VF1000F 84 Starkt ticking när kall

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Ingen fara jag tog inge illa upp , ska mycket mera till innan jag bryr mig :)

Det är bra då du:Bugar tänkt att om det är ventilarna, kanske clearance är för lite och inte för stort, när ventil slitnas clearance blir mindre om jag har rätt men det förklara inte varför ljudet försvinner helt när den är varm?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gissa om kamkedjesträckarna kan jävlas på de här hojarna!!
Kolla sprängskissen så förstår man att de inte är lätt att se om sträckarna funkar som de ska! Ni måste lägga stor tid på att besikta varenda liten pryl som har med sträckaren att göra för jag är till 90% säker på att de är den som jävlas för de är mer regel än undantag med denna konstruktion på sträckarna.

http://www.bikebandit.com/oem-parts/1984-honda-interceptor-1000-vf1000f/o/m151725#sch613423
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej
Är det möjligen hydrauliska ventiltryckare på den? Det kanske i så fall är igensatta hål eller något som gör att oljetrycket inte byggs upp inuti tryckarna innan oljan blivit tillräckligt varm?
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Kolla så att tätningarna till avgasgrenrören är hela och åtdragna.

Tyckte jag var med pinnen på avgasröret i bakkant på cyllen idag men skall kolla/lyssna igen lite extra
När jag åket dit nästa gång .
Men tickandet kom mest ifrån framkant på bakersta ventilkåpan och avgasröret går in på motsat sida så tror inte på att det är problemet ...
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Tyckte jag var med pinnen på avgasröret i bakkant på cyllen idag men skall kolla/lyssna igen lite extra
När jag åket dit nästa gång .
Men tickandet kom mest ifrån framkant på bakersta ventilkåpan och avgasröret går in på motsat sida så tror inte på att det är problemet ...

Det är så svårt med sånt, omöjlight att säga tills vi lyfta kåpan.
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Gissa om kamkedjesträckarna kan jävlas på de här hojarna!!
Kolla sprängskissen så förstår man att de inte är lätt att se om sträckarna funkar som de ska! Ni måste lägga stor tid på att besikta varenda liten pryl som har med sträckaren att göra för jag är till 90% säker på att de är den som jävlas för de är mer regel än undantag med denna konstruktion på sträckarna.

http://www.bikebandit.com/oem-parts/1984-honda-interceptor-1000-vf1000f/o/m151725#sch613423

mmm! mycket i den skissen, är det lätt att se om kedjan är spänt tillräklig? svårt att se om delar är sliten eller inte .. skulle var bättre att köpa en ny späännera om det koster inte så pass mycket, villig att lägga lite penger ut på den eftersom motorn är i jävla bra skick dessutom för detta problem, låter nästan som ny när den är varm (kanske inte ny) men du vet!!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
mmm! mycket i den skissen, är det lätt att se om kedjan är spänt tillräklig? svårt att se om delar är sliten eller inte .. skulle var bättre att köpa en ny späännera om det koster inte så pass mycket, villig att lägga lite penger ut på den eftersom motorn är i jävla bra skick dessutom för detta problem, låter nästan som ny när den är varm (kanske inte ny) men du vet!!

Tyvärr finns de inte nya sträckare att köpa från Honda de är slut i lager. På ebay finns lite nya delar och beg. Men jag skulle försöka göra om den till manuell sträckare. Försök fundera ut ett sätt att sträcka kedjan manuellt ,, de krävs såklart lite fantasi och ev en svets.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro....TRS0&_nkw=vf1000f+cam+chain+tensior&_sacat=0
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Läs denna sida ang ett litet fix man kan göra på fjädern till sträckaren. Man ska tydligen slipa bort något gummi på eller bredvid fjädern som spänner sträckaren. Gör gärna den modden då liks ventilkåpan är av.

http://honda.vf1000.com/forum/index.php?topic=844.20;wap2

Tack .. jag läst lite om det där med skär bort gummi på guiden eller nåt .. jag är lite in och ut här så inte kollat riktig .. jätte tack för tipsen :yoparty
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Tyvärr finns de inte nya sträckare att köpa från Honda de är slut i lager. På ebay finns lite nya delar och beg. Men jag skulle försöka göra om den till manuell sträckare. Försök fundera ut ett sätt att sträcka kedjan manuellt ,, de krävs såklart lite fantasi och ev en svets.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro....TRS0&_nkw=vf1000f+cam+chain+tensior&_sacat=0

jag hittde den nya från Honda parts house .. inte kollat ordentlig än.

https://www.hondapartshouse.com/oemparts/a/hon/506c39acf870023420a324e0/cam-chain-tensioner
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Låter ju lite som din VF1000F : "Ugh.. Yesterday the bike started making a weird whining noise between 2500 and 3500 RPM.. Drove it home, started it and the noise was gone.. Went for another little drive and it ran beautifully.. Started it up today to go for a spin and it seems the rattle is back, though it goes away significantly after its warmed up.. I'm going to check the valve clearances again to make sure none backed off.. As far as the slipper blade on the tensioner, is it possible for it to come out of the slot in the crankcase if the tensioner base mounting bolts were not removed? For example is there enough room for it to come out of the slot if you unlock the tensioner and lift the tensioner arm with a hooked wire? Also wondering about what picko was talking about, not so much the manual aspect, but the removal of the rubber spring surround.. I might be removing the tensioner tonight and test the spring to see how strong it is, I dont have a scale but I'll hang a weight off it and measure the length, then do the same with an extra spring to see which one is stronger..

