plastflärparna som sitter mellan ramen och sidokåporna. Dessa stänger in värmer och hindrar att luften runt motorn ventileras bort. Tyckte mig ana en liten förbättring speciellt i låg fart.

Då hojen svarar dåligt på så tror jag att den måste fetas upp över hela registret, vilket blir ett vinterprojekt. Med lite tur så ger det också en svalare motor och svalare avgaser/avgasrör.

Tror dock att tempen måste ner mer. Hittills har jag funderat på detta: rengöra/"blåsa ur kylare", ev byta den nedre som verkar lite frasig, större/längre kylslangar som rymmer mer vätska och kanske dras så att de hamnar i fartvinden, kanske montera ett kärl för att öka mängden vätska i systemet, montera oljekylare, montera ytterligare en vanlig kylare någonstans.

Är det helknasiga ideér eller finns det något annat att göra som jag inte tänkt på?
 
Hur varma blir era VFR/RVF? Min håller sig runt 90-sträcket i motorvägsfart men sticker rast upp och stannar en bit innan rödmarkering. Kommer man väl upp i fart igen så tar det tid innan tempen går ner. Utöver det så strålar det ut massor av värme ur sadeln och under benen, men det kan ha med kinakåporna att göra.:tungan

Jag har förstått efter lite sökningar att modellen har en tendens att bli varm, men det vore skönt om den oftast kunde hålla sig runt 90 grader.
Jag har idag tagit bort kåpan som sitter bakom framhjulet och skyddar nedre kylaren. Då denna plastbit endast har små hål (orginalkåporna är bättre) i sig blir flödet obefintligt och visst blev det en positiv skillnad. Jag tog även bort de små plastflärparna som sitter mellan ramen och sidokåporna. Dessa stänger in värmer och hindrar att luften runt motorn ventileras bort. Tyckte mig ana en liten förbättring speciellt i låg fart.

Då hojen svarar dåligt på så tror jag att den måste fetas upp över hela registret, vilket blir ett vinterprojekt. Med lite tur så ger det också en svalare motor och svalare avgaser/avgasrör.

Tror dock att tempen måste ner mer. Hittills har jag funderat på detta: rengöra/"blåsa ur kylare", ev byta den nedre som verkar lite frasig, större/längre kylslangar som rymmer mer vätska och kanske dras så att de hamnar i fartvinden, kanske montera ett kärl för att öka mängden vätska i systemet, montera oljekylare, montera ytterligare en vanlig kylare någonstans.

Är det helknasiga ideér eller finns det något annat att göra som jag inte tänkt på?

Börja med att göra rent gamla kylaren. Har inte din kylarfläkt förresten? Borde gå att fixa så den går in tidigare, eller en knapp på styret så du kan trycka igång den manuellt?
 
Börja med att göra rent gamla kylaren. Har inte din kylarfläkt förresten? Borde gå att fixa så den går in tidigare, eller en knapp på styret så du kan trycka igång den manuellt?

Jo den har en fläkt, men det känns som att den har svårt att orka med. Visserligen så har jag bara provat när kåpan satt framför, men med den borta och en egen knapp kanske man kan hålla tempen under kontroll.
 
Tjo, nu när sommaren lider mot sitt slut funderar jag på att sälja nc35an som jag köpt av Pelle. Jag vet inte men blitt inte så många bandagar i år å jag har la tröttnat lite. Inte av hojen i sig utan bara av att åka hoj överlag, å vill då att nån annan får nån nytta av den istället för att jag låser in den i hopp på att jag får upp suget.. så e ni sugna pma mig :)
 
Så här kan det se ut när en NC30 står parkerad utanför Mc Donalds på Sveavägen i Stockholm.

DSC_0714_2.JPG

Noterar att färg verkar vara extrautrustning på modernare hojar.
 
Last edited:
Tjo, nu när sommaren lider mot sitt slut funderar jag på att sälja nc35an som jag köpt av Pelle. Jag vet inte men blitt inte så många bandagar i år å jag har la tröttnat lite. Inte av hojen i sig utan bara av att åka hoj överlag, å vill då att nån annan får nån nytta av den istället för att jag låser in den i hopp på att jag får upp suget.. så e ni sugna pma mig :)

Vi kan byta, så har du något att göra under vintern? ;)
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top