Vevhusventilation

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Om jag öppnar motorn genom att t.ex ta loss ventilkåpan kan man ibland höra ett svagt pysande, trycket i motorn är alltså inte samma som i omgivningen, och den verkar vara "tät".
Ska det vara så eller beror det på att vevhusventilationen är igensatt?
 
Micke_Lindstrom skrev:
Om jag öppnar motorn genom att t.ex ta loss ventilkåpan kan man ibland höra ett svagt pysande, trycket i motorn är alltså inte samma som i omgivningen, och den verkar vara "tät".
Ska det vara så eller beror det på att vevhusventilationen är igensatt?
Normalt sett ska det inte vara någon skillnad om vi bortser från motorer med "vacupan" (används såvitt jag vet inte på knarrar). Alltså borde du inte höra något pysande. Kolla om vevhusvent är tätt.
 
Robban_C skrev:
Normalt sett ska det inte vara någon skillnad om vi bortser från motorer med "vacupan" (används såvitt jag vet inte på knarrar). Alltså borde du inte höra något pysande. Kolla om vevhusvent är tätt.

:tummenupp
I så fall är det helt stopp i den, även om jag inte har kört hojen på flera dar så är det skillnad på tryck i och utanför motorn.
Kan det förklara att den har gått lite konstigt på tomgång?
 
Micke_Lindstrom skrev:
skillnad på tryck i och utanför motorn...
...har gått lite konstigt på tomgång?
Nej. Om vevhuset har över/undertryck (undertryck vid vacupan) så går det ut via kolvringar etc på några sekunder/minuter efter att du stängt av motorn.
Och övertryck kan ibland (inte alltid) skapa oljeläck genom packboxar etc. Jag har tryckt loss hela packboxen fram på en Cheva smallblock när vevhusventilationen inte flödade lika mycket som blow-by (turbo ger extra blow-by).

Blandar du ihop pysljudet med något annat ljud?
Prova att blåsa i vevhusventen. SKa inte vara något påtagligt motstånd. Kan vara bra att öppna någon annanstans, ex vis påfyllningspluggen, innan du blåser.

Fattar inte. Det _kan_ inte pysa när du öppnar efter att motorn stått.
Gör om, gör rätt! :-)

"lite konstigt på tomgång" är säkert något annat fel. Borde inte ha med vevhusvent att göra.
 
Nej jag är rätt säker på att det är pysande från en tryckskillnad.
Det är manuell kamkedjesträckare på min hoj och det sitter en bult tätad med en gummipackning i hålet där justerskruven sitter.
När man skruvar bort den pyser det lite och kan skvätta ut lite olja, även när den har stått ett tag om jag inte missminner mig.
Jag kan inte kolla om det är stopp i vevhusvetilationen nu, hojen är inte i samma stad som jag.
 
Hej!

Har du bil, isåfall starta upp den skruva av-
oljepåfyllningslocket,är det samma ljud är allt ok..

Hoppas att jag förstod vad du menade!
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top