What could possibly cause the loud whining noise?

WinDeX:
Found out what went wrong. The slipper blade base must of been not in it's slot. Wore the tip with the curled metal right off. How can you tell if the slipper blade is in its base after you unlock it?"

Men jag fattar inte riktigt vad han menar med sitt svar på felet och lösning ..
Kan det vara glidskenan som hoppad ur sitt spår eller nått ???
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är oftast omöjligt att se eller hitta fel på kamkedjesträckare oavsett märke. De är säkrast köpa ny eller bygga om till mekanisk sträckare om möjligt.
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
De är oftast omöjligt att se eller hitta fel på kamkedjesträckare oavsett märke. De är säkrast köpa ny eller bygga om till mekanisk sträckare om möjligt.

efter jag kollat runt det verkar vara mest problem med kamkedjesträckare än nåt annat .. sträckare blade this, sträckare guide that sträckare bitar i sumpan oi oi! ska lyfter av kåpan imån och tar en koll.
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Låter ju lite som din VF1000F : "Ugh.. Yesterday the bike started making a weird whining noise between 2500 and 3500 RPM.. Drove it home, started it and the noise was gone.. Went for another little drive and it ran beautifully.. Started it up today to go for a spin and it seems the rattle is back, though it goes away significantly after its warmed up.. I'm going to check the valve clearances again to make sure none backed off.. As far as the slipper blade on the tensioner, is it possible for it to come out of the slot in the crankcase if the tensioner base mounting bolts were not removed? For example is there enough room for it to come out of the slot if you unlock the tensioner and lift the tensioner arm with a hooked wire? Also wondering about what picko was talking about, not so much the manual aspect, but the removal of the rubber spring surround.. I might be removing the tensioner tonight and test the spring to see how strong it is, I dont have a scale but I'll hang a weight off it and measure the length, then do the same with an extra spring to see which one is stronger..

What could possibly cause the loud whining noise?

WinDeX:
Found out what went wrong. The slipper blade base must of been not in it's slot. Wore the tip with the curled metal right off. How can you tell if the slipper blade is in its base after you unlock it?"

Men jag fattar inte riktigt vad han menar med sitt svar på felet och lösning ..
Kan det vara glidskenan som hoppad ur sitt spår eller nått ???

Jag kollade den post och andra .. not exactly awe inspiring::gnissla
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
På bakre cylinder ventil kåpan finns en slang som går in i väster baksidan av kåpan, är det en vatten slang eller olje? nån som vet? det står i manualen man ska tömma bakre cylinder av vatten innan man plocka av kåpan, om detta är vatten, vad gör den upp i kåpan, finns där vatten kanaler i kåpan? ska vara tacksam för nåt svar på detta om nån vet.
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
På bakre cylinder ventil kåpan finns en slang som går in i väster baksidan av kåpan, är det en vatten slang eller olje? nån som vet? det står i manualen man ska tömma bakre cylinder av vatten innan man plocka av kåpan, om detta är vatten, vad gör den upp i kåpan, finns där vatten kanaler i kåpan? ska vara tacksam för nåt svar på detta om nån vet.

Var inget problem med Slangen .. typ en olje overflow slang om jag har rätt.
 

ticklemepink

Medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Göteborg
Hoj
VF1000F 84
Läs denna sida ang ett litet fix man kan göra på fjädern till sträckaren. Man ska tydligen slipa bort något gummi på eller bredvid fjädern som spänner sträckaren. Gör gärna den modden då liks ventilkåpan är av.

http://honda.vf1000.com/forum/index.php?topic=844.20;wap2

Har plockat ut spännaren nu, den är ju fullt ut men kan inte längre för plast biten runt fjärden, ska skär av en bit så den kan spänner lite till, det är modden som verkstad skulle göra ändå, så jag kan gör det själv, Yaay! för Martin på Kennets MC Göteborg han är en trevlig hjälpsam kille (som har jobbat på Vf'rna i många år) bara hoppas vi kan få ihop den lika bra som den kom isär .. ett Jätte tack till Baggen1970 som hjälpt mig. (Kammarna, Slipper blade och fäste var i rätt bra skick) :)
 
Last edited:

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Precis hemkommit ifrån ticklemepink efter montering av moddad kamkedjesträckare och allt fungerar fint , motor tyst och fin igen :)
Om någon annan söker på problemet någon gång så löste vi problemet som dom gjort på länken under här med att flytta festet till fjädern på stramaren för att strama upp den lite extra :
http://v4musclebike.com/articles/ma...m Chain Tensioner Modification - Updated2.pdf


:yoparty:Bugar:banana
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top